اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051174035499

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی در انتقاد به سردرگمی مسئولان در طرح خرید با کارت اعتباری؛

کالای ملی به نفع رقیب خارجی ازدسترس خارج شد

کد: 1395051174035499

https://goo.gl/D5gZ24

، تهران , (اخبار رسمی): اعطای کارت های اعتباری در راستای کمک به کارخانه های لوازم خانگی و ایجاد بازار برای فروش و رونق بازار ملی بود اما ورود کالاهای خارجی به این سبد، میل و اشتیاق استفاده از کارت، ها را از بین برد.

کالای ملی به نفع رقیب خارجی ازدسترس خارج شد

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، حبیب الله انصاری، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران  با گلایه از اجهاف هایی که به مردم در خصوص عدم تخصیص کارت اعتباری شد، اظهار کرد: از آذر ماه سال گذشته بحث صدور کارتهای اعتباری برای ایجاد شدن تقاضا در بازار لوازم خانگی آغاز شد که این پیشنهاد برگرفته از برنامه‌ریزی و اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

وی ادامه داد: اعطای این کارتها در آذرماه نهایی شد اما نیاز بود زمینه های مالی برای کارتهای اعتباری فراهم شود که این به تصمیم‌گیری بانک مرکزی مربوط می‌شد. نهایتا موافقت شد که به هر فرد ایرانی 10 میلیون تومان وام داده شود تا بتواند کالاهای تولید ملی را بدون محدودیت خریداری کند ؛ پس محدودیتی از نظر نوع وسیله و همچنین قشر مردم برای اعطای این کارتها وجود نداشت اما بعد از 10روز بانک مرکزی اعلام کرد که این طرح مشمول کالاهای خارجی هم می‌شود.

انصاری گفت: تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی به صورت جدی با این پیشنهاد مخالفت کردند. چرا که دو هدف از اعطای کارتهای اعتباری پیگیری می شد بنابراین نخست اینکه قدرت خرید مردم در شرایط رکود و تورم ضعیف شده بود، لذا این طرح کمک می کرد تا آنها بتوانند لوازم خانگی موردنیاز خود را با وام 10 میلیونی بخرند و  از دیگر سو این امر تقاضایی برای بازار ایجاد می کرد تا تولید لوازم خانگی داخلی به فروش برسد. لذا ایحاد بازار برای کالای ملی هدف اصلی بود. بعد از دو ماه نهایتا بانک مرکزی پذیرفت که فقط کالای ایرانی شامل طرح باشد اما محدودیتهای برای طرح مذکور ایجاد کردند.

انصاری در ادامه صحبتهایش به محدودیتهای ایجاد شده برای طرح کارت اعتباری اشاره می‌کند و دلیل اصلی عدم استقبال از این طرح را، محدودیت‌های اعمال شده می‌داند. او توضیح می‌دهد: کارتهای اعتباری را فقط به بازنشستگان، تامین اجتماعی و فرهنگیان اختصاص دادند و همچنین مبلغ 10 میلیون به 6 میلیون تومان کاهش داده شد. از دیگر شروط این بود کسی که حقوقی کمتر از یک و نیم میلیون تومان دارد می تواند مشمول استفاده از این کارتها شود. نهایتا سه بانک برای دریافت کارتها مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: بانک صادرات برای بازنشستگان کشوری، بانک رفاه کارگران برای تامین اجتماعی و بانک ملی برای فرهنگیان معین شدند که دولت به هرکدام از این بانکها 350هزار کارت ارائه می‌کرد که مجموعا تمامی کارت ها بالغ بر 1200 کارت شد. ؛  پس می‌بینیم که همه چیز نسبت به طرح اولیه محدود شد که همه این محدودیت ها دست به دست هم داد تا در مردم نا امیدی ایجاد شود و استقبالی که انتظار می رفت از این طرح انجام نشد.

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: حالا عدم استقبال از طرح قبلی منجر به تمهید دولت برای اعطای کارتهای عام شده است؛ کارتهایی که علاوه بر اجناس تولید ملی، کالاهای خارجی را نیز در برمی گیرد. این طرحی است که رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران مخالفت خود را نسبت به آن اعلام کرده و می‌گوید: اگر کسانی روی اعطای کارتهای اعتباری برای خرید کالای خارجی پافشاری کند احتمالا خودش جزو واردکنندگان لوازم خانگی هستند و برای ایجاد بازار چنین کاری می‌کنند. کسی که می‌خواهد با 10 میلیون تومان لوازم خانگی بخرد، با توجه به کیفیت لوازم خانگی ایرانی که کیفیت آنها پاسخگوی نیاز کیفی مردم است و باتوجه به اختلاف قیمت بین لوازم خانگی داخلی و خارجی، آیا کسی که 10 میلیون تومان وام می‌گیرد، دنبال لوازم خانگی خارجی می‌رود؟ به عقیده من اجرای چنین طرح‌هایی مردم را مجبور به خرید کالای خارجی می‌کند. در صورتی‌که لوازم خارجی نه به تولید ملی و نه به حفظ اشتغال کمک نمی‌کند.»

انصاری در پاسخ به این شائبه که کالای ایرانی، قدیمی اش خوب است، اینگونه گفت:  این حرف را کسانی مطرح می کنند که واردکننده لوازم خانگی خارجی هستند، امروز بخاری گازی و کولر آبی خارجی در ایران موجود نیست و حتی کولر آبی ما صادر می شود. همچنین آب گرمکن زود جوش یا آبگرمکن دیواری گازی که در خیلی کشورهای اروپایی تولید می‌شود را ما به دیگر کشورها صادر می‌کنیم که این نشان از کیفیت داشتن چنین کالاهایی است. در مورد وسایلی مانند یخچال و ماشین لباسشویی نیز کارخانجاتی داریم که سابقه تولید زیادی دارند و خدمات پس از فروش آنها نیز مناسب است و ما هر ماه در یک استان و تا کنون در 11 استان، دوره‌های آموزشی برای نصابان و سرویس کاران برگزار کردیم تا کارشان را به نحو احسن انجام دهند.»

باید دید با وجود اعتراضهایی که تولیدکنندگان داخل به اجرای طرح خرید کالای ایرانی و خارجی وارد می‌کنند، آیا بازهم این طرح به سرنوشت طرح قبلی دچار می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی