اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951218242795500

امضای یک تفاهم‌نامه همکاری با حضور هیات بلندپایه تجاری اسلواکی

اسلواک‌ها به بهبود رتبه اعتباری ایران کمک کردند

کد: 13951218242795500

https://goo.gl/YT4eM4

، تهران , (اخبار رسمی): پیتر پلگرینی، معاون نخست‌وزیر اسلواکی در امور سرمایه‌گذاری به همراه یک هیات تجاری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی این کشور به اتاق تهران آمد و با رییس و فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسلواک‌ها به بهبود رتبه اعتباری ایران کمک کردند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق بازرگانی تهران، پیتر پلگرینی، معاون نخست‌وزیر اسلواکی در امور سرمایه‌گذاری به همراه یک هیات تجاری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی این کشور به اتاق تهران آمد و با رییس و فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست از همکاری‌های خوب بین دو کشور به ویژه در مورد موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف سخن گفته شد و رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز از بهبود رتبه اعتباری ایران با کمک اسلواکی خبر داد. در این نشست هم‌چنین یک تفاهم‌نامه همکاری بین یک شرکت ایرانی و یک شرکت اسلواک به امضا رسید.

در آغاز این نشست، محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به مراودات بین دو کشور از رفت‌وآمد هیات‌های تجاری استقبال و عنوان کرد اتاق تهران به عنوان خانه فعالان بخش خصوصی پذیرای هیات‌های تجاری از اسلواکی است.

بختیاری هم‌چنین با تاکید بر تسریع روند توسعه مبادلات دوجانبه گفت: یکی از الزامات توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور و انجام سرمایه‌گذاری مشترک، رفت‌وآمد ساده و روان فعالان اقتصادی است. در حال حاضر این اتفاق برای فعالان اقتصادی ایرانی به سادگی صورت نمی‌پذیرد و آنها در روند دریافت رودادید دچار مشکل می‌شوند. لازم است این مساله مورد پیگیری قرار گیرد و این فرآیند تسهیل شود.

لزوم توسعه مراودات مالی و رفع موانع بانکی

در ادامه رییس اتاق تهران با اشاره به روابط دیرینه ایران و اسلواکی به ویژه در حوزه صنعت عنوان کرد که در گام اول می‌توان با تشکیل اتاق مشترک ایران و اسلواکی، برداشتن موانع در روابط بانکی و بیمه و توسعه همکاری‌های بانکی و بیمه، بستر لازم را برای رشد و توسعه سریع مراودات اقتصادی دو کشور فراهم کرد.
مسعود خوانساری با اشاره به سوابق رفت‌وآمد هیات‌های تجاری دو طرف گفت: هشت سال قبل یک هیات تجاری از اسلواکی به اتاق تهران آمد و از آن زمان تاکنون روابط بین اتاق تهران و نهادهای بخش خصوصی و دولتی اسلواکی برقرار بوده است. به ویژه در سال‌های اخیر که سه هیات تجاری از اسلواکی به اتاق تهران آمد و هم‌چنین یک هیات تجاری 36 نفره نیز از اتاق تهران به براتیسلاوا اعزام شد.
او هم‌چنین به تعاملات سطح بالا میان مقامات سیاسی دو کشور اشاره کرد و افزود: در این دیدارها تعاملات خوبی بین دو کشور رقم خورده است که می‌توان به موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف اشاره کرد که در مجلس تصویب و توسط رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
رییس اتاق تهران هم‌چنین با اشاره به لزوم بهبود روابط بانکی بین دو کشور، تاکید کرد که توسعه همکاری بین دو کشور وابسته با برداشته شدن موانع بانکی است و اگر قرار است سرمایه‌گذاری مشترک یا تجارت بین دو کشور رشد پیدا کند باید زیرساخت‌های آن در حوزه بانکی و فاینانس و بیمه فراهم شود.
مسعود خوانساری با بیان این که ایران مراودات بانکی خودش را با بسیاری از کشورها توسعه داده است گفت: برای نمونه کشور اتریش در زمینه مسایل بانکی با کشور ما به تعامل بسیار خوبی رسیده و حجم بالایی از منابع مالی را برای فاینانس و بیمه در تجارت با ایران اختصاص داده است.
او هم‌چنین حوزه‌هایی مانند قطعه‌سازی خودرو، ماشین‌آلات صنعتی، انرژی‌های تجدیدپذیر و خطوط انتقال و مخازن نفت و گاز را زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری مشترک خواند و از شرکت‌های اسلواک دعوت کرد برای دسترسی به بازار منطقه روی ظرفیت‌های بالقوه ایران سرمایه‌گذاری کنند.

