اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951224244585832

مدیرعامل راه‌آهن:

تمام قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای می‌شود

کد: 13951224244585832

https://goo.gl/LjF0lx

، تهران , (اخبار رسمی): معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این خبر که تلاش کرده‌ایم در مسیرهای پرترافیک زمان سیر قطارهای مسافری کاهش یابد گفت: برای سال آینده هدف ما این است که همه قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای شود تا مشخص باشد که در چه زمانی دقیقاً به مقصد می‌رسد.

تمام قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای می‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن، سعید محمدزاده در مراسم ورود ۱۱۳ دستگاه واگن نو و بازسازی شده به ناوگان ریلی کشور توسط چهار شرکت مسافری اظهار داشت: در سال ۹۲ سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار کشور به ۸ درصد کاهش یافت در حالی که قرار بود این سهم که در سال ۸۵ عدد ۱۳.۵ درصد بود به ۳۰ درصد در سال ۹۲ برسد.

محمدزاده گفت:‌ از سال ۹۲ با پیگیری‌ها تعرفه‌ راه‌آهن در حوزه بار شدیداً کاهش یافت و سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی کالا به ۱۲.۵ درصد برگشت در حالی که در حوزه مسافری حق دسترسی‌ها صفر است.

وی گفت: بند «ق» معروف که بعداً قانون دائمی ماده ۱۲ شد مصوب کرده است که ۷.۵ میلیارد دلار برای پروژه‌هایی که منجر به صرفه‌جویی سوخت می‌شود اختصاص یابد که شامل ۳۵ سی‌سی به ازای هر تن کیلومتر  و ۲۰ سی‌سی به ازای هر نفر کیلومتر است.

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید براینکه بخش مسافری ریلی نیازمند پشتیبانی جدی است، گفت: تلاش کرده‌ایم در مسیرهای پرترافیک زمان سیر قطارهای مسافری کاهش یابد به عنوان مثال در مسیر تهران - مشهد زمان سیر ۲ ساعت کاهش یافت و با راه‌اندازی ATC و تراک‌بندی و ایجاد ایستگاه‌های مجازی زمان سیر اعزام قطارها را کاهش دادیم.

محمدزاده یادآور شد:‌ برای سال آینده هدف ما این است که همه قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای شود تا مشخص باشد که در چه زمانی دقیقاً به مقصد می‌رسد.

وی گفت: در برنامه ششم تکلیف شده است که سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار که امروز ۱۲.۵ درصد است به ۳۰ درصد و در جابه‌جایی مسافر به ۲۰ درصد افزایش یابد. همچنین مصوب شده است که سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی به مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم باشد یعنی معافیت مالیاتی و تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد داشته باشد.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در حوزه باری مصوب شد شرکت‌های ریلی مالیات بر ارزش افزوده نداشته باشند ضمن آنکه راه‌آهن موظف شده تا شرکت‌ قطارهای حومه‌ای را تشکیل دهد.

وی گفت: همچنین مقرر شده یک درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه ریلی در نظر گرفته شود که این مصوبه در سال ۹۵ محقق نشد.

محمدزاده همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در بخش ریلی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش حمل‌ونقل اولویت با حمل‌ونقل ریلی است و باید برای این بخش مزیت اقتصادی ایجاد کنیم همچنین از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری اتصال ایستگاه‌های راه آهن به کارخانجات و معادن کشور است که باید تمام برنامه های ما در راستای این دو هدف باشد.

محمدزاده گفت: عمر ناوگان مسافری ریلی خیلی بالا است سه و نیم ماه پیش که مسئولیت مدیرعاملی راه‌آهن را پذیرفتم مجبور شدم حسب مقررات از تردد ۳۵۰ دستگاه واگن با عمر ۳۵ سال را جلوگیری کنم بنابراین تعداد واگن مسافری از ۲۲۰۰ دستگاه به حدود ۱۷۵۰ دستگاه رسید که اگر همین روند ادامه یابد سال آینده فقط ۸۵۰ دستگاه واگن مسافری در ناوگان ریلی کشور خواهیم داشت. در این راستا باید سریعاً تدبیر شود تا شرکت لیزینگ ریلی را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر احکام برنامه ششم توسعه تشکیل شرکت حمل‌ونقل ریلی بومی است که یک درصد از درآمدهای فروش نفت و گاز باید برای گسترش شبکه ریلی اختصاص یابد .

محمدزاده با اشاره به دیگر تمهیدات دولت برای توسعه ناوگان ریلی گفت: راه‌اندازی لیزینگ ریلی را در دستور کار داریم که می‌تواند برای تحقق اهدافمان بسیار تاثیرگذار باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

کشور ایران، در حال حاضر دارای ۱۳۴۳۷ کیلومتر (انتهای سال ۱۳۹۵)شبکه ریلی استاندارد و ۹۶ کیلومتر (میرجاوه-زاهدان) خطوط ریلی عریض است. نگهداری و تعمیر و هم‌چنین بهره‌برداری از شبکه ریلی بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (به عنوان نماینده حاکمیت) در بخش حمل و نقل ریلی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان