اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950617117875832

سرپرست معاونت امور مسافری راه‌آهن عنوان کرد

مغفول‌ماندن پیاده‌روی درحوزه شهرسازی

کد: 13950617117875832

http://goo.gl/grdekV

، تهران , (اخبار رسمی): تقی‌زاده با بیان اینکه درتمام کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که شهرسازی ریل‌پایه تنها راه حل معضل ترافیک است از برگزاری دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه در بهمن امسال خبر داد.

مغفول‌ماندن پیاده‌روی درحوزه شهرسازی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی‌زاده، سرپرست معاونت امور مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری به تعریف شهرسازی ریل‌پایه و اهداف وزارت راه و شهرسازی از این سیاست پرداخت و گفت: مشکل ترافیک در شهرهای مختلف جهان وجود دارد و همه به یک راه حل رسیده‌اند که حمل و نقل شهری را توسعه دهند و آ را با سیستم حمل و نقل برون‌شهری یکپارچه کنند و می‌توان گفت هیچ کشوری به راه‌حلی جز این نرسیده‌اند.

تقی زاده با بیان اینکه 40 سال پیش نیز در جراید به مشکل ترافیک و آلودگی تهران اشاره می‌شد، افزود: اگر راه حل مشکل توسعه حمل و نقل عمومی بود باید با تولید خطوط اتوبوسرانی جدید این مشکل حل می‌شد ولی باید برای رفع این معضل سیستم حمل و نقل عمومی را به صورت یکپارچه درنظر بگیریم و سامانه‌های حمل و نقل شهری و برون‌شهری باید با هم ارتباط داشته باشند تا کارآیی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مد پیاده‌روی درحمل و نقل مغفول مانده است، گفت: می‌توان گفت پیاده‌روی در تمام شهرهای ایران نزدیک به صفر است و رغبتی به آن دیده نمی‌شود.

تقی‌زاده با بیان اینکه تاکنون یکپارچگی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری نیز مغفول مانده بود، افزود: درکشورهای دیگر برای رفع مشکل ترافیک به یکپارچگی حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری می‌پردازند که گاه درحد افراط به آن توجه می‌شود؛ به طوری که در پاریس هفت ایستگاه راه‌آهن برون‌شهری اصلی و تعدادی ایستگاه برون‌شهری فرعی وجود دارد که تعدادی نزدیک وسط شهر هستند و در لندن نیز 18 ایستگاه راه‌آهن و 300 ایستگاه مترو وجود دارد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته در زمان احداث شهر خطوط راه‌آهن پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه اولین همایش شهرسازی ریل‌پایه بهمن سال گذشته برگزار شد، گفت: بهمن امسال دومین همایش با هدف تبیین ارتباط حمل و نقل درون شهری و برون شهری برگزار می‌شود.

تقی زاده با بیان اینکه بخش اعظم ترافیک تهران مربوط به حمل و نقل برون شهری است، عنوان کرد: 100 هزار خودرو هر روز وارد تهران و باعث ازدیاد ترافیک این شهر می‌شوند که با اتصال حمل و نقل شهری به برون‌شهری و توسعه قطارهای حومه‌ای این معضل حل شدنی است.

عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه شهرسازها درطراحی شهر باید به حمل‌ونقل ریل پایه توجه کنند چراکه پس از طراحی شهر افزودن ریل هزینه‌بر و دشوار است، افزود: درهمایش شهرسازی ریل‌پایه از تخصص‌های مختلف حمل و نق و ترافیک، محیط زیست، اقتصاد شهری و جامعه‌شناسی استفاده می‌شود و امیدواریم با برگزاری این همایش ارتباط رشته‌های مختلف افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل ترافیک به دلیل نوع نگرش شهرداری‌ها و مسئولان حمل و نقل برون‌ِشهری ایجاد شده است، گفت: امیدواریم درگام نخست نوع نگرش تغییر کند و مسئولان به اهمیت حمل و نقل ریل‌پایه واقف شوند.

تقی‌زاده درپاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره همکاری شهرداری درحمل و نقل ریل‌پایه توضیح داد: شهرداری دربرنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ایستگاه دوم راه‌آهن تهران و نیز هماهنگی حرکت اتوبوس‌ها با حرکت قطارها همکاری خوبی دارد. همچنین دربحث قطار حومه‌ای چند ایستگاه مشترک درشهر ری، ترمینال جنوب و جوانمرد قصاب و آزادگان را در برنامه راه‌اندازی داریم.

وی همچنین درباره راه‌آهن گرگان-بجنورد تاکید کرد که بهتر است اول قطارهای حومه‌ای از مشهد تا گلبهار و گرگان تا علی‌آباد راه‌اندازی و سپس این راه‌آهن تکمیل شود.

تقی‌زاده همچنین گفت: درهمایش سال گذشته بیانیه‌ای تهیه کردیم که به تایید معاونان وزیر راه و شهرسازی رسید که از دل آن 20 طرح و برنامه ازجمله TOP استخراج شده که به تصویب شورای عالی شهرسازی خواهد رسید.

دبیر علمی همایش شهرسازی ریل‌پایه: نمونه‌های موفق TOP در همایش پیش روی

همچنین در این نشست حمید سادات موسوی، دبیر علمی همایش شهرسازی ریل‌پایه با بیان اینکه 40 سال پیش با گسترش صنعت خودروسازی و سیاست هرایرانی یک پیکان حمل و نقل عمومی از رونق افتاد، توضیح داد: از 40 سال پیش کشورهای دنیا به سوی بازگشت به ارزش‌های شهری گام برداشتند و سیاست شهرسازی ریل پایه درشهرسازی دنیا مورد توجه قرار گرفت که با نام TOP معروف است که دربسیاری از کشورها با اینکه شهروندان خودرو دارند از حمل و نقل عمومی و ریل پایه استفاده می‌کنند.

وی افزود: از دو سال پیش شهرسازی ریل‌پایه درایران مطرح شد تا به جای تمرکز بر شهر مرکزی مجموعه شهری را ببینیم تا ساکنان شهرهای حومه‌ای احساس دورافتادگی از مرکز و شهروند درجه دو بودن را نداشته باشند.

سادات موسوی به برگزاری دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه درروزهای پنجم و ششم بهمن اشاره کرد و گفت: دراین همایش نمونه‌های موفق TOPمعرفی می‌شوند و متخصصان شهرسازی کشور این مفهوم را با ارزش‌های ملی و دینی ما تطبیق می‌دهند. TOP می‌تواند خواست ما از شهرسازی بومی و دینی را در چهارچوب اهداف اقتصادی اجرایی کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

کشور ایران، در حال حاضر دارای ۱۳۴۳۷ کیلومتر (انتهای سال ۱۳۹۵)شبکه ریلی استاندارد و ۹۶ کیلومتر (میرجاوه-زاهدان) خطوط ریلی عریض است. نگهداری و تعمیر و هم‌چنین بهره‌برداری از شبکه ریلی بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (به عنوان نماینده حاکمیت) در بخش حمل و نقل ریلی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان