اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394111752633545

مرکز تجارت جهانی فردوسی؛ دروازه ورود به جهانی شدن

کد: 1394111752633545

http://j.mp/1of8Zh7

، تهران , (اخبار رسمی): بناهای فاخر بی‌شماری در کشور وجود دارد که مربوط به سال‌های گذشته است و وقتی به آنها نگاهی عمیق انداخته می‌شود، علاوه بر آنکه به درایت و هوش سازنده‌ آن بناها غبطه می‌خوریم، به وجود آنها که هویت معماری سرزمین مادری‌مان است، می‌بالیم. هرچند که امروز دغدغه بسیاری از سازندگان، دیگر ایجاد بناهایی ماندگار برای تفاخر آیندگان نیست، اما هستند کارفرمایان و افرادی که منحصربه‌فرد عمل می‌کنند و بناهایی می‌سازند که نامشان تا ابد بر تارک تاریخ حک خواهد شد.

مرکز تجارت جهانی فردوسی

شرکت «ارتفاع گستران ساختمان» بیش از 40 سال سابقه فعالیت ساخت‌وساز در سطح کشور دارد و تاکنون پروژه‌های بسیار زیادی را هم در ایران و هم در اسپانیا اجرا کرده است. در حال حاضر نیز سه پروژه بزرگ در حال ساخت در دست داریم که پروژه مرکز تجارت جهانی فردوسی یکی از این پروژه‌های معظم است.

مهندس ابوالفضل کلایی از آن دسته کارفرمایان منحصربه‌فردی است که بیش از 40 سال در حوزه ساخت‌وساز فعالیت دارد و امروز در خیابان تاریخی و دیپلماتیک «فردوسی» تهران بنایی فاخر را بنا نهاده که  هم مایه افتخار آیندگان خواهد بود و هم اینکه با ایجاد بنایی با حضور برندهای معتبر مالی و بانکی کشور، قطعا سبب هم‌افزایی و رونق هرچه بیشتر این منطقه به عنوان مرکز و مرجع مبادلات ارزی کشور و محل مراجعه گردشگران خارجی جهت تبدیل ارزهایشان خواهد بود که این موضوع به نوبه خود از هم‌اکنون توجه کلیه نهادهای پولی و مالی فعال در بازار سرمایه را به نقش قابل‌توجه این مرکز جلب کرده است.

به بهانه افتتاح اولین مرکز تبادلات مالی، ارزی و پولی کشور که بحق می‌توان از آن به عنوان سمبل مدرن اقتصادی و تجاری شهر تهران و خیابان فردوسی نام برد، با مهندس ابوالفضل کلایی، کارفرمای این پروژه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

1- پروژه‌ مرکز تجارت جهانی فردوسی دارای چه پیشینه‌ای به لحاظ ساخت‌وساز است. در خصوص مزایا و امکاناتی که در این پروژه منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده توضیحاتی را ارائه دهید.

شرکت «ارتفاع‌گستران ساختمان» بیش از 40 سال سابقه فعالیت ساخت‌وساز در سطح کشور را دارد و تاکنون پروژه‌های بسیار زیادی را هم در ایران و هم در اسپانیا اجرا کرده است. در حال حاضر نیز سه پروژه بزرگ در حال ساخت داریم که پروژه مرکز تجارت جهانی فردوسی یکی از این پروژه‌های معظم است.

پروژه مرکز تجارت جهانی فردوسی در سال  1380 طراحی شد که از همان سال در حال مذاکره با مقامات شهرداری و کمیسیون ماده 5 و ارگان‌های ذی‌صلاح بودیم و پروانه‌های لازم برای ساخت را دریافت کردیم. لازم است اشاره کنم که برای نخستین بار است که در کشور طرحی برای احداث مرکز مالی و اعتباری در نظر گرفته شده که در جهت کاربری‌های خاص مالی و بنگاه‌های اقتصادی در سطح ایران فعالیت می‌کند. تاکنون پروژ‌ه‌ای در ایران طراحی و احداث نشده که به این حرفه خاص اختصاص داشته باشد. برای پروژه  مورد نظر سال‌ها زحمت کشیده شده و طراحی‌های خاصی در جهت هرچه باشکوه‌تر بودن این پروژه در نظر گرفته شده است. پروژه مرکز تجارت جهانی فردوسی حدود 70 هزار متر زیربنا دارد و دارای 14 طبقه است که کاربری‌هایش انحصارا  به حوزه پولی و مالی از جمله بانک، صرافی، سکه و جواهر، دفاتر کارگزاری بورس و بیمه و ... اختصاص دارد.

