اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111257163122301
در دسترس نیست

وب سرور چیست؛ 4 نوع محبوب آن کدامند؟

کد: 140111257163122301

، (اخبار رسمی): به صورت خلاصه وب سرور برنامه ای است که درخواست‌های شبکه کاربران را پردازش می‌کند و با فایل‌هایی که صفحات وب ایجاد می‌کنند به آنها سرویس می‌دهد. این تنها توضیح مختصر از یک وب سرور میباشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت دقیق تر به سوال وب سرور چیست بپردازیم و انواع آن را بررسی کنیم.

وب سرور چیست؛ 4 نوع محبوب آن کدامند؟
وب سرور چیست

وب سرور برنامه ای است که درخواست‌های شبکه کاربران را پردازش می‌کند و با فایل‌هایی که صفحات وب ایجاد می‌کنند به آنها سرویس می‌دهد.

زمانی که یک روی یک وب سایت در مرورگر خود کلیک می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد که منجر به نمایش محتوای آن میشود؟ بخش عمده ی این عملیات بر عهده وب سرور‌ها قرار دارد، اما این وب سرور چیست و چگونه این فرایند را به پایان می‌رساند؟

به صورت خلاصه وب سرور برنامه ای است که درخواست‌های شبکه کاربران را پردازش می‌کند و با فایل‌هایی که صفحات وب ایجاد می‌کنند به آنها سرویس می‌دهد. این تنها توضیح مختصر و ساده از یک وب سرور میباشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت دقیق تر به سوال وب سرور چیست بپردازیم و انواع آن را بررسی کنیم.

وب سرور چیست؟

یک وب سرور محتوای یک وب سایت مثل متن، تصاویر، ویدئو و داده‌های برنامه را ذخیره و به مشتریان در زمان درخواست، ارائه می‌دهد. رایج ترین نوع کلاینت یک برنامه مرورگر وب است که زمانی که کاربر روی پیوندی کلیک می‌کند یا سندی را در صفحه نمایش داده شده در مرورگر دانلود می‌کند، از وب سایت شما داده درخواست می‌کند.

یک وب سرور با استفاده از پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) با یک مرورگر وب ارتباط برقرار می‌کند . محتوای اکثر صفحات وب با زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) کدگذاری می‌شود. محتوا می‌تواند ثابت باشد (مثلاً متن و تصاویر) یا پویا (مثلاً قیمت محاسبه شده یا لیست اقلامی که مشتری برای خرید علامت گذاری کرده است). برای ارائه محتوای پویا، اکثر وب سرورها از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور برای رمزگذاری منطق تجاری در ارتباطات پشتیبانی می‌کنند. زبان‌هایی که معمولاً پشتیبانی می‌شوند عبارتند از Active Server Pages(ASP)، جاوا اسکریپت، PHP، Python و Ruby. یک وب سرور همچنین ممکن است برای سرعت بخشیدن به تحویل محتوای درخواستی، محتوا را ذخیره کند. این فرآیند به عنوان شتاب وب نیز شناخته می‌شود. خرید سرور اختصاصی نیز می‌تواند به بهبود عملکرد‌های یک وب سرور کمک کند.

امکان ایجاد سرورهای اختصاصی نیز وجود دارد و اگر برای شما این سوال پیش آمده که سرور اختصاصی چیست؟ باید گفت که در یک سرور اختصاصی منابع به حالت کاملا اختصاصی به وب سایت یا نرم‌افزار داده میشود تا امکانات مورد نظر را روی آن پیاده سازی کنید و با هیچ سرور دیگری به اشتراک نگذارید. در حالی که وب سرورها معمولاً میزبان وب سایت‌هایی هستند که در اینترنت قابل دسترسی هستند، آنها همچنین می‌توانند برای برقراری ارتباط بین سرویس گیرندگان وب و سرورها در شبکه‌های محلی مانند اینترانت شرکت استفاده شوند. حتی می‌توان یک وب سرور را در دستگاهی مانند دوربین دیجیتال تعبیه کرد تا کاربران بتوانند از طریق یک مرورگر وب معمولی با دستگاه ارتباط برقرار کنند. سرور HP از محبوب ترین وب سرور‌هاست که کاربرد زیادی دارد. برای پاسخ به اینکه سرور HP چیست باید توضیحات تکمیل تری داده شود که در این مقاله نمی گنجد.

به طور عمده چهار نوع وب سرور وجود دارد: Apache، IIS، Nginx و LiteSpeed.

