رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران:

اصلاح روش خرید تضمینی از نان شب واجب تر است

کد: 1395052383585499

http://goo.gl/1bbHF1

، تهران , (اخبار رسمی): دولت محصولات را با قیمت بالا خرید می‌کند و با قیمت پایین عرضه می‌کند که خودش باعث بروز مشکلاتی مانند چندنرخی شدنِ محصول، رانت و فساد می‌شود.

اصلاح روش خرید تضمینی از نان شب واجبرتر است

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، احمد صادقیان، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای خرید تضمینی اظهار کرد: روش خرید تضمینی اساساً روش غلطی است اما کشاورزان باور دارند که خرید تضمینی باید انجام شود اما نه به این صورتی که اکنون به عنوان خرید محصول در حال انجام است.

وی ادامه داد: این خرید تضمینی محصولات می‌تواند با توجه به سطح زیر کشت، کیفیت محصول و کمیت آن و نه تنها به صورت نقدی بلکه با دادن بذر، کود و تجهیزات کشاورزی و با توجه به مدیریت مصرف منابع آب با توجه به بحران آبی که در کشور داریم، اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، افزود: محصول باید تابع بازار و همچنین تابع عرضه و تقاضا باشد. این چندنرخی‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم به ویژه در زمینه گندم که در اکنون چندین نرخ برای آن وجود دارد، شرایط را پیچیده می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وجود بازار عرضه و تقاضا در سال های گذشته، افزود: سال‌های قبل به دلیل اینکه عرضه و تقاضا وجود داشت، مشکلی ایجاد نمی‌شد. خودِ مصرف‌کنندگان و صنعت‌گران به مناطق کشاورزی می‌رفتند و محصول را خریداری می‌کردند ؛ اما وقتی خرید تضمینی به قیمت بالایی باشد ما نمی‌توانیم آن را خریداری کنیم، دولت با قیمت بالا خرید می‌کند و با قیمت پایین عرضه می‌کند که خودش باعث بروز مشکلاتی مانند چندنرخی شدنِ محصول، رانت و فساد می‌شود.

وی گفت: کشورهای دیگر این تجربه را داشته‌اند؛ آن‌ها به کشاورزان خود یارانه می‌دهند؛ روش آن‌ها خرید تضمینی محصول نیست، ما هم باید روش‌مان را اصلاح کنیم.

صادقیان تصریح کرد: کمک به کشاورزی جزو راهکارهای پیشنهادی ماست که باید با توجه به شناسنامه کاری کشاورز، کیفیت و کمیت محصولی که ارائه می‌دهد، سطح زیر کشتِ آن و همچنین صرفه‌جویی‌هایی که در مصرف آب دارد، انجام می‌شود. این کمک‌ها قرار نیست الزاماً به صورت نقدی صورت بگیرد بلکه می‌تواند به صورت تجهیزات کشاورزی، بذر و یا کود صورت بگیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: دومین مورد نیز این است که فروش محصول در بازار باید تابع عرضه و تقاضا باشد. عرضه هم می‌تواند در بورس صورت بگیرد و هم در بازار آزاد انجام بشود. زمانی‌که یکسان‌سازی در قیمت محصول صورت بگیرد خود مصرف‌کننده آن را خریداری می‌کند و دولت هم می‌تواند مازاد آن را با همان قیمت عرضه و تقاضا خرید کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]