اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060296065499

کوبا، دروازه ورود ایران به آمریکای لاتین

کد: 1395060296065499

http://goo.gl/RXaFeG

، تهران , (اخبار رسمی): هیات 65 نفره اقتصادی ایران به سرپرستی فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران و در معیت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، از ابتدای هفته جاری به آمریکای لاتین سفر کرده است.

کوبا، دروازه ورود ایران به آمریکای لاتین

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، نشست تجاری فعالان اقتصادی کوبا و ایران در هتل ناسیونال هاوانا برگزار شد. در این نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، رودریگو مالمیرکا وزیر تجارت و سرمایه گذاری کوبا، فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران و سلیا لابورا رودریگو مسئول امور بین الملل اتاق کوبا حضور داشتند. هیات 65 نفره اقتصادی ایران به سرپرستی فرهاد شریف و در معیت وزیر خارجه از ابتدای هفته جاری به آمریکای لاتین سفر کرده است.

شامگاه گذشته، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جمع فعالان اقتصادی کوبا و ایران به سخنرانی پرداخت و ضمن ابراز خوشحالی از سفر به کوبا گفت: «هر دو کشور دوستان قدیمی هستند. حضور هیئت بلندپایه اقتصادی و سیاسی ایران نشان‌دهنده اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط دو کشور و هم‌چنین توجه ویژه این کشور به روابط مستحکم خود با کوباست. تقویت روابط ایران و کوبا به نفع منطقه امریکای لاتین خواهد بود. ایران و کوبا، به خصوص در زمینه‌های دارو و پزشکی، دارای روابط طولانی و گسترده هستند. هر دو کشور به برکت برداشتن تحریم‌های ظالمانه کشورهای کاپیتالیستی به رهبری امریکا در حال حاضر می‌توانند روابط‌شان را تقویت کنند. البته این تحریم‌ها در دوره خودشان باعث استقامت کشورها و توسعه در زمینه‌های مختلف شده است.»

ظریف هم‌چنین تولد 90 سالگی فرمانده فیدل کاسترو را تبریک گفت و ابراز خوش‌بختی کرد که در این سال کشورهای کوبا و ایران هر دو شاهد تحول در روابط‌شان با منطقه و با کشورهای جهان بودند.

ظریف گفت:«این از دستاوردهای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه هر دو کشور بوده است. کشور کوبا در شرایط ویژه از ایران حمایت کرده و امیدواریم در شرایط جدید نیز این حمایت ادامه پیدا کند.»

ظریف، کوبا را دروازه ورود ایران به امریکای لاتین و هم‌چنین ایران را دروازه ورود محصولات کوبا به خصوص محصولات دارویی این کشور به منطقه خاورمیانه و آسیا دانست.

 امضای یادداشت تفاهم‌ میان اتاق ایران و اتاق کوبا 

در نشست دیروز، یادداشت تفاهم همکاری بین دو اتاق ایران و کوبا، در حضور وزیر امور خارجه ایران و وزیر تجارت و سرمایه گذاری کوبا، میان فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران و سلیا لابورا رودریگو مسئول امور بین الملل اتاق کوبا به امضا رسید. تسهیل دسترسی به بازارهای آزاد و هم‌چنین تسهیل روابط مالی از دستاوردهای این توافق‌نامه اعلام شده است. 

نگاهی به آمار مبادلات تجاری میان کوبا و ایران نشان می دهد، این کشور طی سال های 90 تا 93 هیچ مراوده‌ای با ایران نداشته‌ است. در سال 94، روند تجارت از سر گرفته شد. آمارهای گمرک نشان می‌دهد کوبا طی این سال، 194 هزار و 63دلار صادرات به ایران داشته است. در همین راستا کوبایی ها، یک میلیون و 504 هزار و 759 دلار از ایران کالا خریده‌اند.

طی سال‌ گذشته داروسازی و بیوتکنولوژی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری دو کشور بوده است. به گفته کامبیز شیخ حسنی، سفیر ایران در کوبا، از سال 1374 همکاری انستیتو «پاستور» ایران با طرف کوبایی، برای انتقال فناوری ساخت واکسن به ایران ازجمله «هپاتیت ب» و آموزش‌های متخصصان داخلی آغاز شد و کماکان این همکاری در جریان است.

در مقاطعی از سال‌های گذشته، کوبا از تأمین‌کنندگان اصلی شکر ایران بوده و همکاری شایانی در توسعه صنعت نیشکر در ایران داشته و دارد. در سال 1385 بانک توسعه صادرات ایران، یک خط اعتباری 200‌میلیون‌یورویی به کوبا اختصاص داد و سپس جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای افزایش این اعتبار تا سقف 500‌ میلیون یورو اعلام کرد. همین امر، بستر خوبی برای ارتقای سطح روابط تجاری میان دو کشور فراهم کرد.

از جمله قراردادهای مهم صنعتی میان دو کشور، می‌توان به قرارداد ساخت 550 واگن مسافری برای کوبا و بازسازی یک کارخانه یخچال‌سازی در این کشور اشاره کرد.

سلیا لابورا رودریگو، مسئول امور بین الملل اتاق کوبا، در نشست دیروز فعالان اقتصادی کوبا و ایران هاوانا گفت: «حضور هیئت ایرانی در هاوانا نشانه اراده دو کشور به تقویت روابط و توسعه بازارهای مشترک است. این نشست فرصت خوبی برای امضای توافق بین دو اتاق و دو کشور است که ترغیب کننده ایجاد بازار‌های مشترک و تقویت‌ مشارکت‌های دو کشور در زمینه امور بازرگانی و تجاری است. امکان کار متقابل بین دوکشور بسیار گسترده است و مشارکت دو کشور باید موانع موجود بر سر این راه را از بین ببرد. دو طرف قصد دارند روابط را تقویت کنند و اراده راسخ کوبا جهت تقویت مشارکت‌های دو کشور، بسیار جدی است.»

به گفته لابورا رودریگو، این سفر نقطه عطف روابط دو کشور خواهد بود. او گفت توسعه روابط با کشورهای خارجی از حمله ایران جزء چشم‌اندازهای تعریف شده در نشست حزب کمونیست است. مسئول امور بین الملل اتاق کوبا همچنین از فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد در نمایشگاه اقتصادی سال آینده کوبا که از 31 اکتبر تا 3 نوامبر در هاوانا برگزار می‌شود شرکت کنند.

لاوبرا هم‌چنین به حضور رئیس منطقه آزاد اقتصادی ماریا در این نشست اشاره کرد و به شرکت‌های ایرانی توصیه کرد، از این منطقه اطلاعات کسب کرده و جهت پیدا کردن شرکای جدید از این فضا استفاده کنند.

رودریگو مالمیرکا وزیر تجارت و سرمایه گذاری کوبا نیز طی سخنانی در نشست تجاری فعالان اقتصادی کوبا و ایران گفت: «فعالیت‌های مالی بین دو کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه دو طرف آسیب دیده بود که بعد از رفع موانع، امیدوار به توسعه و بازسازی روابط هستیم. در سال آتی، این روابط گسترده‌تر خواهد شد که یکی از نشانه‌های آن سفر معاون وزیر بهداشت ایران به کوباست.» او ابراز امیدواری کرد که این سفر، آخرین سفر هیئت‌های ایرانی به کوبا نباشد.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]