کد: 140104166278318524

آشنایی با انواع ترازو

کد: 140104166278318524

https://bit.ly/3OT9qdS

، (اخبار رسمی): ترازو از قدیمی ترین ابزار برای اندازه گیری است که قدمت آن به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد. زیرا آثاری از نقاشی های ترازو بر روی مقبره های مصر دیده شده است.

آشنایی با انواع ترازو
خرید باسکول

آشنایی با انواع ترازوها

ترازوها در انواع مختلفی هستند و کاربردهای متفاوتی دارند‌. در این قسمت به آشنایی با انواع ترازو و کاربردهای آن می پردازیم.

ترازوی حکمت

این ترازو به وسیله دانشمندان اسلامی در اواخر قرن پنجم هجری طراحی و ساخته شده است. شخصی که ترازوی حکمت را اختراع کرده، عبدالرحمن خازنی از دانشمندان اسلامی بوده است. در آن زمان که تکنولوژی در حد صفر بوده است، اختراع این ترازو امری خارق العاده و بزرگ محسوب می شد. ترازوی حکمت ۵ کفه دارد که هر کفه خود دارای ساختار مجزا و پیچیده ای می باشد. البته در بعضی تحقیقات تعداد کفه ‌های ترازوی حکمت تا ۷ تا هم عنوان شده است. با پیشرفت ‌های امروزی ترازوها  در انواع و مدل ‌های مختلف دیجیتالی تولید می شوند.

ترازوی حکمت در تاریخ اسلام یکی از پیشرفته ترین ترازوها بوده است، که علاوه بر محاسبه جرم اجسام، وزن آن ‌ها را نیز نشان می داد. از دیگر قابلیت ‌های این ترازو، عملکرد ترکیبی دستگاه و تعداد کفه ‌های آن است، که در عیار سنجی آلیاژهای دو عنصری مورد استفاده قرار می گیرد‌.

سه قسمت از ۵ کفه ترازوی حکمت، برای نوع سنجش از ترکیب ترازوی آبی و ساده استفاده می کند. مبنای سنجش این ترازو مانند ترازوی ارشمیدس است.

ترازوی قپان

بر اساس لغت نامه دهخدا، قپان یک کلمه ترکی است. قپان به معنایی ترازویی است که یک پله دارد و به جای پله دیگر آن، از شاهین آن سنگ آویزان می کنند.

این ترازو در بسیاری از صنایع کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای بسیاری دارد. به ترازوی قپان، باسکول سنگی نیز می گویند. دلیل این نامگذاری مشخص شدن مقدار عددی توزین توسط سنگی است که در بالای علمک باسکول قرار دارد و به صورت مکانیکی عمل می کند‌.

ترازوی صنعتی

این نوع ترازو از بدنه مقاوم تری ساخته شده و کاربری متفاوتی دارد‌. از انواع این ترازو می‌توان ترازوی قطعه شمار را نام برد. این ترازو قابلیت شمارش قطعات را در حین عملیات توزین دارد. در واقع علاوه بر تعیین وزن قطعات، تعداد آن ‌ها را نیز شمارش می کند. ترازوها صنعتی با دقت ‌های ۱/۰گرم، ۱ گرم و ۱۰ گرم تولید می شوند و بر حسب نیاز اشخاص خریداری می شوند. برخی از این ترازوها دارای ویژگی ‌هایی مانند ضدآب بودن، داشتن علمک، دقت بالا و کفه بزرگ هستند‌.

ترازوی زیرپایی

این نوع ترازوی دیجیتال بدون علمک است و نمایشگر آن بر روی بدنه آن قرار دارد. با قرار گرفتن جسم بر روی آن، وزن بر روی نمایشگر دستگاه نمایش داده می شود.

ترازوی کفه ای

این ترازوها از ساده ترین نوع ترازو هستند که از یک شاهین و دو کفه تشکیل شده اند. برای تعیین جرم، جسم در یک کفه و وزنه ‌ها در کفه دیگر قرار می گیرند، تا شاهین دستگاه به تعادل درآید.

ترازوی رطوبت سنج

از این ترازوها برای اندازه گیری رطوبت دقیق مواد، استفاده می شود. این ترازوها معمولا دقت ا میلی گرم دارند، اما دقت ۱/۰ نیز وجود دارد.

ترازوی آشپزخانه

مدل این نوع ترازوی دیجیتال

معمولا به صورت رومیزی است که از یک کفه تشکیل شده است. با قرار گرفتن مواد غذایی یا اجسام درون کفه، وزن آن ‌ها توسط عقربه دستگاه نشان داده می شود.

بعضی از انواع ترازو های آشپزخانه دارای حافظه داخلی، تایمر و زنگ هشدار هستند.

ترازوی عقربه ای

ترازوهای عقربه ای مانند ترازوهای دیجیتالی برای اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرند. با این تفاوت که درصد خطای ترازوهای عقربه ای بیشتر از دیجیتالی است. از خصوصیات این ترازو می‌توان به قیمت مقرون به صرفه، قابلیت اندازه گیری وزن مواد غذایی، اندازه گیری وزن افراد اشاره کرد.

ترازوی آزمایشگاهی

در این قسمت از مبحث آشنایی با انواع ترازو، به معرفی ترازوی آزمایشگاهی می پردازیم. این نوع ترازو جزء ترازوهای صنعتی است، و با دقت و قدرت بالا، مواد بسیار ریز را وزن می کند. ترازوی آزمایشگاهی دارای محفظه توزین می باشد، که سبب کاهش تاثیر هوا بر توزین می شود.

کاربرد این ترازو در آزمایشگاه ‌ها برای تعیین جرم نمونه، کارهای مربوط به کنترل کیفیت، تعیین چگالی و غیره استفاده می شود.

ترازوی طلا فروشی

ابن نوع ترازو به عنوان ترازوی زرگری نیز شناخته می شود. این نوع ترازو دقت بسیار بالایی دارد به طوری که تا یک هزارم گرم را هم نشان می‌دهد‌. بنابراین عمده مصرف این نوع ترازو در صنعت طلا فروشی است.

خرید ترازو

 ترازو ابزاری است که از آن برای  اندازه گیری اجسام و مواد،  در صنایع مختلف استفاده می شود، بنابراین میزان دقت ترازو، بسیار با اهمیت است. انتخاب ترازو باید متناسب با نیاز خریدار انجام شود. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در خرید ترازو خرید از یک فروشگاه مطمئن است. شرکت تراز الکترونیک یکی از شرکت ‌های معتبر عرضه کننده انواع ترازو با کیفیت عالی و قیمت مناسب می باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ترازالکترونیک

مجموعه تراز الکترونیک ارائه دهنده ی تجهیزات توزین از قبیل ترازو و باسکول و… همچنین ارائه دهنده ی تجهیزات فروشگاهی از قبیل صندوق های فروشگاهی و کالباسبر و … این مجموعه با سابقه 20 ساله آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد.