اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108056794519221
در دسترس نیست

برنامه نویسی وب چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟ — راهنمای کامل و رایگان

کد: 140108056794519221

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه برنامه نویسی یکی از مهارت‌های پرکاربرد و مهم در بسیاری از کسب و کارها و صنایع به حساب می‌آید. برنامه نویسی وب یا همان توسعه وب (Web Development) نیز یکی از حوزه‌های برنامه نویسی است که استقبال از آن در سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده است.

امروزه برنامه نویسی یکی از پرکاربردترین و مهم ترین مهارت ها در بسیاری از مشاغل و صنایع است. برنامه نویسی وب یا توسعه وب نیز یکی از رشته های برنامه نویسی است که در سال های اخیر بسیار محبوب شده است، شهرت آن به طور گسترده ای در حال گسترش است و بازار کار آن روز به روز در حال گسترش است. به همین دلیل ممکن است این سوال در بین بسیاری از افراد ایجاد شود که برنامه نویسی وب چیست؟

بنابراین در این مقاله سعی شده است تا به این سوال به صورت جامع پاسخ داده شود و تمامی نکات و مسائل پیرامون برنامه نویسی وب توضیح داده شود.

توسعه وب و برنامه نویسی سرفصل های اصلی دوره مهندسی اینترنت است که برای دانشجویان رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارائه می شود. مقاله ای با عنوان درس مهندسی اینترنت در مجله فرادرس منتشر شده است که در آن تمامی بخش های این درس به اختصار شرح داده شده و موضوعات مهم مرتبط با درس مهندسی اینترنت مطرح شده است. اما این مقاله فقط به برنامه نویسی وب و سایر مسائل می پردازد. این مقاله بیشتر مناسب افرادی است که می خواهند فعالیت خود را شروع کرده و وارد بازار کار در زمینه برنامه نویسی وب شوند. قبل از پاسخ به سوال «برنامه نویسی وب چیست؟» بهتر است به معرفی وب بپردازیم و توضیح مختصری در مورد تاریخچه و ریشه آن ارائه دهیم.

این شبکه چیست؟

وب (Web) اصطلاح "World Wide Web" است که به معنای "شبکه جهانی" و مخفف آن "WWW" است. به عبارت ساده، وب بخشی از اینترنت است که شامل وب سایت ها و صفحات متنی (گرافیکی) می شود. وب سایت جهانگستر در کشور سوئیس قرار دارد. این توسط تیم برنرز لی در سال 1989 در مرکز تحقیقات سرن در ژنو توسعه یافت. تیم برنرزلی یک زبان توصیفی جدید HTML ایجاد کرد.

آیا یک وب سایت با فرمت دارید؟

تیم برنرزلی این شبکه را در حین کار در شورای اروپا برای تحقیقات هسته ای (سرن) اختراع کرد. وب در ابتدا ایجاد شد تا به دانشمندان و محققان دانشگاه ها و موسسات مختلف اجازه دهد تا به طور خودکار اطلاعات را به اشتراک بگذارند. ایده اصلی وب ادغام فناوری‌های رایانه‌ای در حال تکامل، شبکه‌های داده و فرامتن برای تبدیل آنها به یک سیستم اطلاعاتی قدرتمند و آسان برای استفاده است. آدرس اولین وب سایت جهان "info.cern.ch" است که وب سرور آن بر روی یک کامپیوتر NeXT در موسسه CERN اجرا می شود. اولین وب سایت حاوی پیوندهایی به اطلاعات مربوط به پروژه WWW، از جمله توضیحات فرامتن، جزئیات فنی برای راه اندازی وب سرور و موارد دیگر بود.

چگونه HTML تکامل یافت و ظهور کرد؟

تیم برنرسلی در سال 1980 نمونه اولیه پروژه نرم افزاری به نام INQUIRE را معرفی کرد. INQUIRE یک سیستم دسترسی و تبادل اسناد برای محققان سرن بود. در سال 1368 تیم برنرسلی نامه ای داخلی در معرفی و معرفی سیستم فرامتن نوشت. برنرزلی HTML را در اواخر دهه 1990 ایجاد کرد و مرورگر و نرم افزار سرور مورد نیاز برای استفاده از HTML را توسعه داد. اولین تعریف مشخصات HTML سندی به نام HTML Tags بود که اولین بار توسط تیم برنرزلی در پایان سال منتشر شد.

در سال 1991 در این سند، 18 عنصر اصلی HTML برای طراحی ساده و ابتدایی صفحه وب توضیح داده شده است. HTML یک زبان نشانه گذاری است که برای ایجاد متن وب، تصاویر و سایر رسانه ها و تبدیل آنها به صفحات وب بصری استفاده می شود. در طول سال ها، HTML چندین به روز رسانی را پشت سر گذاشته است و این زبان نشانه گذاری تا حد زیادی از نسخه اصلی تکامل یافته است. در حال حاضر از نسخه پنجم HTML یعنی HTML5 استفاده می شود.

 وب سایت ها شامل صفحاتی هستند که به زبان HTML نوشته شده اند و شما می توانید با استفاده از فرامتن بین این صفحات پیوند ایجاد کنید. برای دسترسی به اینترنت و سایت های آن از نرم افزاری به نام مرورگر استفاده می شود و البته باید به اینترنت متصل باشد. قبل از پاسخ به سوال "برنامه نویسی وب چیست"، بد نیست ابتدا نگاهی به تاریخچه اینترنت داشته باشیم و توضیحی کوتاه و ساده از چگونگی پیدایش وب ارائه دهیم.

با تعریف مفهوم وب و توضیح ریشه های آن. اکنون زمان مناسبی برای بحث در مورد موضوع اصلی این مقاله و پاسخ به این سوال است که برنامه نویسی وب چیست؟

برنامه نویسی اینترنتی چیست؟

ما می دانیم برنامه نویسی چیست و می دانیم که برنامه نویسی کاربردهای زیادی دارد که یکی از آنها برنامه نویسی تحت وب است. اما برنامه نویسی وب چیست؟ در پاسخ به سوال "برنامه نویسی تحت وب چیست" باید به زبان ساده گفت، "برنامه نویسی تحت وب" (برنامه نویسی وب) شامل کلیه اقداماتی است که به عنوان "توسعه وب" (توسعه وب) نیز شناخته می شود و با انجام آنها، توانایی ها و وظایف مختلف (وظایف) ) در یک صفحه وب ایجاد شده است. برنامه نویسی وب مشابه برنامه نویسی است، برنامه نویسی وب صفحات وب یا برنامه های کاربردی (برنامه های کاربردی) را ایجاد می کند که می توان از طریق مرورگرها در محیط وب به آنها دسترسی پیدا کرد و از آنها استفاده کرد. دامنه برنامه نویسی وب بسیار گسترده است و از ایجاد یک وب سایت ساده و ایستا شروع می شود و تا ایجاد برنامه های کاربردی وب پیچیده، تجارت الکترونیک و خدمات شبکه های اجتماعی پیش می رود.

برنامه نویسی وب فرآیند کدگذاری برنامه هایی است که روی یک وب سرور اجرا می شوند و افراد زیادی می توانند از طریق اینترنت به این برنامه ها دسترسی داشته باشند و از خدمات آنها استفاده کنند. بسیاری از برنامه ها با اجرای بر روی وب به خوبی کار می کنند به عنوان مثال، Gmail و Google Maps نمونه هایی از برنامه های وب هستند. ایمیل ها را می توان از طریق این برنامه های کاربردی وب ارسال یا ارسال کرد. Google Sheets نیز بسیار شبیه به Excel است، اما Google Sheets در وب اجرا می شود و فقط با مرورگر کار می کند. این برنامه وب تقریباً تمام ویژگی های اکسل را از طریق وب به کاربران ارائه می دهد و رایگان است. این ویژگی ها و عملکردها از طریق برنامه نویسی تحت وب ارائه می شوند.

چه تصاویری به برنامه نویسی وب مربوط می شود؟
توسعه دهنده وب کیست؟

برنامه نویس وب یا توسعه دهنده وب برنامه نویسی است که در توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر وب تخصص دارد. توسعه دهندگان وب در سازمان ها و مشاغل بزرگ و کوچک کار می کنند. برخی از آنها به صورت تمام وقت و برخی می توانند به عنوان مشاور و آزاد با سازمان ها و شرکت ها کار کنند. امروزه برنامه نویسی آزاد نیز بسیار رایج است.

یک توسعه‌دهنده وب می‌تواند تحت عنوان‌های شغلی توسعه‌دهنده جلویی (سمت مشتری) یا توسعه‌دهنده بک‌اند (سمت سرور) کار کند، که هر کدام به زبان‌ها و مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند. برنامه نویسی که تمام فناوری های وب سمت کلاینت و سمت سرور را می شناسد و در آن مهارت دارد، توسعه دهنده فول استک نامیده می شود. بسته به محدوده پروژه یا سازمان، برنامه نویسان وب ممکن است با افراد دیگر در نقش های مختلفی مانند خالق محتوا، مشاور بازاریابی، مدیر پروژه، معمار نرم افزار و غیره کار کنند.

به این ترتیب در سطح اول به این سوال که پروژه وب چیست و برنامه نویس وب کیست پاسخ داده شد. اما این کافی نیست، سوالات زیادی در مورد برنامه آنلاین وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود. یکی از این سوالات این است که مراحل و مراحل توسعه و ایجاد یک وب سایت یا اپلیکیشن تحت وب چیست؟ بنابراین در زیر به این سوال پاسخ داده می شود.

برنامه نویسی وب چه اجزایی دارد؟

به طور کلی برنامه نویسی وب را می توان به دو دسته برنامه نویسی وب کلاینت (فرانت اند) و برنامه نویسی سرور (بک اند) تقسیم کرد. مشکلات مربوط به برنامه نویسی وب متفاوت است و بسته به پیچیدگی هر پروژه، مراحل و وظایفی که باید انجام شود ممکن است متفاوت باشد. ایجاد یک صفحه وب متن ساده فقط با استفاده از HTML برنامه نویسی وب نامیده می شود. همچنین، توسعه برنامه های کاربردی وب تجاری مانند Gmail به عنوان برنامه نویسی وب یا توسعه وب نیز شناخته می شود. اما به طور کلی می توان بخش ها و اجزای مختلف ساخت یک وب سایت تجاری یا وب اپلیکیشن را به موارد زیر تقسیم کرد:

  • فناوری وب
  • ظاهر صفحه
  • توسعه محتوای وب
  • ارتباط با مشتری
  • انتشارات و رویدادها در سمت مشتری و توزیع (بورس)
  • پیکربندی وب سرور
  • پیکربندی امنیت شبکه
  • توسعه تجارت الکترونیک

یکی از مواردی که معمولا در مورد برنامه نویسی وب مطرح می شود تفاوت آن با "طراحی وب" است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام