اطلاعات تماس
  • 021281*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106096389619522

جرایم پزشکی

جرایم پزشکی چیست؟ مصادیق جرایم پزشکی

کد: 140106096389619522

https://bit.ly/3ebZ0Zz

، (اخبار رسمی): حتما تا به حال خودتان یا یکی از عزیزانتان هنگام مراجعه به پزشکان، برای انجام عمل جراحی یا معالجات دیگر، با رضایتنامه یا تعهد نامه مواجه شده اید! تصور بسیاری از افراد حین برخورد با چنین چیزی این است که پس از امضای این اسناد؛ هر اتفاقی که بیفتد، بیمارستان یا پزشک مسئولیتی ندارد.

جرایم پزشکی چیست؟ + مصادیق جرایم پزشکی
موسسه داوری حقوقی رویای سبز

همچنین در این زمینه می‌توانید از وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی و داوری رویای سبز مشاوره بگیرید و در صورت نیاز با خیال راحت شکایت و تمامی کارهای حقوقی خود را به ما بسپارید.

جرایم پزشکی چیست و شامل چه مواردی است؟

بیشتر جرایمی که در مراجع ذی ربط به آن رسیدگی می شود، مربوط به جرایم غیر عمدی و سهوی پزشکان است. قصور پزشکی که ناشی از اهمال و سهل انگاری شخص پزشک باشد. گاهی پزشک به علت سهل انگاری و یا اهمال غیر عمدی باعث ایجاد زیان جسمی و ضرر مالی به شخص بیمار خواهد شد. عدم دانش کافی و مهارت ‌های لازم پزشک، گاهی موجب روند درمانی اشتباه و یا نسخه نویسی اشتباه خواهد شد، که به طور عمد این واقع صورت نگرفته است و صرفا به خاطر نداشتن دانش کافی پزشک و عدم مهارت کافی او رخ داده است.

بی احتیاطی و بی مبالاتی از دیگر جرایم غیر عمدی پزشکی است. عوارض ناشی از درمان یا عملی که بر اثر بی احتیاطی پزشک صورت بگیرد به عنوان جرایم غیر عمد محسوب می شود. در هر کدام از موارد فوق پزشک مسئول شناخته می شود و همچنین شخص تخطی کننده نیز خود پزشک شناخته می شود.

گاهی شکایاتی از پزشک و یا کادر درمان او می شود که مربوط به نحوه برخورد آنان با بیمار یا مراجعه کنندگان است. توهین و به کاربردن الفاظ رکیک در جامعه به طور کلی و به صورت عام جرم است و دارای مجازاتی است که قانون در نظر گرفته است.

حال اگر از سوی پزشک معالج و یا تیم او یا کادر بیمارستان یا هر مرجع درمانی به بیمار و همراهان وی توهینی صورت بگیرد بیمار یا نماینده قانونی او و یا خانواده شخص می توانند اقدام به شکایت از پزشک کنند و خواهان مجازات آنان در مراجع قضایی شوند.

همچنین در این زمینه می توانید از وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی و داوری رویای سبز مشاوره بگیرید و در صورت نیاز با خیال راحت شکایت و تمامی کارهای حقوقی خود را به ما بسپارید.

همچنین عدم پذیرش بیماری اورژانسی که در معرض خطر جانی، توسط مرکز درمانی نیز جرم محرز محسوب می شود. به هر دلیلی اگر این مراکز یا پزشک آن مرکز از پذیرش بیمار اورژانسی ممانعت نماید، تخلف است و به موجب قانون مجرم شناخته می‌شوند. نبود امکانات در مراجع درمانی و پذیرش بیماری که با وجود امکانات لازم قابل درمان باشد، تخلف محسوب می شود و پزشک معالج و کادر درمان متخلف هستند.

این سه مورد از جرایمی است که شاید بارها در بیمارستان و درمانگاه‌ها با آن برخورد کرده باشیم و احتمالا از اینکه این اعمال جرم محسوب شود، مطلع نبوده باشیم.

مصادیق جرایم پزشکی

آنچه به عنوان برائت جستن در عموما بیمارستانها و پزشکان پیش از رفتن بیمار به اتاق عمل فرمی با عنوان برائت پیش روی بیمار قرار می دهند تا آن را امضا کنند. این امر اگرچه مطابق با ماده ۳۲۲ قانون مجازات اسلامی است و در خصوص خساراتی است که ممکن است از عدم توانایی یا اشتباه پزشک به بیمار وارد شود، اما به این مفهوم نیست که مسئولیت کیفری پزشک منتفی می‌شود.

به عبارت دیگر، اگر پزشکی قبل از عمل یا هر معالجه ای از بیمار امضاء برائت گیرد و احتیاط لازم را بکار نبرد و کار خود را به درستی انجام ندهد، مسئولیت کیفری از او سلب نشده و اعمال وی قابل تعقیب کیفری می باشد.

افشاء اسرار بیمار توسط پزشک جرم محسوب شده و مطابق ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی با این موارد برخورد خواهد شد

صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک، جرم کیفری است که این امر شامل همه مسولان و صاحبان تخصص می‌شود.

جنایت در عمل جراحی مانند اینکه پزشکی در حین جراحی کلیه، یا اندام های دیگر را بدون دلیل از بدن بیمار را بیرون آورد.

کلاهبرداری در پزشکی، مانند تبلیغات پزشکی یا دارویی به منظور اغفال مردم به منظور سو استفاده.

مطابق ماده ۱۲ قانون: اگر هر پزشکی از نسخه رمز استفاده کند، مجرم شناخته شده و منظور از نسخه رمز، نسخه‌ای بوده که به صورت کد بین یک پزشک و یک داروخانه خاص در حال رد و بدل کردن بوده است. همچنین اگر آن نسخه را نزد داروخانه دیگری می‌بردند داروخانه‌دار نتواند آن نسخه را تحویل دهد و فقط داروخانه خاص می‌توانسته آن را بخواند و تحویل دهد.

عدم رعایت طرح جلوگیری از شیوع بیماریهای آمیزشی (واگیر) مصوب ۱۳۲۰

عدم رعایت مقررات امور پزشکی، دارویی، و مواد آشامیدنی و خوردنی مصوب ۱۳۳۴

برای شکایت از پزشک باید به کجا مراجعه کنیم؟

مراجعی که می‌توان در آن علیه پزشک طرح دعوا نمود و صلاحیت رسیدگی به دعاوی پزشکی را دارند، عبارتند از:

  • داسرای انتظامی پزشکان واقع در سازمان نظام پزشکی: مرجع رسیدگی به تخلفات پزشک.
  •  محاکم عمومی دادگستری: مرجع رسیدگی به دعاوی پزشکی، زمانی که پزشک مرتکب جرم شده باشد.
  • شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت: در صورتی که میزان دیه کمتر از پنج میلیون تومان باشد شکایت از پزشک به این مرجع ارجاع داده می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021281*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | حقوقی و قانون