اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051173965500

بررسی آتش سوزی های پتروشیمی ایران در یک ماه گذشته

HSE حلقه گم شده پتروشیمی ایران است؟

کد: 1395051173965500

https://goo.gl/vwDp00

، تهران , (اخبار رسمی): بازارهای پتروشیمی به گونه ای است که در صورت عقب نشینی کشور از سیاست های خود، سریعا کشورهای دیگر جایگزین می شوند که متاسفانه با تقویت تحریم ها علیه ایران، قدرت چانه زنی ایران نیز از بین رفت.

HSE حلقه گم شده پتروشیمی ایران است؟

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در همین یک ماه گذشته، پتروشیمی های کشور سه مرتبه دچار آتش سوزی شدند. دیروز هم برای دومین بار، پتروشیمی در حال تعمیر بوعلی دچار آتش سوزی شد که البته در علت و چگونگی آن هنوز شک و تردید وجود دارد.

تعطیلات عید فطر بود که پتروشیمی بوعلی آتش گرفت. این حادثه که در واحد پارازایلین و برج 8001 پتروشیمی بوعلی رخ داد منجر شد تا مخازن ذخیره سازی بنزین نیز که در این مجتمع قرارداشت، آتش بگیرد. این آتش سوزی به سرعت در رسانه های مختلف منتشر شد و بزرگترین حادثه آتش سوزی تاریخ صنعت پتروشیمی کشور نام گرفت. در این حادثه، هر ساعت عکس های مختلف از آتش سوزی در فضای مجازی دست به دست می شد و فیلم لحظه خم شدن مخزن پتروشیمی بوعلی در اثر آتش سوزی را کاربران شبکه های اجتماعی با هم به اشتراک می گذاشتند.

 

حادثه بعدی سلسله آتش سوزی ها دو هفته بعد از ماهشهر به استان لرستان رسید و خط اتیلن غرب کشور دچار شکستگی شد و آتش گرفت.

 

حادثه سوم، هم هشتم مردادماه پتروشیمی بیستون رخ داد. به این ترتیب عصر روز جمعه، یکی از مخازن ذخیره سازی محصولات در پتروشیمی بیستون آتش گرفت. به هرحال این آتش سوزی هم ظرف چند ساعت خاموش شد. دیروز هم که در جریان تعمیر واحد پارازایلن در مجتمع پتروشیمی بوعلی این واحد بار دیگر دچار آتش‌سوزی محدودی شد. البته این مرتبه آتش سوزی مصدومیت عده ای را هم به دنبال داشت.

اما سوال این است که چرا در این چند وقت گذشته پتروشیمی های ایران دچار حادثه و حریق می شوند. به هرحال، پتروشیمی صنعت مهمی است و رعایت اصول در آن ضروری است.

مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره این حوادث اعلام کرد: در این حادثه ها خسارت های زیادی رخ می دهد. به طور مثال آتش سوزی در کرمانشاه و بیستون باعث شد تا مخازن تخلیه و مقدار زیادی از نفت بسوزد.

به گفته شریفی نیک نفس قطعا HSE، نگهداری و تعمیرات قطعات پتروشیمی های کشور نیازمند یک نگاه ویژه است. او ادامه داد: پتروشیمی ها به نوعی سرمایه های کشور هستند که با این آتش سوزی های هدر می روند.

به گفته او، این آتش سوزی ها نشان می دهد که سهامداران بخش خصوصی و گروهی که به جای حاکمیت در این صنعت مستقر شده اند باید اولویتشان را روی حفظ و نگهداری بگذارند.

شریفی نیک نفس درباره خسارت این آتش سوزی ادامه داد: خسارت های این آتش سوزی تنها شامل لحظه آتش گرفتن و صدمه دیدن قطعات نیست. در این زمان خسارت های توقف خط دیده نمی شود. این در حالی است که تجهیزات پتروشیمی در بازار به صورت روزانه وجود ندارد و حتی ساختن و سفارش دادن بعضی از قطعات به یک سال زمان نیاز دارد. این وقفه هم باعث می شود که بازارهای پتروشیمی کشور دچار مشکل شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی درباره تاخیر در تولیدات این صنعت گفت: بازارهای پتروشیمی طوری است که اگر در بخشی از مواد عقب نشینی شود، به سرعت توسط کشورهای دیگر پر می شود. در این بازار، رقیب زیاد است و بازارها اشباع شده است. در همین زمان تحریم ها، ایران بازارهایش را از دست داد و عربستان و الجزایر جای ما را گرفتند. الان هم برای ما رقابت سخت شده است. قیمت ها رو طوری تعیین می کنند که برای ما مقرون به صرف نیست.

به گفته او، سهل انگاری باعث بروز این اتفاق ها شده است و دستورالعمل ها باید جدی تر اجرایی شود. شریفی نیک نفس ادامه داد: پتروشیمی ها دستور العمل های بالایی دارند. اخیرا وزیر نفت یک دستورالعمل ابلاغ کرده است که در تعطیلات تعمیر انجام نشود و مدیران فنی در زمان اورهال حق مرخصی رفتن ندارند. این دستور العمل ها باید اجرایی شود. البته که در بعضی موارد این مشکلات به بدشانسی هم مربوط می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته