اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052585425793

حریم 38 اثر و محوطه تاریخی تصویب شد

کد: 1395052585425793

http://goo.gl/WH7Ai2

، تهران , (اخبار رسمی): حریم 38 اثر و محوطه تاریخی با تایید کارشناسان در جلسه کمیته حرایم در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تصویب رسید.

حریم 38 اثر و محوطه تاریخی تصویب شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، تعیین حریم آثار و محوطه های تاریخی کشور درحالی یکی از چالش های پیش رو سازمان میراث فرهنگی به شمار می رود که در جلسه اخیر کمیته حرایم دفتر ثبت آثار تاریخی، 38 اثر و محوطه تاریخی کشور به تصویب رسید.
مدیر کل ثبت آثار تاریخی در این باره اظهار کرد: در استان تهران حریم 13 اثر تاریخی ثبت شده واقع در محله سنگلج و آثار تاریخی واجد ارزش پیرامون آنها به تصویب رسید.
فرهاد نظری افزود: حریم تپه گلین کبود مریوان در استان کردستان، حریم دو اثر تاریخی در قم (مدرسه حجتیه، بقعه شاهزاده اسماعیل) و همچنین حریم محوطه باستانی برد پنیر اندیمشک در استان خوزستان به تصویب رسید.
به گفته وی، 15 اثر در استان خراسان جنوبی که شامل قلعه آبسادهای اسدیه، قلعه درخشش، مسجد جامع درخشش، مقبره محمدرضا شریف (درمیان)، قلعه کهنه سربیشه، مسجد بزرگ سربیشه، مسجد گنجی، خانه یاوری، بقایای قلعه سربیشه، مدرسه طالقانی سربیشه، یخدان رحیم آباد، کاروانسرای اضحاک، آب انبار اضحاک به تصویب رسید و حریم باغ و عمارت و یخدان شوکت آباد نیز مورد بازنگری قرار گرفت.
وی تاکید کرد: باغ فرار گرمه، تپه ریوی مانه و سملقان، مقبره بابا قدرت، محوطه باستانی چلو، باغ و کوشک علی آباد، تپه پهلوان جاجرم در استان خراسان شمالی از دیگر آثار و محوطه هایی هستند که حریم آن ها به تصویب رسید.
آنطور که نظری معتقد است، تسریع روند تعیین حریم آثار و محوطه های تاریخی در استان ها موجب کاهش تخریب ها در آثار و محوطه های واجد ارزش تاریخی خواهد شد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]