اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108026784919493
در دسترس نیست

معرفی پنیرهای محلی ایرانی انواع پنیرهای ایرانی, کاربردهای پنیرهای ایرانی

انواع پنیر و موارد مصرفی‌شان را بهتر بشناسید (۲۰۲۲)

کد: 140108026784919493

، (اخبار رسمی):   دنیای پنیرها دارای تنوع بسیاری می باشد و به شکل‌‌های مختلف و با کاربردهای متفاوت، پنیرهای زیادی به بازار عرضه می شود. بعضی از پنیرها، به صورت ویژه دارای کاربرد برای طعم دهی به می باشند نظیر پنیر پیتزا در لیست انواع پنیر صبحانه در ایران، می‌توانید پنیری که مطابق سلیقه شما می باشد، انتخاب نمایید.

انواع پنیر در ایران

پنیر صبحانه  ماده غذایی است که از رژیم غذایی روزانه ما جدایی ناپذیر می باشند. ممکن است بعضی از افراد اطلاع دقیقی نداشته باشند، اما خوب است بدانید که همه پنیرها به منظور وعده صبحانه برای استفاده مناسب نیستند. از طرفی  بعضی پنیرها ساخته شده‌اند تا به غذاهای دیگر طعم دلچسبی بدهند.

پنیر صبحانه لیقوان تبریز

در هر کجای ایران که ساکن باشید ممکن است که با  اسم پنیر لیقوان رو به رو شده باشید. برای خرید پنیر باید به این نکته دقت کنید که پنیر اصالتا به تبریز متعلق است و به پنیر آذری یا پنیر سفید آذربایجان هم شناخته می شود.

پنیر لیقوان از شهرت جهانی برخوردار است و برای تهیه آن از شیر گوسفند یا بز استفاده می شود. در طرز تهیه پنیر لیقوان از مایه پنیر یا ماست یا سرکه به کارگیری می کنند.

نکته مهمی که باید در ارتباط با پنیر لیقوان به آن اشاره کرد، پرچرب بودن شیر آن است. به این معنی که هر چه شیری که پنیر صبحانه لیقوان با آن درست می‌شود، چرب‌تر باشد، از بافت نرم‌تری برخوردار بوده و هم به آسانی تکه تکه و خرد نمی‌شود.

به علاوه اینکه پنیر لیقوان را باید در آب نمکی که شوری آن تقریبا زیادتر از پنیرهای بیشتر است، نگه داری شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که پنیر لیقوان هر چند یک پنیر صبحانه محبوب و پرطرفدار ایرانی است، ولی افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند، باید با احتیاط بیشتری این پنیر را مورد استفااده قرار دهند.

پنیر فتا

از دیگر انواع پنیر صبحانه، می توان به پنیر فتا اشاره کرد. این پنیر هم مانند پنیر لیقوان طعم شوری دارد؛ حتی می توان گفت شورتر از پنیر لیقوان.

به همین علت می توان آن را طولانی‌مدت نگه داشت. فتا یکی از پنیرهایی است که هم خودش پروتئین بالایی دارد و هم جذب پروتئین را افزایش می دهد.

اما مصرف مداوم این پنیر هم مثل لیقوان، به ویژه برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالایی هستند، چندان مناسب نیست. دقت کنید در صورت مصرف، از قبل آن را کمی بشویید تا شوری اضافه آن کمی از بین برود.

پنیر سفید کم چرب

پنیر سفید کم‌چرب جزو خانواده پنیر فتا محسوب می شود. این پنیر مناسب افرادی است که در رژیم غذایی خود باید میزان چربی و نمک را کاهش دهند.

از طرفی این نوع پنیر پروتئین بالایی دارد. به همین علت هم یک  گزینه مطلوب برای صبحانه و یک وعده سالم غذایی به حساب می آید. 

البته پنیر سفید کم‌چرب طعم و عطر چندانی ندارد و در کل یک پنیر با طعم معمولی است. برای بهبود بخشیدن طعم آن می توانید در زمان استفاده، این پنیر را با گردو یا سبزی تازه میل کنید.

به هر حال با وجود طعم معمولی پنیر سفید کم چرب، این پنیر مورد توجه افراد بسیاری برای وعده‌های مختلف غذایی مخصوصا صبحانه است.

پنیر خامه‌‌ای

برای اکثر افراد اولین گزینه برای وعده صبحانه، پنیر خامه‌ای است. حتی این پنیر دارای کاربرد در تهیه انواع دسر و کیک، غذاها یا چاشنی‌های دیگر است.

اما توجه داشته باشید که میزان چربی این پنیر در مقایسه با  پنیر سفید بیشتر است، به همین علت دارای  طعم بی نظیری است.

پنیر ماسکارپونه

این پنیر از انواع پنیر صبحانه جدید است که شاید بعضی‌ها حتی به اسم آن هم دقت نکرده باشند. پنیر ماسکارپونه علاوه بر خوشمزگی، شامل انواع ویتامین‌های محلول در چربی است.

مارسکارپونه از عطر و طعم خامه‌ای برخوردار است و رنگش هم سفید مایل به شیری است. همینطور دارای بافت نرمی است که اگر آن را روی نان پخش کنید، خرد نمی‌شود.

به علاوه اینکه  پنیر ماسکارپونه به علت عطر و طعم قوی و جذابش می توان از آن  به عنوان یک جایگزین عالی برای کره و خامه استفاده کرد.

این پنیر مثل پنیر پیتزا متعلق به ایتالیا است و از میزان قابل قبولی پروتئین، کلسیم، فسفر برخوردار است. می توان  پنیر ماسکارپونه را در طرز تهیه انواع دسر و کیک و چیز کیک مورد استفاده قرار داد.

پنیر لاکتیکی

یکی دیگر از پنیرهای سنتی ایرانی،  پنیر لاکتیکی است. شما به عنوان مصرف کننده حق دارید بدانید این پنیر با دیگر انواع پنیر صبحانه دارای چه تفاوت هایی است.

پنیرهایی که در بازار موجود هستند، بر اساس 2 شیوه تهیه و به تولید می رسند.

در شیوه  اول پنیرها با به کارگیری از آنزیم پنیرسازی به وجود می آیند و پنیرهای دسته دوم از اسیدی کردن شیر درست می‌شوند.

در تهیه پنیر دوم، اسیدسازی با کمک باکتری صورت می‌گیرد. در اصل در این شیوه  باکتری‌‌ها پنیر یا ماست را می‌سازند. به پنیر یا ماستی که به وسیله این شیوه به تولید برسد، «لاکتیکی» گفته می شود.

پنیر لاکتیکی دارای مقدار بالایی ویتامین آ و مواد مغذی است که علت آن هم شیوه ساخت است. این پنیر، دارای بافت نیمه سخت و در عین حال اسفنجی است.

از مزیت‌های پنیر لاکتیکی می توان به این مورد اشاره  کرد که در آن از هیچ ماده افزودنی مصنوعی و چربی به کارگیری نمی شود و از لحاظ طعم شبیه به پنیرهای پرچرب است.

پنیر کوزه‌ای

شاید بعضی افراد این پنیر را نشناسند ولی این پنیر بسیار خوشمزه و از پنیرهای قدیمی ایرانی که به عشایر منطقه آذربایجان تعلق دارد.

شیوه تهیه پنیر کوزه ای به این صورت است که، پنیر بعد از تهیه و آبگیری شدن، برای حداقل ۳ ماه در کوزه که درب آن بسته است، به صورت برعکس زیر خاک نگهداری می شود و بعد از آماده شدن و به عمل آمدن، مورد مصرف قرار می گیرد.

دنیای پنیرها دارای تنوع بسیاری است و به شکل‌‌های مختلف و با کاربردهای متفاوت، پنیرهای زیادی به بازار عرضه می شود.

بعضی از پنیرها، به صورت ویژه دارای کاربرد برای طعم دهی به می باشند نظیر پنیر پیتزا. اما برخی دیگر برای صبحانه مناسب می باشند و یک انتخاب عالی برای شروع روز محسوب می شوند.

در لیست انواع پنیر صبحانه در ایران، می‌توانید پنیری که مطابق سلیقه شما است، انتخاب نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی