اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139307011270030

کارکرد روابط عمومی در عرصه های نظامی

روابط عمومی در نیروهای مسلح غربی

کد: 139307011270030

http://bit.ly/1ofqnvI

، تهران , (اخبار رسمی): جامعه روابط عمومی نیروهای مسلح آمریکا مسئولیت ایجاد یک رابطه کاری صحیح با رسانه های خبری، سازمان های گوناگون دولتی، عمومی و خصوصی را بر عهده دارد ضمن آنکه تلاش می کند تا افکار عمومی در درون و بیرون از نیروهای مسلح، از چند وچون کارهایی که انجام می شود، مطلع باشند.

روابط عمومی در نیروهای مسلح غربی

تامین تجهیزات ایمنی و آموزش چگونگی استفاده از آنها. در این مورد تامین برخی لوازم سبک و نیز آموزش استفاده از تجهیزات توسط روابط عمومی ها انجام می شود ولی بسیاری از لوازم از جمله جلیقه های ضد گلوله را باید رسانه ها یا خود خبرنگاران تهیه کنند.

نیروهای مسلح آمریکا در حوزه روابط عمومی از پرسنل فعال شاغل، افراد ذخیره، غیر نظامیان و مشاوران، تشکیل می شود.

نیروهای مسلح در همه جای جهان نسبت به سایر دستگاه های اداری، وظیفه متفاوتی را بر عهده دارند که هم زمان جنگ و هم زمان صلح را در بر می گیرد .

آنها باید همواره در حال تمرین های سخت و حضور احتمالی در درون و بیرون و حتی ورای مرز های سرزمینی خود برای جنگیدن یا عملیات انسان دوستانه باشند؛ حضوری که از پیچیدگی های منحصر به فردی برخوردار است و از همین رو فعالیت های ارتباطی، مدیریتی و رفتاری خاصی را در قالب یک پارچه «روابط عمومی» طلب می کند.

اینکه روابط عمومی نیروهای مسلح در سطح بین المللی چگونه عمل می کند را از زاویه چنین نوع فعالیت هایی در سطح نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا،  مورد بررسی قرار می دهیم.

دانشکده اختصاصی

این افراد قبل از ورود به خدمت برای طی دوره آموزشی به دانشکده اطلاع رسانی دفاعی (DINFOS)  در FT.MEADE ایالت مریلند می روند و به صورت حضوری یا اینترنتی دوره های مقدماتی و تخصصی پیشرفته را می گذرانند.

 

سرفرماندهی کل روابط عمومی در پنتاگون

نیروهای زمینی، دریایی، تفنگداران دریایی، هوایی و گارد ساحلی آمریکا، هریک فرماندهی روابط عمومی جداگانه ای دارند که تحت نظر سرفرماندهی کل روابط عمومی نیروهای مسلح در وزارت دفاع (پنتاگون) عمل می کنند.

سرفرماندهی کل روابط عمومی کل در پنتاگون، در چارچوب وظایف مدیریتی کلان خود، در این حوزه طراحی و اجرای برنامه های استراتژیک متعددی را بر عهده دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

تشکیل نیروهای عملیاتی پاسخ سریع،  عملیات روانی و جنگ تبلیغاتی و برگزاری دوره های توجیهی برای افسران بازنشسته که به عنوان تحلیل گر در رسانه ها ظاهر می شوند.

سرفرماندهی یاد شده برنامه های گسترده ای را در رابطه با تعاملات فرهنگی در عرصه های محل، ملی، منطقه ای و بین المللی به مورد اجرا می گذارد.

تدوین دستور العمل ها و آئین نامه های مربوط به خبرنگاران همراه در جنگ، ارتباط با خانواده های نیروهای مسلح، تشریفات، مدیریت رویداد، ارتباطات غیر رسانه ای و سایر فعالیت های کلاسیک روابط عمومی.

شبکه تلویزیونی اختصاصی

پنتاگون در حوزه مدیریت روابط عمومی و برای ارتباطات داخلی یک شبکه تلویزیونی نظامی را اداره می کند که کلیه نیروهای مسلح آمریکا در همه جای دنیا قادر به دریافت برنامه های آن از طریق ماهواره هستند.

