اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960112245296119

چالش‌های توسعه اینترنت اشیا

کد: 13960112245296119

https://goo.gl/ERt0Nj

، تهران , (اخبار رسمی): اینترنت اشیا که یکی از تکنولوژی‌های روز دنیاست در مسیر رشد و توسعه خود با چالش‌های بسیاری روبرو است که در ادامه به بررسی چند چالش کلیدی آن می‌پردازیم.

چالش‌ها در توسعه اینترنت اشیا

مدیریت داده‌ها, داده‌کاوی, امنیت و هرج‌ومرج از مهم‌ترین چالش‌های کلیدی اینترنت اشیا به عنوان یکی از تکنولوژی‌های روز دنیاست.

 هر نوآوری تازه در حوزه اینترنت اشیا، مسائل و پیچیدگی‌های خود را نیز به همراه می‌آورد. برای مثال، با توجه به انفجار اطلاعات تولیدشده توسط ماشین‌آلات اینترنت اشیا، شرکت‌ها در حوزه امنیت، حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده و داده‌های خود، مدیریت ذخیره‌سازی، فناوری‌های سرور و شبکه‌های مرکز داده با چالش‌های بسیاری روبرو هستند.

آی او تی تی: در ادامه به بررسی چند چالش کلیدی اینترنت اشیا می‌پردازیم (برگرفته از مقاله “اینترنت اشیا، برنامه‌های کاربردی و چالش‌های توسعه”ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات)

 

چالش مدیریت داده‌ها
سنسورها و دستگاه‌های IOT حجم انبوهی از داده را تولید می‌کنند که نیاز به پردازش و ذخیره‌سازی دارد. ساختار فعلی اغلب دیتاسنترها آماده پذیرش این حجم ناهمگون و گسترده از اطلاعات شخصی و سازمانی نیست.

 

چالش‌ داده‌کاوی
در حوزه اینترنت اشیا، استفاده از ابزارهای داده‌کاوی یک ضرورت است. اطلاعات نه‌تنها داده‌های سنتی گسسته، بلکه انتقال داده‌های تولیدشده توسط سنسورهای دیجیتال در تجهیزات صنعتی، خودرو، الکتریکی و جعبه حمل‌ونقل را شامل می‌شود. انتقال داده‌ها در مورد محل سکونت، حرکت، لرزش، دما، رطوبت و حتی تغییرات شیمیایی در هوا هستند. داده‌کاوی می‌تواند در رسیدگی به مسائل عملیاتی فوری و یا اطلاع‌یابی مدیران از رفتار مشتریان و استراتژی رقبا موثر باشد. داده‌ها نیاز به مهار و درک با استفاده از کامپیوتر و مدل‌های ریاضی دارند. علاوه بر این در زمینه استخراج داده از شبکه‌های حسگر و تحلیل داده‌های تصویری و ویدئویی، در توان اجرایی و نیروی متخصص کمبودهایی هست. بر اساس تخمین‌های “مککینزی” طی سال‌های آینده تنها در ایالات متحده به ۱۴۰ تا ۱۹۰ هزار نیروی کار با مهارت تحلیلی و ۱٫۵ میلیون مدیر و متخصص تحلیگر نیاز خواهد بود.

 

چالش حریم خصوصی
اینترنت اشیا در بخش‌های مختلف از جمله حوزه سلامت، خدمات رفاهی، ماشین‌های هوشمند، خرید و فروش و … داده‌های بسیاری تولید می‌کند که حفظ امنیت و حریم آن‌ها ضروری است. با گسترش استفاده از گجت‌های هوشمند و رواج خانه‌های هوشمند، تامین امنیت و ایجاد اعتماد، لازمه پذیرش اینترنت اشیاست. طبق بررسی‌های صورت گرفته، تنها ۲۲ درصد از کاربران اعلام کرده‌اند که در این حوزه هیچ نگرانی در مورد حریم خصوصی خود ندارند! (TRUSTe 2014)

 

چالش امنیتی
گرچه اینترنت اشیا، کیفیت زندگی مردم و روال کاری سازمان‌ها را بهبود می‌بخشد، اما بستری آسیب‌پذیر در برابر حمله احتمالی هکرهاست. مطالعات انجام شده توسط “هیلوت پاکارد” HP در سال ۲۰۱۴ نشان داد که حدود ۷۰درصد از دستگاه‌های اینترنت اشیا موجود در دنیا در معرض آسیب‌های امنیتی هستند. برخی از دستگاه‌های اینترنت اشیا به علت عدم رمزگذاری انتقال، رابط وب ناامن و عدم حفاظت کافی از نرم‌افزار، آسیب‌پذیرند. برخی از برنامه‌های اینترنت اشیا از زیرساخت‌های حساس و خدمات استراتژیک مانند شبکه‌های هوشمند و حفاظت از تأسیسات پشتیبانی می‌کنند و تعدادی از اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا مقدار زیادی از اطلاعات شخصی در مورد خانواده، سلامت و وضعیت مالی فرد را جمع‌آوری می‌کنند. رعایت‌نشدن نکات امنیتی و بی‌توجهی به حریم خصوصی سبب ایجاد مقاومت در پذیرش اینترنت اشیا توسط افراد و سازمان‌ها خواهد بود.

 

چالش هرج‌ومرج
تکامل فناوری اینترنت اشیا (برای مثال، چیپست، سنسور، فناوری بی‌سیم) آنقدر شتابان است که از چرخه نوآوری محصولات مصرفی معمولی پیشی گرفته است. استانداردها هنوز در زمینه امنیت، مسائل خصوصی، ارتباطات پیچیده و شمار بسیاری از دستگاه‌ها به خوبی آزمایش نشده‌اند. چنانچه این طراحی‌ها به دقت صورت نگیرد، گستره وسیع دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌تواند زندگی ما را به هرج‌ومرج تبدیل کند. در یک جهان ایزوله، خطای هر بخش فقط مربوط به آن بخش است؛ حال آنکه در دنیای پیچیده و سراسر مرتبط امروزی خطا در یک بخش می‌تواند سبب اختلال در کل سیستم باشد. دور از ذهن نیست اگر نقص یک ترموستات بتواند تمام سیستم هوشمند خانه را مختل کند.

برای تحقق درست و سریع اینترنت اشیا، لازم است چالش‌های یادشده و باقی موانع پیش رو به درستی پاسخ داده شوند. بی‌توجهی به این موارد تنها پاک کردن صورت مسئله است، نه رفع آن!

یوسفی, مرتضی و عبادالله زهره وندی، ۱۳۹۵، اینترنت اشیاء، برنامه‌های کاربردی و چالش‌های توسعه، کنفرانس بین‌المللی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس، دریافت اصل مقاله

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]