اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395042164425500

بررسی اتاق تهران از دستاوردهای پسابرجام

هر 6 روز یک هیات خارجی وارد کشورشد

کد: 1395042164425500

http://goo.gl/z5I8Np

، تهران , (اخبار رسمی): با گذشت یک سال از توافق هسته ای، اکنون باید گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر وسفرهای پر شمار هیات ها ( چه ایرانی هایی که رفتند و چه هایت هایی که آمدند) را مهم ترین دستاورد یک سال گذشته دانست.

میزبان چند سرمایه گذار خارجی بودیم

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، دستاوردی که در کنار جنبه های سیاسی یکی از دستاوردهای اصلی اش مذاکرات اقتصادی بین مقامات ایران و دیگر کشورها و شرکت های بین المللی بوده است؛ اگرچه که شاید بسیاری از این مذاکرات هنور به بستن قرار داد نرسیده ولی نکته مهم این است این آشتی ها بعد ها سال ها می تواند به مرور زمان به سرمایه گذاری های خارجی و حضور شرکت های بین المللی درایران منجر شود و همکاری های در زمینه های مختلف.

نگاه به هیات های خارجی که در یک سال گذشته به ایران آمده است به خوبی اشتیاق کشورهای به حضور در ایران و تشنه اطلاعات بودن از کشورمان را به خوبی نشان می دهد، فقط کافی است به این توجه داشته باشیم که در یک سال گذشته 18 رئیس جمهور و 40 وزیر خارجه به تهران سفر کرده اند، یعنی به صورت میانگین ایران ماهانه میزبان حدود 5 هیات بلندپایه سیاسی به سرپرستی رئیس جمهور یا وزیر خارجه بوه است و این هر 6 روز یک هیات خارجی وارد ایران شده اند و این ها تازه بدون در نظر گرفتن هیات هایی است که در حد رئیس جمهور و وزیر خارجه نبوده اند زیرا در طی یک سال گذشته هیات های بسیار فرهنگی، اقتصادی، تجاری، مقامات اتحادیه اروپا و... هم به کشورمان سفر کرده اند.

دی ماه سال گذشته «میرابوطالب بدری» معاون امور بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: در 9 ماهه سال 1394، 145 هیات تجاری، اقتصادی و سرمایه‌ گذاری با سه هزار و 763 نفر از 48 کشور به ایران سفر کردند. از این میان، 71 هیات با دو هزار و 640 نفر از قاره‌های اروپا و آمریکا، 41 هیات با 702 نفر از آسیا و اقیانوسیه و 34 هیات با 421 نفر از کشورهای عربی و آفریقایی وارد ایران شدند.

از جمله روسای جمهوری که از زمان امضای برجام به ایران آمده اند می توان به روسای جمهوری قرقیزستان، اتریش، ترکمنستان، روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، الجزایر، چین، ویتنام، آذربایجان، سوییس، قزاقستان، صربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و کرواسی اشاره کرد. علاوه براین رییس جمهوری کشورمان حسن روحانی نیز در این مدت به کشورهای روسیه، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، پاکستان سفر کرده است. البته در این مدت ایران میزبان مهمانان ویژه دیگری همچون  حضور فدریکا موگرینی ( دو بار) مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان و تعداد زیادی از معاونان و وزرای کشورهای دیگر در تهران بوده ایم. سفرهایی که به قرار دادها و سندهای مهم ختم شده است مانند امضای 14 سند مشترک با ایتالیا، 20 سند با فرانسه و 17 سند با چین، 19 سند با آفریقای جنوبی و ...

بخش خصوصی فعال در مذاکرات بین المللی

علاوه بر ورود هیات های رسمی به کشور طی این مدت که البته در بسیاری از مواقع با همکاری یا همراهی بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی صورت گرفته است؛ خود بخش خصوصی و تشکل های بخش خصوصی هم فعالیت های گسترده ای را در این زمینه داشته اند برای مثال اتاق تهران به عنوان پارلمان بخش خصوصی پایتخت در این مدت بسیار فعال عمل کرده است به صورتی که بیش از 700 شرکت خارجی در جلسات B2B اتاق تهران شرکت کرده اند و اتاق پذیرای 24 هیات از 16 کشور بوده است که 750 شرکت در آن ها حضور داشته اند. همچنین در کنار این تعداد شرکت خارجی اتاق تهران شرایطی را مهیا کرده است که 2300 شرکت ایرانی هم در جلسات با این شرکت ها حضور داشته باشند.

اگرچه هنوز آمارهای مشخصی از میزان افزایش سرمایه گذاری های خارجی به صورت رسمی از سوی مسئولان دولتی و مقامات رسمی منتشر نشده است ولی به نظر می رسد شرایط کشور برای جذب سرمایه گذاری های خارجی مناسب شده است هرچند همچنان باید در جهت تغییر قوانین، دستور العمل ها و شفاف سازی های مالی و اقتصادی گام هایی برداشته شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