نیرو های واکنش سریع روابط عمومی

نیروهای عملیاتی پاسخ سریع، در سال 2006 تشکیل شد تا بتواند در اسرع وقت در قبال هجمه های رسانه ای که علیه فعالیت های نظامی آمریکا در عراق  و سایر فعالیت ها  به عمل می آید، به صورت 24 ساعته و هفت روز در هفته، پاسخ گو باشد.

یکی از فعالیت های چنین نیرو هایی را رصد شبانه روزی رسانه ها و معرفی تحلیلگران جایگزین برای حضور در برنامه های رادیو و تلویزیونی به جای سیاست مداران بلند پایه یا لابی گرها،  تشکیل می دهد.

فعالیت این نیروها جنبه دیگری نیز پیدا می کند و آن حضور این افسران در سفارتخانه های آن کشور در کشورهای خارجی است.

 گزارشی که در دسامبر 2006 توسط کنگره آمریکا انتشار یافت نشان می داد که این برنامه با عنوان «تیم های پشتیبانی اطلاعات نظامی»،  در 18 سفارت آمریکا، فعال است و قرار بوده تعداد سفارتخانه ها تا 30 سفارت برسد.

علاوه بر این طبق یک دستور العمل میدانی ارتش آمریکا، تیم های پشتیبانی اطلاعات نظامی

در حقیقت نیروهای واکنش سریع روابط عمومی هستند که از امکانات زیر برخوردارند:

- یک فرستنده کوچک رادیویی در فرکانس AM/FM

- یک فرستنده یک کیلوواتی تلویزیونی

- امکانات برای تولید روزنامه یا اطلاعیه و اعلامیه در ظرفیت متوسط

- حضور سه تا شش تیم تاکتیکی مجهز به بلندگو

ظرفیت نیروهای واکنش سریع روابط عمومی به گونه ای است که همه عوامل و دستگاه ها در یک هواپیمای C-141 جای می گیرند و به سرعت می توان آنها را از محل استقرار در سفارتخانه ها،  به نقاط مورد نظر اعزام کرد.

عملیات روانی

عملیات روانی، جنگ اطلاعاتی، نبرد تبلیغاتی و نظایر این ها، از جمله فعالیت های مورد توجه سرفرماندهی روابط عمومی ارتش آمریکا به شمار می رود که در چارچوب سرفصل های زیر صورت می گیرد :

- ایجاد اختلال و پارازیت در شبکه های رادیو-تلویزیونی

- رهگیری ارتباطات رادیو-تلویزیونی برای جایگزینی با برنامه های گمراه کننده مورد نظر،  مدیریت استفاده از هواپیماهای تخصصی EC-130 (COMMANDO SOLO)

- مدیریت تهیه و تولید اعلامیه ها و اطلاعیه های مصور و غیر مصور، کوتاه و بلند تبلیغاتی جاسازی شده در بمب های   M-129E1 برای پرتاب و توزیع از هواپیماهای  MC-130  (COMBAT TALON) یا توپ های 155 میلی متری.

- از کار انداختن شبکه های تدارکاتی

- از کار انداختن یا نفوذ به شبکه های مخابراتی

 - خرابکاری در تراکنش های بورس های سهام یا از طریق نفوذ الکترونیک با به دست آوردن اطلاعات حساس و یا قرار دادن اطلاعات جایگزین گمراه کننده.

- مدیریت بهره برداری از هواپیماهای بدون سرنشین و سایر ربات های اکتشافی

- مدیریت ارتباطات

فرماندهان بازنشسته،  به عنوان تحلیلگر رسانه ای

 برنامه تحلیلگر نظامی پنتاگون نوعی عملیات اطلاع رسانی است که در سال 2002 به ابتکار معاون وقت وزیر دفاع در امور روابط عمومی بنیان گذاشته شد.

در قالب این برنامه، فرماندهان بازنشسته نیروهای مسلح آمریکا که به عنوان تحلیلگر مستقل در شبکه های تلویزیونی برای تحلیل رویدادهای گوناگون ظاهر می شدند، قبل از شرکت در برنامه ها تحت دوره های توجیهی قرار می گرفتند تا گفته ها و توجیهات آنها با اهداف ارتباطی پنتاگون در یک سو قرار داشته باشد.

در همین زمینه برنامه های بازدید از عراق و زندان گوانتانامو نیز برای فرماندهان بازنشسته، ترتیب داده می شد.

تعاملات فرهنگی

در زمینه تعاملات فرهنگی، افسران کارشناس روابط عمومی به عنوان پیش قراولان سپاه، وظیفه تعامل با ساکنان اطراف محل استقرار نیرو های عمل کننده را به لحاظ فرهنگی بر عهده دارند.

بستگی به وضعیت منطقه ای که نیرو در آنجا استقرار پیدا می کند  و نیز نوع عملیاتی که باید صورت گیرد، ساکنان اطراف می توانند یک جمعیت کوچک محلی، یا بزرگتر در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی را تشکیل دهند .

تعاملات فرهنگی البته جنبه دو سویه دارد به گونه ای که هم ساکنان عمدتا غیر نظامی در رابطه با چند و چون حضور نیروهای نظامی در اطراف خود آگاه می شوند و هم نیروهای عمل کننده راه و رسم فرهنگی جمعیت تحت پوشش را فرا می گیرند.

در این مورد، استفاده از «ارتباطات جماعتی» و تاسیس فرستنده های رادیو- تلویزیونی و نیز انتشار روزنامه، همراه با راه اندازی وب سایت که محدوده جغرافیایی خاصی را پوشش دهد، از جمله اقدامات اولیه ای است که به عمل می آید. وب سایت در این میان البته از چارچوب حوزه ارتباطات جماعتی خارج شده و وارد مقوله ارتباطات همگانی می شود، هرچند راه اندازی وب سایت یا وب سایت ها به زبان محلی و حتی با گویش های مختلف آن است .

ارتباطات جماعتی، به نوبه خود در برخی موارد که حوزه عمل نیروهای نظامی ملی، منطقه ای و بین المللی می شود،  از طریق برپایی فرستنده های رادیو- تلویزیونی با گستره ملی، منطقه ای و بین المللی،  قلمرو ارتباطات همگانی  نمود پیدا می کند.

تعاملات فرهنگی گستره بزرگی دارد و مواردی از جمله اجرای برنامه های عمرانی برای سکنه غیر نظامی محل اطراف استقرار نیرو،  استفاده از افسران زن برای آموزش زنان روستایی در زمینه های بهداشتی و پزشکی  و حتی سواد آموزی و آموزش زبان های خارجی را هم می پوشاند.

تعاملات فرهنگی در ضمن آموزش زبان محل اعزام نیرو برای نیروهای اعزام شونده را هم در بر دارد.

تعاملات فرهنگی قطع نظر از آنچه تشریح شد،  برگزاری دوره های آموزشی درباره آداب و سنن اجتماعی و فرهنگی محل جغرافیایی نیروهای عمل کننده،  برای این نیروها را هم در خود جای  می دهد.

به عنوان یک مثال،  نیروهای آمریکایی در چارچوب ناتو، قبل از حضور در هر کشور مسلمان،  مدتی را در کشور اردن می گذرنند تا با آداب وسنن جوامع اسلامی از نزدیک آشنا شوند.

شرکت های خصوصی،  مشاور و پیمانکار اجرایی

پیش از این،  اشاره کردیم که برخی از فعالیت های روابط عمومی در سطح نیروهای مسلح آمریکا از طریق مشاوران انجام می شود .

مشاوران فوق در حقیقت پیمانکاران بخش خصوصی هستند که با قرارداد های معین انجام برخی فعالیت ها  را بر عهده می گیرند.

به عنوان مثال در جریان اشغال عراق،  شرکت INTERNATIONAL CORPORATION     SCIENCE APPLICATIONS  در قرادادی به اررزش 15 میلیون دلار، وظیفه باز سازی فعالیت های رادیو - تلویزیونی و مطبوعاتی عراق را عهده دار شد.