این مرکز، پنج طبقه پارکینگ به ظرفیت حدود 1200 خودرو، پنج طبقه تجاری شامل 400 واحد، دو طبقه فضای اداری شامل 70 واحد و دو  طبقه مشتمل بر رستوران، سالن‌های همایش، کنفرانس، آمفی تئاتر، سالن پذیرایی، سالن حراج و فضای ورزشی را دربر می‌گیرد.

در طبقه بانک سنتر 37 شعبه بانکی طراحی شده که کار کلیه بانکها و مو سسات مالی و اعتباری که سابقه درخشانی در کشور دارند، می‌توانند در این ساختمان که یک مرکز مالی و اعتباری است گرد هم آیند که هم اکنون بانک‌های پاسارگاد، انصار و گردشگری، صرافی توسعه صادرات، صرافی سپهر صادرات و صرافی رفاه و همچنین بیمه ایران و بیمه البرز نسبت به افتتاح شعب  و فعالیت خود اقدام کرده‌اند. طبقات اول، دوم و سوم این پروژه نیز برای صرافی‌ها، خرید و فروش سکه، ساعت، طلا و جواهر و سنگ‌های  قیمتی طراحی شده که در کل، 320 واحد تجاری را در برمی‌گیرد.

برای اولین بار در کشور فضایی در حدود 5000 مترمربع به نمایشگاه دائمی طلا، جواهر و زیورآلات اختصاص یافته که طراحی غرفه‌های این طبقه بر اساس استانداردهای امنیتی روز دنیا انجام شده است.

امید می‌رود طلافروشانی که برای تهیه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مشکلاتی دارند، در این مرکز که یکی از اهدافش ساماندهی تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است به خواسته خود برسند، چراکه اصولا در کشور هیچ محلی برای این‌گونه فعالیت‌ها نداریم.

در طبقه چهارم این پروژه سالن‌های حراج و نمایش جواهرات، سالن همایش و سالن جشن‌ها، میهمانی‌ها و فودکورت‌هایی وجود دارند که می‌توانند در همه ساعات شبانه‌روز به مردم تهران سرویس بدهند. در طبقات اداری (پنجم و ششم) 80 واحد در دست احداث داریم که به دفاتر بازرگانی، هواپیمایی، بیمه و شرکت‌های بورس اختصاص داده شده است.

از مشخصات فنی این پروژه می‌توان به طراحی نمای کلاسیک به همراه نورپردازی جذاب در شب، 12 لاین آسانسور شامل دو لاین آسانسور پانوراما، چهار لاین پله برقی در هر طبقه مجهز به سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم برق اضطراری، سیستم سرمایش و گرمایش چیلر و هواساز در مشاعات واحدها،  سیستم امنیتی و حفاظتی فوق پیشرفته مجهز به سیستم‌های صوتی و تصویری و اینترنت وایرلس، تابلوهای اعلام قیمت‌های ارز و طلا و تابلوهای تبلیغاتی دیجیتالی و سیستم مدیریت هوشمند B.M.S اشاره کرد.

طبقه منفی 6 به مجموعه ورزشی مرکز تجارت جهانی فردوسی در فضایی حدود 2000 متر شامل استخر، سونا و بدنسازی و نیز فضایی برای ارائه خدماتی چون خشکشویی، تون‌آپ و کارواش اختصاص دارد و در بام این مجموعه نیز فضای سبز  و روف گاردن پیش‌بینی شده است.

به هر حال اجرای چنین پروژه‌ای نیازمند تجربه، توان، نگاه استراتژیک، برنامه‌ریزی‌های مالی و عملیاتی دقیقی است که اینجانب به عنوان کسی که اولین پروژه ساختمانی بلندمرتبه را پس از انقلاب به نام  «ونوس» در خیابان ملاصدرا بنا کرده‌ام، به موفقیت پروژه تجارت جهانی فردوسی ایمان داشته و دارم.

 

2- بی‌شک مرکز تجارت جهانی فردوسی یکی از بناهای ماندگار پایتخت خواهد بود، اما همین پروژه شاید پرحاشیه‌ترین پروژه ساخت‌وساز در کشور بود. به نظر شما حساسیت‌ها بر روی این پروژه از چه زمانی آغاز شد و دلیل آن چه بود؟

اساسا تعداد محدودی پروژه با کاربری‌های خاص مالی و اعتباری در جهان تحت عنوان مرکز تجارت جهانی فعالیت می‌کنند، لذا با توجه به نام و شعار «جهانی بیندیشید» که برای پروژه انتخاب شده بود و کاربری‌های تعریف‌شده و محل اجرای پروژه که به صورت سنتی محل تجمع فعالان اقتصادی در حوزه ارز و سکه و  صرافی بوده، افرادی با اهداف شوم و سودجویانه برای کارگزاری فروش به این پروژه ورود پیدا کردند و پس از سه ماه به علت زیاده‌خواهی از پروژه کنار گذاشته شدند. این افراد پس از اخراج بلافاصله گزارش‌های کذب و عکس‌های دروغین و مونتاژی از پروژه به ارگان‌های مختلفی از جمله شورای شهر تهران، ستاد بحران، بازرسی کل کشور، وزارت مسکن و شهرسازی، بازرسی کل شهرداری تهران، اداره معماری شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی و ... ارسال کردند که ما پس از بررسی از آنها شکایت کردیم و پرونده قضایی برای آنها در ناحیه 12 کیفری شعبه 5 گشوده شد. در همین راستا، ذهنیت‌هایی برای مقامات کشور از جمله شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی به وجود آمد و این عوامل باعث شد که مسئولان به دفعات به منظور بازدید از پروژه به این محل آمدند و از جای‌جای پروژه بازدید کردند. سازمان نظام مهندسی به دفعات از سازه این پروژه بازدید کرده و کیفیت و امنیت پروژه را مورد بررسی قرار داد و در نهایت با ارائه نامه‌ای با مضمون بی‌نقص بودن پروژه کار خود را پایان برد. پس از آن شهردار منطقه و سازمان بازرسی شهرداری نیز طی بازدیدهایی بر تاییدیه سازمان نظام مهندسی صحه گذاشتند. وقتی پروژه‌ای به این عظمت ساخته می‌شود، به قدری حساسیت دستگاه‌های ناظر را برمی‌انگیزد که ناخودآگاه ابزارهای نظارتی بیشتری روی پروژه قرار می‌گیرد و خیلی بیشتر از پروژه‌های دیگر باید استانداردهای لازم را رعایت کند.

 

3- این مجموعه چه زمانی افتتاح خواهد شد و برنامه‌هایتان برای فاز بعدی چیست؟

26 بهمن ماه سال جاری فاز اول این پروژه رسما افتتاح می‌شود که برنامه‌های ویژه‌ای برای افتتاح در نظر داریم. شروع عملیات ساخت و ساز فاز دوم بعد از این تاریخ است که ان‌شاءالله هتل 5 ستاره تجارت جهانی فردوسی را احداث خواهیم کرد.

 

4- واگذاری‌ها در این مجموعه به چه صورت است؟

به دلیل پیش‌بینی واحدها برای صنوف خاص و جلوگیری از تغییر صنف و ایجاد فضای یکدست و مناسب‌تر برای تجارت مالکان، واحدها به صورت سرقفلی و تعداد محدودی نیز به صورت اجاره واگذار می‌شود.

 

5- هدف از ساخت این مجموعه چه بوده است؟

برای تامین امنیت فرآیندهای مالی و اعتباری و خرید و فروش ارز و سکه لازم بود که در پایتخت چنین فضایی ایجاد کنیم و بهترین فضایی که می‌شد چنین پروژه‌ای را اجرا کرد در این منطقه  و خیابان استراتژیک، اصیل و سمبلیک فردوسی بود. لذا هدف ما ایجاد سازه و نماد اقتصادی نوینی بود که بانک‌ها، صرافی‌ها، غرفه‌های طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در کمال امنیت به فعالیت خود ادامه دهند و از لحاظ منظری با معماری و فضای اقتصادی خیابان فردوسی نیز هماهنگ باشد. از طرفی برای ما مهم بود مردمی که می‌خواهند ارز یا طلا بخرند، خرید روزانه‌شان را به راحتی و بدون مشکلات و ناامنی‌هایی که در گذشته در خیابان فردوسی شاهد آن بودیم، انجام دهند و پس از آن نیز بتوانند از امکانات ورزشی و خدماتی و پذیرایی پیش‌بینی شده در مجموعه استفاده کنند، لذا تمام این پیش‌بینی‌ها برای رفاه حال مردم و فعالان اقتصادی انجام شده است. امیدوارم خداوند هم در این راه به ما کمک کند تا بتوانیم موفق باشیم.

 

6- اخیرا کانون صرافان ایرانیان بر عملکرد مرکز تجارت جهانی فردوسی مهر تایید زد، لطفا در این خصوص هم توضیح دهید.

صرافی‌ها یکی از ارکان اصلی و اثرگذار در مراکز تجارت جهانی در سراسر دنیا محسوب می‌شوند، از این‌رو در مرکز تجارت جهانی فردوسی نیز با توجه به اینکه تمرکز صرافان تهران از دیرباز در خیابان فردوسی بوده، امکانات و خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا صرافی‌ها بتوانند خدمات خود را با امنیت خاطر بیشتری ارائه کنند. به همین دلیل و در راستای توسعه زیرساخت‌های لازم جهت فعالیت‌های کلان اقتصادی و بازار سرمایه جهت حضور در بازارهای بین‌المللی، اعضای ارشد کانون صرافان ایرانیان، ضمن بازدید از امکانات و کاربری‌های پیش‌بینی شده در مرکز تجارت جهانی فردوسی از جمله بانک سنتر و...، در اطلاعیه شماره 148 خود از شرکت‌های صرافی کشور جهت بازدید از مرکز تجارت جهانی فردوسی دعوت به عمل آوردند تا با سرمایه‌گذاری در این مرکز بتوانند از این پس، در فضایی مدرن و فاخر که امنیت کامل نیز در آن برقرار است و در شان فعالان و مخاطبان این صنف است، فعالیت کنند.


7- پیش‌بینی شما از دوران پساتحریم برای پروژه مرکز تجارت جهانی فردوسی چیست؟

به لطف تلاش‌های موفقیت‌آمیز دیپلماتیک و امضای تفاهم‌نامه و برداشته شدن تحریم‌ها چشم‌اندازی امیدوارکننده در بازار سرمایه ایجاد شده که کشور را از حالت رکود خارج کرده و شاهد عقد قراردادهای ارزشمند و بزرگ اقتصادی با سایر کشورهای جهان و استقبال کشورهای جهان از سرمایه‌گذاری و حضور در بازار بکر و مستعد ایران هستیم. از این رو واحد امور بین‌الملل و روابط عمومی مرکز تجارت جهانی نیز در حال رایزنی با تعدادی از موسسات مالی و اعتباری و  بانک‌های بین‌المللی از جمله بانک‌های اسپانیایی است تا در صورت فراهم شدن مقدمات حضورشان بتوانند در طبقه بانک سنتر در کنار بانک‌های ایرانی به فعالیت بپردازند و با توجه به نزدیک بودن خیابان فردوسی به تعدادی از سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مهم کشور، شرکت‌های بین‌المللی نیز بتوانند دفاتر خود را در این مرکز مالی و اقتصادی افتتاح کرده و فعالیت خود را آغاز کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ماهنامه تجارت طلایی

ماهنامه «تجارت طلایی» اولین نشریه تخصصی مراکز خرید و برند­های برتر در جهت برطرف کردن برخی چالش های مدیران مراکز خرید و مشکلات آنها از زمان احداث ساختمان مورد نظر تا روز بهره ­برداری، اجاره، فروش و آغاز به کار آن، گام ­های موثری برداشته است. و همچنین در تعامل با برندهای برتر فعال در کشور و خارج از کشور نیز فعالیت چشمگیری دارد

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه

رویدادمرتبط:

| افتتاح اولین مرکز تبادلات مالی، ارزی و پولی کشور