اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053193225744

بازدید معاون مرکز ملی فضای مجازی از بازی سراهای پایتخت

پیشنهاد ایجاد اتحادیه بازی سراها

کد: 1395053193225744

http://goo.gl/Q4SpxZ

، تهران , (اخبار رسمی): معاون مرکز ملی فضای مجازی بر این باور است که مشکلات بازی‌سراها با ایجاد یک اتحادیه با همکاری وزارت ارشاد و وزارت صنعت رفع خواهد شد.

پیشنهاد ایجاد اتحادیه بازی سراها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی ،معاون مرکز ملی فضای مجازی بر این باور است که مشکلات بازی‌سراها با ایجاد یک اتحادیه با همکاری وزارت ارشاد و وزارت صنعت رفع خواهد شد.

 به‌منظور بررسی و پیگیری اجرای برنامه ملی بازی‌های رایانه ای و همچنین مصوبه سال 1393 کمیسیون عالی ارتقا تولید محتوا در خصوص ساماندهی بازی سراها ، بازدیدی به‌صورت سرزده  توسط امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی و جمعی از مسئولین این مرکز از برخی بازی سراهای سطح شهر تهران صورت گرفت.

  اولین گیم نت یا بازی سرایی که مورد بررسی قرار گرفت در غرب تهران واقع بود، در این بازی سرا انواع کنسول‌های بازی اعم از ps3 ps4 و pc استفاده می‌شد که به همین خاطر تعداد زیادی از علاقه‌مندان بازی‌های رایانه‌ای را گردآورده بود.  

به نسبت سایر گیم نت‌های جنوب شهر از امکانات مناسبی بهره می‌برد و همه‌چیز برای گذران اوقات فراغت نوجوانان و انجام بازی‌های رایانه‌ای فراهم بود. اکثر بازی‌های محبوب جوانان و نوجوانان مثل FIFA 16  و PES 2016، در دسترس قرار داشت و مراجعین می ‌توانستند به ‌راحتی هر گیمی که بیشتر مورد پسندشان قرار داشت را بازی کنند.
 خوراکیان در گفتگوی صمیمی و صریح با متصدی و گردانندگان بازی سرای مذکور، و همچنین بازی‌کننده‌ها جویای مشکلات و معضلات بازی سراها شد. یکی از مشکلات مورد اشاره توسط مسئول این بازی سرا، نبود یک اتحادیه مشخص برای این صنف بود. درحالی‌که طبق مصوبه سال 93 کمیسیون عالی ارتقا تولید محتوای فضای مجازی، وزارت ارشاد با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت مسئول تشکیل اتحادیه عرضه کنندگان محصولات فرهنگی دیجیتال است. 

هم‌اکنون صدور مجوز فعالیت گیم نت‌ها بر عهده اتحادیه لوازم ورزشی قرار دارد که به‌جز صدور مجوز عملاً هیچ‌گونه نظارتی بر بازی سراها ندارد و این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

 خوراکیان در ادامه صحبت‌هایش، به بازی کردن نوجوانان با بازی‌های نامتناسب با رده‌بندی سنی گیم های عرضه‌شده در این مرکز اشاره کردند، که متصدی بازی سرا درخواست برخی والدین را عامل این موضوع عنوان کرد و گفت: «بسیار پیش می‌آید که پدر و یا مادر بچه‌ها از ما درخواست می‌کنند که بازی‌هایی را به فرزندشان ارائه دهیم که سنخیتی با سن و روحیات آن‌ها ندارد!»
از دیگر نکات جالب‌توجه در این گیم نت، فروش و عرضه برخی بازی‌های غیرمجاز مانند GTA V و  Far Cry 4 به‌صورت علنی بود. همچنین تصاویر و عکس‌هایی از بازی‌های پرخشونت همچون ASSASSIN'S CREED روی دیوارها دیده می‌شد. در سمت دیگری چندین نفر مشغول بازی League of Legends به‌صورت آنلاین با PC بودند. این بازی که مدتی است به جمع بازی‌های استراتژیک پرطرفدار گیمر های ایرانی اضافه‌شده، امکان خرید منابع را بصورت برخط برای کاربر فراهم می‌آورد. 

همین موضوع از نقاط ضعف دیگر موجود در اجرای قوانین مربوط به بازی‌های رایانه‌ای کشور است؛ درحالی‌که شرکت عرضه‌کننده بازی طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی موظف به پرداخت مالیت و عوارض می‌باشد اما عملاً چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و کشور به راحتی شاهد خروج روزانه هزاران دلار ارز از کشور است. 

در ادامه این بازدید معاون مرکز ملی فضای مجازی در جریان گفتگویی صمیمانه با کاربران حاضر در بازی سرا، از مدت‌زمانی که در روز صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند و علت حضور آنها در بازی سراها بجای منزل سؤال نمود؛ یکی از آنها که حدوداً 15 سال داشت در پاسخ گفت: «گاهی روزانه 4 ساعت را در گیم نت سپری می‌کنم. بازی در اینجا را به خاطر اینکه می‌توانم با دوستانم همراه باشم ترجیح می‌دهم.» وی یکی از مشکلات گیم نت هارا تعرفه‌های مختلف عنوان کرد.
در مورد تعرفه استفاده از کنسول‌های بازی در بازی سراها هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد. یکی از متصدیان حاضر در محل در مورد قیمت‌هایی که در نظر گرفته‌شده گفت: «این قیمت‌ها مصوبه هیچ اتحادیه‌ای نیست و خودمان بر اساس عرف موجود قیمت را تعیین کرده‌ایم. ما سقف قیمت‌هایمان 16 هزار تومان است اما در بعضی گیم نت‌های دیگر تا 50 هزار تومان هم برای هر ساعت بازی از کاربران اخذ می‌شود.»

از دیگر مشکلات قابل تأمل در این گیم نت که می‌توان به اکثر گیم نت‌ها بسط داد این است که متأسفانه هیچ‌کدام از جوانان و نوجوانان حاضر در آنجا مشغول بازی‌های ایرانی نبودند. برخی علت را قیمت بالای بازی‌های ایرانی عنوان می‌کردند و عده‌ای نیز معتقد بودند که بازی‌های تولید داخل فاقد کیفیت لازم است و جذابیت پایین بصری و داستان نامناسب را در بازی از نقاط ضعف و عدم استقبال گیمر‌ها از تولیدات بازی سازهای ایرانی می‌دانستند. هرچند بسیاری از کاربران تجربه بازی‌های ایرانی را داشتند اما تقریباً هیچ‌کدام رضایتی از این بازی‌ها ابراز نمی‌کردند.

در بازدید از بازی سرای دوم در حوالی منطقه امیرآباد، نکات جالبی مشاهده گردید. خوراکیان و مسئولان همراه پس از مراجعه به گیم نت دوم با فضایی کاملاً متفاوت نسبت به گیم نت اول مواجه شدند. این بازی سرا فقط از کنسول ps4 استفاده می‌کرد و فقط بازی‌های مربوط به این کنسول را به کاربران ارائه می‌نمود.
 گردانندگان در مورد عدم ارائه بازی‌های PC گفتند: «از ما تقاضای زیادی می‌شود که این کنسول را هم اضافه کنیم، اما نمی‌خواهیم جو گیم نت را به هم بریزیم! چون اضافه کردن PC  باعث مراجعه افرادی به اینجا خواهد شد که سن و سال بالاتری نسبت به کاربران PS4 دارند و این می‌تواند موجب آزار دیگران گردد.»

هرچند طبق ادعای متصدیان، سعی شده بود تا از عرضه بازی‌های غیرمجاز خودداری شود اما متأسفانه کودکان کم سن و سال مشغول بازی‌های غیرمجاز بودند. به‌عنوان مثال یک کودک 7 ساله به‌تنهایی به بازی Mortal Kombat X می‌پرداخت که نه تنها در ایران جزو بازی‌های ممنوعه به شمار می‌رود بلکه به خاطر خشونت زیاد برای فردی با این سن و سال بسیار مخرب و زیان‌آور است و به‌هیچ‌عنوان برای چنین رده سنی مناسب نیست. 

موضوع عجیبی که توجه مراجعین به این گیم نت را به خود جلب می‌کرد، وجود اتاقکی به نام اتاق VIP  بود. در این اتاق یک PS4 و فوتبال دستی، همچنین تخته‌نرد و شطرنج دیده می‌شد. متصدی این بازی سرا گفت: «این اتاق را دربست اجاره می‌دهیم! مراجعین می‌توانند در مدت یک ساعت هر بازی که دوست داشتند انجام دهند.» نکته دیگری که باعث تمایز گیم نت مذکور می‌شد، سرو انواع نوشیدنی و ارائه برخی غذاها به مشتریان بود!
این بازدید سرزده در حالی به‌پایان رسید که خوراکیان در مورد تشکیل اتحادیه‌ای برای بازی سراها تأکید داشت و کلید حل بسیاری از مشکلات مربوط به این مراکز را در این موضوع می‌دید و ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مربوط اتحادیه موردنظر تشکیل شده و در جهت رفع کاستی‌ها قدم بردارد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز ملی فضای مجازی

17 اسفند 1390حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند. رهبر انقلاب اسلامی آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن، و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملّیفضای مجازی کشور ایجاد کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]