همچنین شرکت دیگری به نام    SYCOLEMAN, LINCOLN GROUP & SAIC در سال 2005 در قراردادی به ارزش 300 میلیون دلار تبلیغات به نفع آمریکا را برعهده گرفت.

موردی دیگر شرکتی به نام  RENDON در قراردادی به ارزش4/1میلیون دلار با پنتاگون ماموریت پیدا کرد تا به حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان،  مشاوره رسانه ای بدهد.

جالب آنجاست که برخی مواقع شرکت های پیمانکار روابط عمومی که طرف قرداد پنتاگون قرار می گیرند، آمریکایی یا اروپایی نیستند،  بلکه از میان شرکت های محلی انتخاب می شوند.

نمونه ای از اینگونه موارد به «بنگاه سخن پراکنی لبنان» و یک شرکتی کویتی به نام  AL-FAWARES مربوط است که به ترتیب برای خدمات صوتی- تصویری و مطبوعاتی پیمانکار فرعی یک شرکت آمریکایی برای فعالیت در عراق،  در سال 2003،  شدند.

در نمونه ای دیگر،  یک شرکت روابط عمومی افغانی به نام  CETENA GROUP مستقر در کابل طرف قرداد پنتاگون برای تبلیغات و بازاریابی در افغانستان شد.

خبرنگاران همراه

مدیریت خبرنگارانی که همراه نیروهای نظامی برای پوشش اخبار جنگ اعزام می شوند،  از جمله وظایف کلاسیک واحد های روابط عمومی نظامی به حساب می آید.

در این زمینه روابط عمومی نظامی وظایف زیر را انجام می دهد:

  • برگزاری دوره های گوناگون توجیهی و آموزشی قبل از اعزام و همراهی- این دوره ها در زمینه های متنوعی و در قالب دوره های کوتاه مدت،  میان مدت و بلند مدت،  برحسب مورد هستند. از جمله موضوعات جالب این دوره ها، آموزش ویژه برای خبرنگاران زن جنگی است و به عنوان نمونه به آنها گفته می شود،  حتی در صورت مجرد بودن،  علائمی با خود داشته باشند که حتما متاهل هستند تا در صورت اسارت یا مجروح شدن، از خطر تعرض جنسی در امان بمانند.
  • همچنین به خبرنگاران زن آموزش داده می شود تا از پوشیدن گردنبند، هرگونه جواهرات، لباس های تنگ و چسبان، کمربندهای سنگین، چکمه های بزرگ، هر گونه آرایش کردن، تماس رو در رو نزدیک، مکالمات دوجانبه غیر ضروری با راننده ها و مترجمان خود و نیز مردان غریبه اجتناب کنند. ضمن آنکه مراقب خندیدن یا در آغوش گرفتن همکاران حتی هم جنس خود باشند، زیرا ممکن است سوءتفاهم ارتباطات غیر کلامی به وجود آورد.

 

 مراقبت های ایمنی و امنیتی هنگام همراهی

- تامین تجهیزات ایمنی و آموزش چگونگی استفاده از آنها. در این مورد تامین برخی لوازم سبک و نیز آموزش استفاده از تجهیزات توسط روابط عمومی ها انجام می شود ولی بسیاری از لوازم از جمله جلیقه های ضد گلوله را باید رسانه ها یا خود خبرنگاران تهیه کنند.

- پیگیری وضعیت خبرنگاران در صورت اسارت یا فوت.

-کمک به انتقال خبرنگاران مجروح به پشت جبهه ها

-کمک به انتقال جنازه خبرنگاران در صورت فوت.

 سعید محمدجعفری  پژوهشگر و مدرس ارتباطات بین الملل کاربردی- کاوشگران روابط عمومی 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کاوشگران روابط عمومی

سایت کاوشگران روابط عمومی در سال 1387 با دهدف اطلاع رسانی و ایجاد فضای تبادل دیدگاه های کارشناسان راه اندازی شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش