اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394111652615013

در حاشیه همایش ملی جویشگر بومی

سامانه جدید «ترجمه ماشینی» افتتاح می‌شود

کد: 1394111652615013

http://j.mp/1oeSthp

، تهران , (اخبار رسمی): با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز مخابرات ایران) در دانشگاه امیرکبیر سامانه ترگمان به مدت دو سال بومی‌سازی و امکاناتی جدید و متنوع به آن افزوده شد. این سامانه در تاریخ 28 بهمن‌ماه و در حاشیه همایش ملی جویشگر بومی توسط دبیر محترم شورای‌عالی فضای مجازی افتتاح خواهد شد و مورد بهره‌برداری قرار خواهد.

واسط کاربر فعلی ترگمان

سامانه ترجمه‌ ماشینی دوزبانه ترگمان در سال 1390 به همت جمعی از پژوهشگران در آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) ایجاد شد.

این سامانه ابتدا بر مبنای استفاده از ابزارهای متن‌باز موجود در حوزه ترجمه‌ماشینی آماری و توسعه الگوریتم‌ها و ابزارهای موردنیاز برای پردازش تخصصی زبان فارسی به‌عنوان یک طرح تحقیقاتی و پژوهشی در سال 1391 مورد توسعه قرار گرفت. از دی‌ماه سال 1392 تاکنون این سامانه مورد بازنگری و بومی‌سازی کامل قرار گرفته است.

موتور ترجمه بومی توسعه داده‌شده در این سامانه با معماری و طراحی مهندسی توانسته است در قیاس با برترین نرم‌افزارهای مشابه در این حوزه علاوه بر پایداری بسیار بالا، افزایش سرعتی معادل270 درصد و کاهش مصرف منابع تا 16 برابر را با حفظ دقت ارائه کند.

در این سامانه علاوه بر موتور ترجمه، مجمو‌عه‌ای از ابزارهای پردازش زبان اعم از پیش‌پردازش، پس‌پردازش، ریشه‌یاب کلمات، شناساگر نهاده‌های اسمی، نویسه‌گردان و مدل زبانی نیز مورد توسعه قرار گرفته‌اند که در اغلب آنها رویکرد کلی طراحی و توسعه مستقل از زبان بوده است. ضمنا زیرساخت توسعه ترگمان به عنوان یک سکوی توسعه مستقل به نحوی مهندسی شده است که از کل یا اجزای آن بتوان در انواع پروژه‌های مرتبط یا غیرمرتبط با حوزه پردازش زبانی بهره‌برداری کرد.

سامانه کاملا بومی‌سازی‌شده ترگمان در تاریخ 28 بهمن‌ماه در حاشیه همایش ملی موتور‌ جست‌وجوی بومی توسط دبیر محترم شورای عالی فضای مجازی افتتاح می‌شود و از آن تاریخ نیز امکاناتی را در اختیار عموم قرار می‌دهد. این امکانات عبارتند از: واسط کاربر جدید که به صورت چشم‌نوازی مورد بازطراحی قرار گرفته است، امکان ترجمه صفحات وب به صورت پیشرفته و با کیفیتی به مراتب بالاتر از مشابه آن در گوگل و بینگ، امکان ترجمه اسناد doc, docx, odt, PDF, txt به دو صورت برخط و غیربرخط که در خصوصPDF های فارسی مشکلات سامانه‌های مشابه را نخواهد داشت، تلفظ کلمات و عبارات، دیکشنری پیشرفته، دقت بالاتر از سامانه کنونی و کارتابل کاربر.

خدمات سامانه ترگمان از طریق آدرس www.targoman.com  قابل‌دسترسی است. همچنین خدمات این سامانه از طریق موتور جست‌وجوی پارسی‌جو نیز قابل بهره‌برداری است.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ترگمان

شرکت پردازش هوشمند ترگمان متولی توسعه و ارتقای سامانه ترجمه ماشینی بومی ترگمان به عنوان اولین و تنها سرویس ترجمه ماشینی دوطرفه انگلیسی - فارسی ایرانی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
رویدادمرتبط:

| رونمایی از سامانه جدید ترگمان در همایش ملی موتور‌جستجوی بومی