اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208227683123719
در دسترس نیست

در مصاحبه های شغلی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

کد: 140208227683123719

، (اخبار رسمی): آشنایی کامل با روش‌های مصاحبه شغلی به مصاحبه‌گر کمک می‌کند تا بتواند به بهترین نحو ممکن این کار را انجام دهد. به طور معمول روش‌های انجام مصاحبه به سه طریق حضوری، تلفنی و ثانویه انجام می‌شود.

در مصاحبه های شغلی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟
نکات مصاحبه های شغلی

حتما شما نیز در طول زندگی روزمره خود حداقل یکبار مصاحبه شغلی انجام داده‌اید. به طور کلی امروزه برای استخدام افراد جویای کار در هر شرکت و سازمانی انجام مصاحبه اولین مرحله است که در این پروسه انجام می‌شود. شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که چه کسی مصاحبه شغلی شرکت را انجام می‌دهد؟ ما در این مطلب سعی کردیم در مورد مسائلی از قبیل روش‌های مصاحبه شغلی و نکات مصاحبه‌های شغلی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. 
در واقع انجام مصاحبه در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف توسط بخش منابع انسانی انجام خواهد شد. اگر شما نیز قصد دارید که در این زمینه فعالیت کنید و انجام مصاحبه در شرکت‌ها و سازمان‌ها را به درستی پیش ببرید لازم است که حتما در دوره منابع انسانی شرکت کنید.

روش‌های مصاحبه شغلی

قبل از بررسی نکات مصاحبه‌های شغلی لازم است که روش‌های انجام مصاحبه را ذکر کنیم. 
در واقع آشنایی کامل با روش‌های مصاحبه شغلی به مصاحبه‌گر کمک می‌کند تا بتواند به بهترین نحو ممکن این کار را انجام دهد.  به طور معمول روش‌های انجام مصاحبه به سه طریق حضوری، تلفنی و ثانویه انجام می‌شود که در ادامه به طور جامع به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم.

مصاحبه شغلی حضوری

مصاحبه حضوری یکی از روش‌های معمول انجام مصاحبه است که تقریبا همه‌ی شرکت‌ها و سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. 
توجه به نکات مصاحبه‌های شغلی در این روش بسیار مهم است. به طور کلی در انجام مصاحبه حضوری متقاضی کار و مصاحبه‌گر در یک گفت‌وگوی حضوری مصاحبه را انجام داده و طی این مصاحبه شرایط کار برای متقاضی اعلام خواهد شد. از طرف دیگر ضمن انجام مصاحبه حضوری در مورد توانایی‌ها، موفقیت‌ها و مسائلی از این قبیل نیز صحبت خواهد شد. 

مصاحبه شغلی تلفنی

مصاحبه تلفنی به نسبت مصاحبه حضوری چندان شایع و متداول نیست. نکات مصاحبه‌های شغلی در انجام این نوع مصاحبه بیان می‌کند که ماهیت این مصاحبه خیلی مفید نبوده و نمی‌توان به طور مفید در مورد توانایی‌های متقاضی اطلاعاتی کسب کرد. این روش صرفا از طریق سوالات از قبل تهیه شده و ضمن یک مکالمه تلفنی انجام خواهد شد. ذکر این نکته لازم است که انجام مصاحبه‌های شغلی تلفنی برای جذب نیروی کار کافی نبوده و صرف پرسش‌های تکراری برای اطلاع از توانایی‌های نیروی کار کافی نیست.

مصاحبه شغلی ثانویه

از دیگر روش‌های انجام مصاحبه می‌توان به انجام مصاحبه در جلسه دوم اشاره کرد. نکات مصاحبه‌های شغلی در مورد این روش مصاحبه بیان می‌کند که این روش مصاحبه از مزایای زیادی برخوردار است که باعث می‌شود شما بهترین نیروی کاری را برای شرکت جذب نمایید. به عبارت دیگر انجام مصاحبه در مرحله دوم به رفع شک‌ها بسیار کمک میکند و این امر باعث می‌شود که عملکرد متقاضی را به بهترین نحو ممکن بشناسید.

نکات مصاحبه‌های شغلی

انجام مصاحبه‌های شغلی توسط بخش نیروی انسانی نیازمند رعایت یکسری نکات اصلی است. در واقع رعایت این نکات ضمن انجام مصاحبه باعث می‌شود که شرکت و سازمان مربوطه بهترین و شایسته‌ترین نیروی کار را جذب کنند. 

از مهمترین نکات مصاحبه‌های شغلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

●  آماده سازی و تمرین

از مهمترین نکات مصاحبه‌های شغلی تهیه و آماده سازی مصاحبه‌گر از قبل است. این کار باعث می‌شود که مصاحبه‌گر یک مکالمه مسلط و مطمئن را انجام داده و بدون هیچ نگرانی و استرس و با اعتماد به نفس کامل یک مصاحبه مفید و خوب داشته باشد. 

● نحوه برخورد درست با متقاضی

از دیگر نکات مصاحبه‌های شغلی رعایت ادب و رفتار مناسب با متقاضی است. با انجام این کار توسط بخش منابع انسانی می‌توان کارمندان حرفه‌ای‌تر و بهتری را جذب نمود. دلیل این امر آن است که زمانی که شما یک رفتار درست و اصولی با متقاضی داشته باشید، حس اعتماد و اطمینان در او به وجود آمده و متوجه می‌شود که با یک سازمان حرفه‌ای فعالیت خواهد کرد.

● توجه به فعالیت شرکت

به طور کلی متناسب با شرکت و سازمانی که مصاحبه را انجام می‌دهد و به دنبال نیروی کار است، متن و نوع مصاحبه متفاوت خواهد بود. بنابراین لازم است کسی که مصاحبه را انجام می‌دهد به طور کامل در زمینه فعالیت‌های شرکت آگاهی داشته و سوالات خود را در همان زمینه طراحی کند. در نتیجه نوع فعالیت شرکت از مهمترین نکات مصاحبه‌های شغلی است که حتما باید مد نظر قرار داد.

● ایجاد یک محیط دوستانه و صمیمی 

یکی از مهمترین نکات مصاحبه‌های شغلی برقراری یک محیط دوستانه و صمیمی با متقاضی است. با انجام این کار به راحتی زمینه مشترک مصاحبه‌گر با متقاضی فراهم شده و در ادامه یک مصاحبه مفید خواهیم داشت. 

● توجه به لحن صدا

لحن مصاحبه‌گر در انجام مصاحبه از اهمیت زیادی برخوردار است. به این معنا که زمانی که لحن مصاحبه‌گر به صورت قاطع و با آرامش باشد، کلمات و جملات به نحو صحیح به مخاطب منتقل خواهد شد.

● نظارت بر روند مصاحبه

زمانی یک مصاحبه اصولی خواهد بود که حتما نظارت بر آن انجام شود. به عبارت دیگر زمانی که مصاحبه‌گر مطمئن باشد که از طرف ناظر به صورت کامل نظارت می‌شود، مصاحبه را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد. از طرف دیگر یک حس اطمینان برای متقاضی به وجود خواهد آمد که در صورت بروز مشکل بتواند آن را با ناظر مطرح کند.

دوره منابع انسانی برنادل

دوره برنادل یکی از بهترین دوره‌های جامع و کامل در زمینه آموزش مهارت‌های بخش منابع انسانی و نکات مصاحبه‌های شغلی است که برای متقاضیان آماده شده است. در این دوره به طور کامل در مورد مهارت‌های منابع انسانی تدریس می‌شود. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به مهارت‌های سازماندهی، انجام مصاحبه، مهارت کار تیمی و…. اشاره کرد. لازم به ذکر است که آپدیت دوره آموزش منابع انسانی کاملا رایگان بوده و در پایان کار به شرکت‌کنندگان مدرک فنی حرفه‌ای داده می‌شود.

سخن آخر 

انجام یک مصاحبه مفید مهمترین مرحله برای جذب کارمند و نیروی کار است. بنابراین لازم است که توسط نیروهای حرفه‌ای و خبره در این زمینه انجام شود. امروزه این کار توسط بخش نیروی انسانی در شرکت‌های مختلف انجام می‌شود. دوره آموزش منابع انسانی با تدریس کامل اصول و قواعد این شغل و آموزش نکات مصاحبه‌های شغلی در سطح گسترده‌ای برگزار می‌شود. در پایان کار لازم است ذکر کنیم که اگر به دنبال جذب بهترین نیرو هستید حتما این کار را به افراد ماهر در این زمینه بسپارید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه برنادل

برنادل با دوره های آموزشی به‌روز و باکیفیت و با ارائه مدرک معتبر به شما کمک می‌کند که به صورت حرفه‌ای وارد بازار کار شوید.

اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کار و استخدام | علم و آموزش