اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395042063875500

12 نکته ای که رئیس اتاق تهران در جمع صنعتگران در مراسم روز صنعت گفت

کاهش تقاضا اصلی‌ ترین معضل اقتصاد ایران است

کد: 1395042063875500

http://goo.gl/dv9h47

، تهران , (اخبار رسمی): تک نرخی کردن ارز، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و یارانه تولید سه مولفه‌ای است که دولت باید درباره آنها تصمیم‌ بگیرد

کاهش تقاضا اصلی‌ ترین معضل اقتصاد ایران است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران عصر روز گذشته مسعود خوانساری رئیس اتاق در مراسم روز صنعت که امسال برخلاف سال های گذشته بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد، 12 نکته  را درباره شرایط اقتصادی کشور بیان کرد که شامل موارد زیر می شود:

1 وضعیت تولید در سه ماهه اول امسال با توجه به آمار واردات و صادرات مناسب نبوده است.

2 تک نرخی کردن ارز، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و یارانه تولید سه مولفه‌ای است که دولت باید درباره آنها تصمیم‌ بگیرد.

3 اکثر اقتصاددانان معتقدند سال 94 یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران بوده و با توجه به گزارش مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت و معدن به منفی 2.5 درصد رسیده است.

4 برای سال 95 رشد اقتصادی 4 درصد پیش‌بینی شده که این رشد عمدتاً ناشی از افزایش قیمت نفت است که کماکان بخش صنعت پیش‌بینی رشد مناسبی برای آن نمی‌شود.

5 در سه ماه اول امسال واردات به کشور 13 درصد کاهش یافته که بخش عمده آن کالاهای واسطه‌ای است و صادرات 5 درصد افت کرده است. این دو مؤلفه نشان می‌دهد که صنعت در سه ماه اول امسال هم وضعیت مناسبی ندارد.

6 کاهش تقاضا اصلی‌ ترین معضل اقتصاد ایران در شرایط کنونی است.

7 در سال‌های اخیر درآمد سرانه کشور کاهش یافته و برای ایجاد رونق اقتصادی نیازمند تزریق اعتبار هستیم.

8 سرمایه‌گذاری خارجی در کوتاه‌ مدت قابل‌ جذب نیست و بانک‌ها هم با کمبود اعتبار مواجه هستند، بنابراین سه راهکار بیش‌تر پیش روی دولت نیست.

9 متأسفانه در سه سال گذشته با وجود اینکه در مجموع سه سال حدود 60 درصد تورم داشته‌ایم، اما قیمت ارز تغییر چندانی نکرده و همین مسئله موجب کاهش مزیت کالای تولید داخل شده است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر یکسان‌سازی نرخ ارز اجرایی شود.

10 درحالی که در اغلب کشورها از انرژی مالیات اخذ می‌ شود، در کشور ما نه ‌تنها مالیاتی گرفته نمی ‌شود، یارانه هم داده می‌شود، به ‌طوری‌که گازوئیل که قیمت واقعی آن 3 هزار تومان است را 300 تومان قیمت ‌گذاری می‌ کنیم که این موجب پرداخت روزانه 100 میلیارد تومان یارانه به گازوئیل می‌ شود.

11 قرار بود تولید سهمی از درآمد یارانه‌ها داشته باشد، اما در حال حاضر نه‌تنها به تولید یارانه‌ ای نمی‌ دهیم، بلکه به روش‌های مختلف از تولید پول گرفته می‌شود. دولت راهی ندارد جز اینکه برای این سه مؤلفه تصمیم بگیرد.

12 در دو سال گذشته برای دریافت مالیات از تولیدکنندگان فشارهایی وجود داشته ایست در شرایطی که در این مدت بنگاه‌ها یا تعدیل نیرو داشته‌ اند یا تعطیل شده ‌اند، اما در چنین شرایطی پیش ‌بینی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 95، مالیات 15 درصد نسبت به مصوب سال 94 و 30 درصد نسب به عملکرد سال 94 افزایش داشته است

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