برای تسهیل صدور ویزا رایزنی می‌کنم

در ادامه این نشست پیتر پلگرینی نیز توافقات سیاسی بین دو کشور را بسیار ارزنده و رو به رشد توصیف کرد که راه را برای توسعه مراودات اقتصادی بین بخش‌های خصوصی دو کشور نیز باز کرده است.
معاون نخست‌وزیر  اسلواکی عنوان کرد که این کشور در صنعت خودرو و قطعه‌سازی بسیار قدرتمند است و علاقه دارد در این حوزه با ایران که یکی از شرکای قدیمی و مطمئن اسلواکی محسوب می‌شود بیشتر همکاری کند. پلگرینی افزود: معتقدم که ایران و اسلواکی در ابتدای راه توسعه همکاری‌های اقتصادی هستند و می‌توانند با همکاری آینده خوبی برای هم رقم بزنند.
او ادامه داد: شرکت‌های اسلواک در حوزه‌های مختلف صنعت در حال رشد و توسعه سریع هستند. برای نمونه اخیرا دانشمندان ما در یکی از دانشگاه‌های براتیسلاوا موفق به طراحی سیستمی برای حفاری شده‌اند که با سرعت بالا و تا عمق زیاد می‌تواند چاه حفر کند که برای صنایع نفت و گاز بسیار ضروری و حیاتی است. 
پلگرینی هم‌چنین در مورد مسایل مربوط به ویزا قول همکاری داد و گفت: در بازگشت از این سفر حتما با وزیر کشور اسلواکی صحبت می‌کنم. در مورد صدور ویزا هر دو وزارتخانه کشور و امور خارجه باید با هم همکاری کنند تا این روند تسهیل شود. سفارت ما در تهران نیز سیگنال‌های خوبی به دولت ارسال کرده و من تلاش می‌کنم که حتما این روند ساده‌تر از گذشته شود و شهروندان ایرانی به ویژه فعالان اقتصادی بتوانند با سهولت بیشتری ویزا دریافت کنند.

بهبود رتبه اعتباری ایران با کمک اسلواکی

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران دیگر سخنران این نشست بود. محمد خزاعی با اشاره به رابطه خوب و دیرینه اقتصادی ایران با کشورهای اروپای مرکزی از موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف به عنوان یک گام مهم در توسعه روابط با اسلواکی یاد کرد و گفت: سطح مبادلات دو کشور کمی بیش از 25 میلیون یورو در سال است که باید بسیار افزایش پیدا کند.
خزاعی با بیان این که هیات اسلواکی به دعوت وزارت امور اقتصادی و دارایی و برای مذاکره به ایران دعوت شده است افزود: با توجه به حضور معاون نخست‌وزیر در امور سرمایه‌گذاری، وزیر اقتصاد و وزیر دارایی اسلواکی در این هیات، امیدواریم نتایج بسیار خوبی از مذاکرات و گفت‌وگوها حاصل شود.
رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران هم‌چنین از مشارکت و همکاری اسلواکی در بهبود رتبه اعتباری ایران از 7 به 6 نیز تقدیر و تشکر کرد و افزود: دوستان ما در اسلواکی اعلام کرده‌اند که در سال جدید میلادی نیز کمک خواهند کرد تا رتبه اعتباری ایران حداقل یک واحد دیگر بهبود یابد.
محمد خزاعی هم‌چنین اعلام کرد که ایران در حال حاضر با سه بانک مهم اسلواکی روابط مناسبی برقرار کرده است.

حجم مبادلات را به 100 میلیون یورو در سال برسانیم

وزیر دارایی اسلواکی به عنوان سخنران پایانی، سخنانش را با اشاره به سفر سال قبل خود آغاز کرد. پیتر کاژیمیر که دی ماه سال گذشته نیز به همراه یک هیات تجاری در اتاق تهران حاضر شده بود گفت: سفر من به تهران، نخستین سفری بود که در سطح وزیر انجام می‌شد و زمینه‌ساز آن سفر توافق هسته‌ای و بازگشت ایران به بازارهای جهانی با رفع تحریم‌ها بود.
کاژیمیر افزود: ایران یکی از مهمترین اقتصادهای دنیاست و فرصت‌های زیادی در ایران وجود دارد که می‌توان از آن بهره برد. بین مردم اسلواکی، ایران بسیار معروف است و فرزندان ما علاقمند به فرهنگ ایرانی و زبان فارسی هستند.

او ادامه داد: سال گذشته سال بسیار مهمی برای اقتصاد ایران و البته دنیا بود. مهم است که ما بتوانیم در مسیر درست تعامل حرکت کنیم. رفت‌وآمدهای بین دو کشور در دوسال اخیر منجر به امضای موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های زیادی شده است که اجتناب از اخذ مالیات مضاعف یکی از مهمترین‌ آنهاست.
وزیر دارایی اسلواکی از لزوم شناخت بیشتر از ظرفیت‌های دوطرف و ارائه اطلاعات و داده‌های شفاف و روشن سخن گفت و افزود: دلیل حضور ما در اینجا برطرف کردن موانع موجود در راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور از جمله مسایل بانکی است. در هیات ما تعدادی از مسوولان بانک‌های خصوصی اسلواکی حضور دارند و هم‌چنین مدیر اگزیم بانک اسلواکی نیز همراه ما به تهران آمده است تا برای حل مشکلات موجود مذاکره کند. هدف نخست دو کشور این است که بتوانند حجم مبادلات تجاری دوجانبه را به 100 میلیون یورو در سال برسانند و برای رسیدن به این هدف قطعا باید همکاری‌های بانکی افزایش یابد.

او هم‌چنین از همکاری دو کشور برای بهبود رتبه اعتباری ایران ابراز رضایت کرد و گفت: خوشبختانه این اتفاق که بسیار برای ما مهم بود رخ داد و امیدواریم بتوانیم در آینده نیز به این روند رو به بهبود کمک کنیم.
پیتر کاژیمیر در پایان سخنانش عنوان کرد که اسلواکی نیز ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک دارد و شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این طریق به بازار اروپا راه پیدا کنند.
در پایان این نشست نیز یک تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت بارز و شرکت Mesnac اسلواکی در حضور مقامات دو طرف به امضا رسید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]