اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395042365105492

نکاتی که درباره پرندگان باید بدانیم

رازهای نگهداری از فنچ

کد: 1395042365105492

https://goo.gl/uf85pT

، تهران , (اخبار رسمی): فنچ ها با آواز دلنواز وصورت زیبای خود جزو پرندگان بومی چمن زارهای استرالیا محسوب می شوند که نگهداری از آنها حساسیت خاص خود را دارد.

رازهای نگهداری از فنچ

فنچ ها هرگز دوست ندارند که دست آموز باشند و در دست انسان ها قرار بگیرند. هرگز نبایستی این پرندگان را با دید کم ارزش بودن یا یک اسباب بازی برای کودکانمان بنگریم و جان این موجودات را به بازی و شوخی بگیریم.
این ها مطالبی بود که برادر کوچکم از روی کتابی در مورد پرندگان برایم خواند.مطالبی که باعث شد ما به فکر خریدن و نگهداری فنچ بیفتیم. این موضوع زمانی به ذهنمان خطور کرد که در حین مرتب کردن انباری، به یک قفس پرنده برخوردیم.
قفس را به داخل اتاق مشترکمان بردیم، بدون اینکه فکری برایش داشته باشیم. ولی زمانی که نکاتی در مورد فنچ در کتاب پرندگان خواندیم، مصمم شدیم یک جفت فنچ بخریم.
برای همین منظور، من در اینترنت و کتاب، مطالب بیشتری در مورد این پرنده کوچک، جستجو کردم، تا از روی ناآگاهی دست به کاری نزنیم که به فنچ ها آسیب بزند.
اولین نکته ای که متوجه شدم، مساله تغذیه فنچ بود. ارزن و کتان عمده ترین و اصلی ترین دانه ای است که برای زنده ماندن فنچ ها الزامی است. علاوه براین دانه ها، یک رژیم غذایی تکمیلی شامل سبزیجات تازه از جمله کاهو و اسفناج و شوید، میوه تازه از جمله هویج رنده شده وسیب به مقدار کم، تخم مرغ آب پز شده، پلوی کم روغن، مولتی ویتامین محلول درآب به مقدار کم و کلسیم در هر هفته دو بار برای تامین ویتامین و مواد لازم برای داشتن طول عمر بیشتر و بهتر و سریع رشد کردن فنچ ها لازم وضروری است.
این جیره غذایی هنگام تخم گذاری شدن فنچ ها با دقت و توجه کافی وبیشتری باید انجام شود تا جوجه ها قوی، سالم وسرزنده رشد کنند.
مولتی ویتامین و کلسیم و سایر ویتامین های حل شده در آب نبایستی بیش از 24 ساعت در آبدانی پرنده باقی بماند و بعد از تمام شدن موعد مقرر بایستی با دقت کافی ظرف آب را شستشو داد.
باقی مانده میوه و سبزیجات و تخم مرغ گذاشته شده برای پرنده را نیز حتما برای جلوگیری از پلاسیده شدن و جمع آوری میکروب و وارد شدن بیماری به پرندگان باید برداشت.
موضوع بعدی، شیوه تمیز کردن این پرنده بود.درباره نگهداری فنچ ها باید گفت که آن ها حمام کردن را خیلی دوست دارند. به همین خاطر بایستی در فصول گرم سال آب نیمه گرم با ارتفاع مناسب با قد پرنده، در اختیار آنها قرار داد و بلافاصله بعد از چند دقیقه آب برای استحمام را برداشت.
دمای مناسب برای زندگی کردن فنچ ها 15 تا24 درجه سانتیگراد با نور کافی و مناسب است.
مکان نگهداری فنچ هم اهمیت خاصی دارد. از این رو قفس پرنده را باید در مکانی بسیار کم رفت و آمد قرار داد تا پرنده احساس راحتی و آرامش کند.
همچنین، بهتر است با تاریک شدن هوا چراغ ها را هم خاموش کنید. در طول شب نیز اگر چراغ های خانه روشن ماند، برای خاموش کردن چراغ ها واجب است به آرامی و با احتیاط این کار را انجام داد وکمی نور و روشنایی از طریق «چراغ خواب» برای جلوگیری از وارد شدن استرس زود هنگام به پرنده ایجاد کرد.
فنچ ها مثل دیگر پرندگان خانگی از نقل مکان و تغییر دادن مرتب مکان زندگی شان بیزار هستند و حتی الامکان از تغییر محل زندگی پرنده باید اجتناب ورزید. هنگام داشتن تخم و جوجه نیز به هیچ وجه نباید این کار صورت گیرد.
اگر فنچ های شما جفت هستند طرز تشخیص نر و ماده به این گونه خواهد بود که، فنچ نر دارای نوک قرمز پررنگ و در اکثر مواقع دارای دولکه قهوه ای در دو طرف سرش و فنچ ماده نوک نارنجی فاقد نقش ونگارهای زیاد است.
فنچ ها اگر تغذیه مناسبی داشته باشند، زمانی که به سن دو ماهگی می رسند بالغ می شوند و توانایی تشکیل خانواده و جفت گیری را خواهند داشت.
جفت گیری وآماده شدن برای تولید مثل زمانی دیده خواهد شد که بهترین شرایط نگهداری را با موارد ذکر شده برای پرنده، بدون هیچ گونه مزاحمت ایجاد کرد. برخی از فنچ ها ممکن است جفتی که شما برایشان انتخاب کرده اید را نپسندند. بنابراین اگر یک جفت فنچ را بیش از سه ماه در محیط مناسب برای نگهداری با تغذیه مناسب نگهداری کردید وعلاقه ای بینشان مشاهد نکردید، جفت ها را عوض کنید.
بعد از لانه سازی، فنچ ماده معمولا بین 2 تا 6 تخم می گذارد و سپس روی آنها می نشیند. سر در آوردن جوجه ها از تخم و دوره خوابیدن روی تخم ها ممکن است 12 تا 15 روزطول بکشد. همه مراحل خانه سازی تا مستقل شدن جوجه های بال و پر گشوده ،تقریباً 2 ماه طول می کشد.
در این مدت چنانچه ذکر شد، به جیره غذایی پرنده بیش از گذشته باید توجه کرد و غذاهای مکمل و تقویتی را هر روز در اختیار پرنده قرار داد تا جوجه هایی قوی وسالم داشته باشید و جوجه ها سریع و مناسب رشد داشته باشند.
از دست زدن و نقل مکان مرتب فنچ ها، مخصوصا زمانی که دارای جوجه و تخم هستند، خودداری کنید تا با ترک جوجه ها و تخم ها و بزرگ نکردن احتمالی جوجه ها توسط پرنده پدر و مادر روبرو نشوید!
در این زمان بایستی سرک کشیدن های متوالی به پرنده به حداقل کاهش یابد تا پرنده با آرامش خاطر و به خوبی جوجه ها را بزرگ کند. در نگهداری فنچ ها هم نباید هیچ گونه کوتاهی وبی حوصلگی را درخود راه داد.
جوجه ها را تا زمانی که کاملا بزرگ نشده اند و نمی توانند غذا بخورند از پدر ومادرشان جدا نکنید.
گاهی اوقات دیده شده که صاحبان پرنده، جوجه ها را خیلی زودتر از موعد مقرر از پدر ومادرشان جدا می کنند و این خود باعث ناراحتی وافسردگی پرنده پدر ومادر و ضعف و عقب ماندگی جسمانی جوجه ها می شود. پس حتما جوجه ها را در زمان مناسبی که به دان خوردن افتاده اند و پرنده پدر ومادر هم به آنها بی توجه شده است، جدا کنید.
لانه فنچ ها راهم در ارتفاع کوتاهی در میله های میانی قفس نصب کنید تا در صورت اینکه جوجه های تازه به دنیا آمده از لانه به پایین افتادند، آسیب جدی نبینند.
تا می توانید قفس نگهداری فنچ را بزرگ خریداری کنید یا در محیطی باز و بزرگ از پرنده تان نگهداری کنید تا احساس آرامش و آزادی بیشتری در پرنده ایجاد شود.
البته باید به این نکته هم اشاره شود که فنچ پرنده ای بسیار ضعیف است و دارای شرایط زندگی ویژه ای است که نمی تواند به صورت کاملا آزادانه در موقعیت جغرافیایی ایران زندگی کند و آزاد کردن این پرنده در طبیعت یا کوچه وخیابان برابر است با مرگ زجرآور این پرنده در همان دقایق اول آزادی . پس نباید به فکر آزاد کردن این پرنده زیبا بود، در مقابل بسیاری از پرندگان مثل بلدرچین و سهره و… هستند که جای اصلی آنها در قفس نیست و باید آزادانه به زندگی شان ادامه بدهند.
بعد از اطلاع از نکاتی در مورد نگهداری فنچ ، ما طبق عادت همیشگی که هر چیزی را قبل از سر زدن به بازار در اینترنت جستجو می کنیم، شروع کردیم به جستجو در بین سایت های مختلف خرید و فروش پرنده.
این طوری شد که با سایت شیپور، به عنوان یک بازار معامله حیوانات خانگی آشنا شدیم و از بین آگهی های درج شده در این سایت، فنچ هایی که دنبالشان بودیم را به دست آوردیم.
ضمن آنکه فهمیدیم هر زمان توانایی نگهداری فنچ ها را نداشته باشیم، می توانیم آنها را در سایت شیپور به دیگران واگذار کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شیپور

بفروشید، بخرید، لذت ببرید؛ روزانه هزاران نفر از شیپور برای فروش و یا خرید هر چه که فکر می‌کنید از جمله گیتار، ساعت، لباس عروس، فرش، ماشین قدیمی، اجاره آپارتمان و... استفاده می کنند. ثبت آگهی در شیپور سریع، آسان و %100 مجانی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سرگرمی و تفریح