اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139310102710030

روابط عمومی دانشگاهی در سطح بین المللی چگونه عمل می کند؟

کد: 139310102710030

http://bit.ly/1xfLWUL

، تهران , (اخبار رسمی): در صدر ارتباطات برون سازمانی روابط عمومی دانشگاه های دنیا ارتباطات رسانه ای است ؛با توجه به پیچیدگی ها و دشواری هایی که پژوهش های علمی در رشته های گوناگون همراه خود دارد، ضرورت ارتباطات رسانه ای دانشگاه ها ایجاب می کند تا کارشناسان متخصص و فوق تخصص ارتباطات علمی و روزنامه نگاران علمی نویس ، ایفاگر نقش اصلی برقراری ارتباط با رسانه ها باشند.

وظایف کلی روابط عمومی در دانشگاه ها ، از منظر ارتباطی در دو گروه "ارتباطات درون سازمانی " و "ارتباطات بیرون سازمانی " جای می گیرند.

کلیات

دوایر روابط عمومی در دانشگاه های گوناگون دنیا در یک تقسیم بندی کلی دو وظیفه را برعهده دارند : یکی وظایف کلاسیک روابط عمومی مشابه همه دستگاه های اداری دیگر و یکی هم وظایف اختصاصی .

وظایف کلی روابط عمومی در دانشگاه ها ، از منظر ارتباطی در دو گروه "ارتباطات درون سازمانی " و "ارتباطات بیرون سازمانی " جای می گیرند.

در گروه "ارتباطات درون سازمانی" ، "ارتباط با کارکنان غیر هیات علمی "، "ارتباط با هیات علمی" ، "ارتباط با دانشجویان " ، "ارتباط با همکاران غیر موظف" ، "ارتباط با مراجعین" ، "ارتباط با خانواده های کارکنان غیر اداری " ،"ارتباط با خانواده های اعضای هیات علمی" ، "ارتباط با خانواده های دانشجویان" و "ارتباط با خانواده های همکاران غیر موظف"، قابل توجه هستند.


به کار گیری انواع رسانه ها

این نوع ارتباطات با استفاده از انواع رسانه های گروهی و رسانه های اجتماعی، همراه با رسانه های همگانی ، انجام می شود.

آنچه که در این میان برای برخی دانشگاه ها توجه خاصی را می طلبد ، بهره گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی در قالبی ویژه است. به عنوان مثال دانشگاه شهر "دورتموند" آلمان ، تاسیسات دانشگاهی اش در دو طرف قله های دو تپه ، در میان یک دره پوشیده از جنگل قرار دارند ؛ از همین رو برای  تسهیل تردد اساتید ، دانشجویان و سایر پرسنل دانشگاه بین ساختمان هایی که در قله های تپه ها واقع شده اند، قطار برقی هوایی بدون راننده نصب شده که ظرف چند دقیقه به جابه جایی افراد می پردازد.

در تمام مدتی که افراد سوار قطار هستند از طریق یک سیستم تلویزیون که برای تمام ساختمان ها و تاسیسات دانشگاه، از جمله قطار هوایی، برنامه پخش می کند، در جریان تصویری اخبار و رویدادهای دانشگاه، شهری، اروپایی و بین المللی قرار می گیرند.


نقش کلیدی ارتباطات یکپارچه بازاریابی

اما آنچه که در حوزه ارتباطات برون سازمانی دانشگاه ها اهمیت و کاملا جنبه متفاوتی دارد در قلمرو "ارتباطات یکپارچه بازاریابی " (Integrated Marketing Communication)  می گنجد.

دانشگاه ها بطور معمول فعالیت های گسترده ای را در یک طیف متنوع  انجام می دهند و برهمین اساس ارتباطات بیرونی آنها باید ضمن در نظر گرفتن اصول کلاسیک روابط عمومی بر محورجذب منابع و درآمد نیز استوار باشد.

همچنین فعالیت گسترده و متنوع دانشگاه ها ایجاب می کند تا آنها در زمینه برخی از حوزه های تخصصی روابط عمومی از قبیل امورخیریه ، گرد آوری اعانه و سایر مسئولیت های اجتماعی بنگاه

نیز گام بردارند.


ارتباطات برون سازمانی و چهار گروه ذیربط

در صدر ارتباطات برون سازمانی روابط عمومی دانشگاه های دنیا ارتباطات رسانه ای است ؛ با این توضیح که ارتباطات رسانه ای ویژه ای به عمل می آید.

از آنجا که دانشگاه ها محل تولید دانش وعلم و شکوفایی آنها به شمار می روند ، به یقین این امکان باید وجود داشته باشد تا دستاورد های حاصل در کمترین زمان ممکن و در نهایت سادگی  به اطلاع همگان در اقصی نقاط دنیا برسد.

با توجه به پیچیدگی ها و دشواری هایی که پژوهش های علمی در رشته های گوناگون همراه خود دارد، ضرورت ارتباطات رسانه ای دانشگاه ها ایجاب می کند تا کارشناسان متخصص و فوق تخصص ارتباطات علمی و روزنامه نگاران علمی نویس ، ایفاگر نقش اصلی برقراری ارتباط با رسانه ها باشند. مهارت خاص چنین نیروهای انسانی ماهری ، که روابط عمومی های دانشگاه های کشورهای شمال در خدمت دارند، برگردان ادبیات پیچیده علمی به زبان ساده قابل فهم برای بسیاری از مردم است.

گفتنی است روزنامه نگاران علمی نویس محدود به نویسندگان اخبار و گزارش ها نمی شود و حتی تصویر برداران ، صدابرداران ،کارگردانان و ... حوزه رسانه های تصویری را هم می پوشاند.

گروه دوم از هسته تعامل کنندگان حوزه ارتباطات بیرونی دانشگاه ها ی کشور های پیشرفته صنعتی ، را دستگاه های همتراز در سطح ، ملی ، منطقه ای و بین المللی تشکیل می دهند که با هدف تبادل استاد و دانشجو ، دانش و اطلاعات علمی ، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک ، درج مقالات علمی مشترک  در نشریات تخصصی ، برگزاری نشست های علمی و غیره به عمل می آید.

دستگاه های علمی همتراز در ردیف فوق شامل دانشگاه ها، پژوهشگاه ها ، اندیشکده ها، مراکز رشد فناوری و پارک های علمی  و فناوری می شوند.

سومین گروه ار مخاطبین ارتباطات بیرونی روابط عمومی های دانشگاهی در سطح بین المللی ، صنایع هستند که این ارتباط با هدف تبادل متخصص و نیز کار آموز ، ارائه کمک های فنی و علمی ، فروش حق امتیاز اختراعات و نو آوری ها، اجاره آزمایشگاه و سیستم های فنی ، جذب سرمایه گذاری مستقیم داخلی ، منطقه ای و بین المللی به صورت های گوناگون از قبیل مشارکت در تحقیقات ، انواع تبلیغات و نظایر آنها ، به ثمر می رسد.

از گروه چهارمی که در حوزه هدف گیرندگان پیام روابط عمومی های دانشگاهی به حساب می آیند، می توان از انواع نهاد های مدنی از قبیل اتحادیه های صنفی ، شوراها و انجمن های گوناگون نام برد.

فعالیت های مشترک فرهنگی و هنری

نکته ای که در این میان نباید از قلم انداخته شود ، آن است که همکاری های مشترک دانشکاه ها با چهار گروه فوق الذکر به صرفا فعالیت های علمی و صنعتی محدود نمی شود ، بلکه حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری از قبیل سینما ، موسیقی ، هنرهای نمایشی ، هنر های تجسمی و غیره را هم باید، در همین مجموعه در نظر گرفت.

در همین زمینه تلاش روابط عمومی ها برای کسب در آمد از طریق اجاره سالن های نمایش یا فروش محصولات هنر های تجسمی ، اجرای برنامه های نمایشی ، ارائه خدمات عکاسی و فیلم برداری و امثالهم نباید از قلم بیفتد. ضمن آنکه باید به مقوله همکاریهای ورزشی هم ، نگاه مشابهی داشت.


نمونه های عینی

برای آنکه ببینیم برنامه هایی که شرح آنها گذشت ، در قالب پاره ای از دانشگاه های آمریکا که به عنوان نمونه برگزیده شده اند چگونه رخ می دهد ، مثال هایی ذکر می شود:

  • روابط عمومی دانشگاه استانفورد روی دو موضوع "تشریفات" و "رویدادهای ویژه" تاکید می کند.
  •  دانشگاه "تافتز" مدیر روابط عمومی را سخنگوی دانشگاه می داند و نوآوری که دارد روی حفاظت از حق مولف لوگوی دانشگاه است.
  • روابط عمومی این دانشگاه همچنین "ارتباطات بحران "و انجام برنامه های "خیریه ای و گردآوری اعانه" را در چارچوب کاری خود دارد.
  • روابط عمومی دانشگاه ایالتی اوهایو ، دستورالعمل نوشتاری خبرگزاری آسوشیتدپرس را برای سبک خبرنویسی برگزیده و برمحور "هماهنگی و توسعه خلاق" تاکید دارد که اشاره ای است به حوزه "صنایع خلاق" و فعالیت این روابط عمومی در آن حوزه. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کاوشگران روابط عمومی

سایت کاوشگران روابط عمومی در سال 1387 با دهدف اطلاع رسانی و ایجاد فضای تبادل دیدگاه های کارشناسان راه اندازی شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کسب و کار و خرده فروشی | علم و آموزش