اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950620119785492

کهن ترین کامپیوتر دنیا کجاست

کد: 13950620119785492

http://goo.gl/oLfnnq

، تهران , (اخبار رسمی): کهن ترین کامپیوتر دنیا در سال 1900 از کشتی واژگون‌شده Antikythera (کشتی باری رومی) و در آن سوی سواحل یونان بازیابی شد.

کهن ترین کامپیوتر دنیا را ببینید!

به گزارش روابط عمومی شیپور، محققان آرژانتینی نوعی تقویم پیش‌بینی کسوف (صفحه عقربک‌دار بر روی قسمت پشت Antikythera Mechanism) را یافته‌اند. این تقویم شامل کسوفی است که در ماه مه 12 هزار و 205 سال پیش از میلاد رخ داده است. این در حالی است که تحلیل‌های تاریخ‌گذاری رادیوکربنی پیشین از این سامانه، تاریخ ساخت این رایانه را حدود 100 تا 150 سال پیش از میلاد نشان داده بودند.

تحقیقات صورت‌گرفته در دانشگاه ملی Quilmes آرژانتین نشان می‌دهند فرآیند پیش‌بینی کسوف‌ها توسط این کامپیوتر ، بر اساس علم حساب بابلی‌ها و نه علم مثلثات یونانی‌هاست. این کامپیوتر بسیار پیچیده، که از 40 دندانه و دنده برنزی ساخته شده، در دوران باستان برای رهگیری چرخه‌های سیستم خورشیدی به کار رفته است.

اسکن‌های گرفته‌شده از این سیستم در سال 2008 نشان دادند این رایانه احتمالا در پیش‌بینی کسوف‌ها به کار رفته و همچنین مناسبت‌های مهم تقویم یونان مانند بازی‌های المپیک را ثبت کرده است. این اسکن‌ها همچنین حاکی از آن بودند مکانیسم مزبور در چهارچوب چوبی مستطیلی‌شکل قرار داشته و این چهارچوب دارای دو در بوده است که بر روی آن‌ها دستورالعمل‌هایی برای چگونگی استفاده از رایانه درج شده‌اند.

در قسمت جلوی این کامپیوتر ، یک صفحه عقربک‌ دار وجود دارد که تقویم زودیاک یونانی و مصری را نشان می‌دهد. در قسمت عقب آن نیز دو صفحه عقربک‌دار دیگر به چشم می‌خورند که اطلاعاتی درباره چرخه‌های ماه و کسوف‌ها را نشان می‌دهند.

این سیستم ماشین‌حساب‌مانند با استفاده از یک میل‌لنگ دستی عمل کرده و می‌توانست حرکات عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل، موقعیت خورشید و موقعیت و مراحل ماه را رهگیری کند. سیارات مزبور، تنها سیارات شناخته‌شده‌ در آن زمان بودند.

محققان توانسته‌اند تمام اسامی ماه‌ها را بر روی یک تقویم 19 ساله واقع بر پشت این مکانیسم بخوانند. آن‌ها پس از بررسی زبان‌ درج‌شده بر روی این ابزار، اعلام کردند این سیستم احتمالا به ارشمیدس مرتبط باشد. این نوشته‌ها نشان می‌دهند مکانیسم Antikythera در کورینت یونان یا در سیراکوس (واقع در سیسیل امروزی یعنی جایی که ارشمیدس زندگی کرده‌)، تولید شده است.

ارشمیدس در سال 212 پیش از میلاد کشته شد و کشتی حامل این ابزار بین سال‌های 85 و 60 قبل از میلاد در دریا واژگون شد.

اوایل سال جاری میلادی، گروهی به رهبری دولت یونان به کشتی‌ واژگون‌شده باستانی Antikythera اعزام شدند. آن‌ها ظروف غذاخوری، بخش‌هایی از کشتی و یک نیزه برنزی را یافنند و شیرجه بعدی گروه تحقیقاتی، بهار آینده میلادی و به امید یافتن سرنخ‌های بیشتر درباره تاریخ Antikythera Mechanism صورت خواهد گرفت.

قیمت انواع کامپیوتر و لپ تاپ و لوازم و قطعات آنها را می توانید در سایت شیپور صفحه کامپیوتر مشاهده کنید و کامپیوتر و لپ تاپ تان را در این سایت آگهی کنید تا در سریعترین زمان بفروش برسد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شیپور

بفروشید، بخرید، لذت ببرید؛ روزانه هزاران نفر از شیپور برای فروش و یا خرید هر چه که فکر می‌کنید از جمله گیتار، ساعت، لباس عروس، فرش، ماشین قدیمی، اجاره آپارتمان و... استفاده می کنند. ثبت آگهی در شیپور سریع، آسان و %100 مجانی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]