1- وب سرور آپاچی

وب سرور آپاچی یکی از محبوب ترین وب سرورهای توسعه یافته توسط بنیاد نرم افزار آپاچی است و به صورت متن بازمی‌باشد. آپاچی تقریباً از تمامی سیستم عامل‌ها مانند لینوکس، ویندوز، Unix FreeBSD، Mac OS X و غیره پشتیبانی می‌کند.

شما به راحتی می‌توانید وب سرور آپاچی را به دلیل ساختار ماژولار آن سفارشی کنید. به دلیل اینکه نرم افزار آن به صورت منبع باز است، زمانی که می‌خواهید تغییراتی را بر اساس نیازهای خود انجام دهید، می‌توانید ماژول‌های خود را به سرور اضافه کنید.

در مقایسه با دیگر وب سرورها، وب سرور آپاچی بسیار پایدارتر است و مشکلات اداری روی آن به راحتی قابل حل است. همچنین نصب آپاچی روی چندین پلتفرم با موفقیت امکان پذیر است. ذخیره سازی را می توان روی RAID‌ها انجام داد اما اگر برای شما سوال است که Raid چیست، باید گفت که به زبان ساده یک تکنولوژی برای ذخیره سازی دیتا به صورت مجازی می باشد. آخرین نسخه‌های آپاچی در مقایسه با نسخه‌های قبلی آن، انعطاف‌پذیری بیشتری را برای رسیدگی به درخواست‌های متعدد ارائه می‌دهند.

2- وب سرور IIS

شاید نام این وب سرور بارها به گوشتان خورده باشد، اما دقیقا وب سرور IIS چیست؟ IIS سروری است که تمام ویژگی‌هایی مانند آپاچی را ارائه می‌دهد و یک محصول از مایکروسافت می‌باشد. البته به دلیل اینکه منبع باز نیست، اضافه کردن ماژول‌های شخصی و همچنین تغییر آن کمی دشوار تر است.

IIS از تمامی پلتفرم‌هایی که سیستم عامل ویندوز را اجرا می‌کنند پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، در صورت وجود هر گونه مشکل، پشتیبانی خوبی ارائه می‌دهد.

3- وب سرور Nginx

Nginx وب سرور منبع باز بعدی بعد از آپاچی است و شامل سرور پروکسی IMAP/POP3 است. ویژگی‌های قابل توجه ارائه شده توسط Nginx عملکرد بالا، پایداری، پیکربندی ساده و استفاده کم از منابع است.

هیچ رشته ای برای رسیدگی به درخواست‌ها توسط Nginx استفاده نمی شود، در عوض یک معماری رویداد محور، طبق مقیاس‌ها از مقدار تعیین شده از حافظه تحت بار استفاده می‌کند. خرید سرور Nginx به تازگی محبوب شده و حدود 7.5٪ از همه دامنه‌ها را در سراسر جهان میزبانی می‌کند. بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب شروع به استفاده از این سرور کرده اند.

4- وب سرور LiteSpeed

LiteSpeed ​​(LSWS) یک جایگزین آپاچی با کارایی بالا، چهارمین وب سرور محبوب در اینترنت است و یک وب سرور تجاری محسوب می‌شود. هنگامی که وب سرور خود را به LiteSpeed ​​ارتقا می‌دهید، عملکرد بهتری را به اضافه هزینه عملیاتی کم تر، دریافت می‌کنید

این سرور با رایج ترین ویژگی‌های آپاچی مانند htaccess، mod_rewrite و mod_security سازگار است و این قابلیت را دارد که فایل‌های پیکربندی آپاچی را مستقیماً بارگذاری کند و تقریباً با تمام کنترل پنل‌های میزبانی به عنوان یک آپاچی جایگزین عمل کند. همچنین می‌تواند آپاچی را در عرض 15 دقیقه و بدون هیچ خرابی جایگزین کند.

نتیجه گیری

شرکت‌های میزبانی وب عمدتاً سرورهای وب را بر اساس نیاز مشتریان، تعداد مشتریان روی یک سرور، برنامه‌ها/نرم‌افزاری که مشتریان استفاده می‌کنند و میزان ترافیکی که یک سرور وب می‌تواند توسط مشتریان ایجاد شود، انتخاب می‌کنند. بنابراین، هنگام انتخاب یک وب سرور، ابتدا به تمام این جنبه‌ها فکر کنید و سپس بهترین آن را انتخاب کنید. علاوه بر آن شما می‌توانید از سرور مجازی نیز استفاده کنید.

منابع

https://www.milesweb.in/blog/hosting/web-server-types-web-servers

https://www.nginx.com/resources/glossary/web-server

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]