اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950621121396101

به همت سازمان فرهنگی هنری برگزارشد

جشن تولد 72 سالگی هوشنگ مرادی کرمانی

کد: 13950621121396101

https://goo.gl/P5GCRu

، تهران , (اخبار رسمی): جشن تولد هوشنگ مرادی کرمانی با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده این نویسنده در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برپا شد.

جشن تولد 72 سالگی هوشنگ مرادی کرمانی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفدهمین ویژه‌برنامه تولد ماه به جشن تولد 72 سالگی «هوشنگ مرادی کرمانی»، نویسنده پیشکسوت اختصاص داشت. در این مراسم که روز گذشته به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد، محمود صلاحی، امیر عبدالحسینی، داریوش ارجمند، ایرج راد، کامبیز درمبخش، داوود فتحعلی بیگی، حسین ترابی، حسین محجوبی، ایرج میرزاعلیخانی، مسعود فروتن و... حضور داشتند. همچنین خانواده هوشنگ مرادی کرمانی او را در این مراسم همراهی کردند.
 ایرج راد: آثار اقتباس شده از داستان‌های مرادی کرمانی جایگاه ویژه‌ای دارد
 ایرج راد، هنرمند باسابقه تئاتر با بیان اینکه صحبت کردن درباره هوشنگ مرادی کرمانی یک کار سهل و ممتنع است، گفت: سخت است به خاطر اینکه ایشان شخصیتی باارزش، بزرگ و جهانی دارد و آسان است به خاطر اینکه آقای مرادی کرمانی اینقدر عزیز و دوست‌داشتنی و باوقار و دور از هر نوع تکبر است. من تولد هوشنگ مرادی کرمانی را به همه هنرمندان و فرهنگ دوستان این مملکت و به ادبای جهان کودک تبریک می‌گویم.

وی اضافه کرد: هوشنگ مرادی کرمانی جایگاهی دارد به دلیل تحصیلاتش در اداره هنرهای دراماتیک که زمینه هنر نمایش را از آنجا با خودش به همراه دارد. به همین دلیل در اکثر آثارش ما تحصیل در هنر نمایش را به‌ویژه در شخصیت پردازی‌های داستان‌هایش می‌بینیم. حتی جایی که بسیاری از شخصیت‌ها شکل و شمایل شخصیت را ندارند و در حقیقت تیپ هستند، ولی هرگز تنها تیپ نیستند و دارای شخصیت و خصوصیات قابل ملاحظه‌ای هستند.

ایرج راد با اشاره به تبحر مرادی کرمانی در زمینه نوشتن نمایشنامه عنوان کرد: ارتباط من با ایشان به چند سال پیش مربوط می‌شود؛ یک نمایشنامه به نام «کبوتر توی کوزه» بود که می‌خواستم آن را کار کنم، ولی متاسفانه امکان آن فراهم نشد. ولی خیلی‌ها این نمایشنامه را کار کردند و با موفقیت‌های زیادی رو به رو شد. مرادی کرمانی سه نمایشنامه بیشتر ندارد و نمی‌دانم با این توان بالا در این زمینه چرا اینقدر کم نمایشنامه نوشته است. گر چه آثارش به صورت‌های مختلف چه در سینما، چه در تلویزیون و شکل‌های مختلف همواره منبع اقتباس کارگردانان بزرگ بوده است و هر کدام از آنها جایگاه ویژه‌ای دارد.

این بازیگر باتجربه ادامه داد: من انتظار داشتم خیلی از بزرگانی که در عرصه تصویر و کتاب کار می‌کنند و از آثار هوشنگ مرادی کرمانی بهره‌مند شدند، حتماً در اینجا حضور پیدا می‌کردند. من یک بار دیگر تبریک می‌گویم، شخصیت بسیار بزرگی در اینجا حضور دارد که جوایز بین‌المللی بسیاری کسب کرده و حضورش در جشنواره‌های خارجی با علاقه‌مندان فراوانی رو به رو می‌شود.
داریوش ارجمند: آقای مرادی کرمانی سنت اگزوپری سرزمین ماست
داریوش ارجمند، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون یکی دیگر از سخنرانان این بزرگداشت بود. ارجمند با بیان اینکه در برنامه «طلوع ماه» با هوشنگ مرادی کرمانی هم‌صحبت بوده بیان کرد: در آن برنامه با اصرار آقای مرادی کرمانی را آوردیم و نزدیک به 90 دقیقه با ایشان گفت‌وگو کردیم و چیزی غیر از صداقت و درستی در او ندیدم. چیزی که در ایشان بسیار برای من باارزش است، شهرستانی بودن ایشان است. همه بزرگان ما شهرستانی هستند و از شهرهای کوچک و دهات برخاسته‌اند.
 وی اظهار کرد: آقای هوشنگ مرادی کرمانی به اعتقاد من سنت اگزوپری سرزمین ماست و شاید از او بزرگ‌تر باشد. همه دنیا ایشان را می‌شناسند، برای اینکه موفق شد به یک بخش از ادبیات ما که هرگز توجه نشد و هنوز هم نمی‌شود، توجه کند. ایشان ایستاده و فکر می‌کند باید برای بچه‌ها نوشت و ادبیات را به آنها شناساند. با اینکه آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر و حتی تلویزیون ما در این زمینه‌ها خیلی کم‌کاری می‌کنند.

ارجمند ادامه داد: امتیاز دیگری که من در آقای مرادی کرمانی می‌بینم این است که از طایفه روشنفکرها نیست، نویسندگانی که تیر و تخته سر هم می‌کنند و بعد به عنوان هنر چه برای کودک و چه برای بزرگسال به خورد جامعه می‌دهند. آدم صادق و روراستی است، همین که در قصه‌هایش می‌بینید.

این بازیگر باتجربه با بیان اینکه داستان‌های مرادی کرمانی در شکل ساده‌ای که می‌بینیم نیست و باید به تأویل و عمق این قصه‌ها پی ببریم، تصریح کرد: از کارهای ایشان در سینما خیلی استفاده شد و مثل همه آثار ادبی که وقتی به سینما تبدیل می‌شوند، یک پوسته‌ای از آنها می‌ماند، آثار آقای مرادی کرمانی هم در اقتباس هیچ‌کس به آن عمق نرسید.

وی افزود: یک لطف دیگر کارشان این است که آدم‌های بزرگ هم به اندازه بچه‌ها از آثارشان لذت می‌برند و این توفیق عجیبی است. در کارهایشان انتقادات تاریخی دقیقی صورت می‌گیرد، به عنوان مثال قصه‌های مجید را در نظر بگیرید؛ بهترین انتقاد به نظام آموزش و پرورش در این قصه به نمایش گذاشته می‌شود.

صلاحی: در تراز ایشان به تعداد انگشتان دست هم نداریم

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری قلم روان را از ویژگی‌های آثار مرادی کرمانی دانست و گفت: مثل بعضی‌ها که شعر را بداهه می‌سرایند، ایشان قصه را بداهه می‌گوید. چهار پنج تا موضوع به ایشان بدهید، شب این را قصه می‌کند و تحویل می‌دهد. سال گذشته هفته فرهنگی تهران در مسکو برگزار شد و یک روز به قصه اختصاص داشت و استاد مرادی کرمانی آنجا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو قصه می‌گفت. این قصه‌گویی بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
 وی افزود: قلم آقای مرادی کرمانی ساده و صمیمی است و برای همین بچه‌ها زود با داستان‌های ایشان انس می‌گیرند. حدود 17 جلد کتاب و بالغ بر 70 قصه نوشته‌اند و می‌دانید که کار برای کودک و نوجوان سخت است؛ چه در فیلم و سریال، چه در برنامه کودک و چه در قصه کودک. ما بزرگسالان برای تفریح داستان می‌خوانیم یا فیلم می‌بینیم، ولی بچه‌ها با قصه زندگی می‌کنند و تا ابد در ذهنشان می‌ماند. آقای مرادی کرمانی باید آینده بچه‌ها را با همین قصه‌ها بسازد و مسئولیت بسیار سختی است.

صلاحی تصریح کرد: امیدوارم در تراز ایشان زیاد داشته باشیم، ولی الان به تعداد انگشتان دست هم این طور روان‌نویس برای کودک نداریم. کمترین وظیفه ما بود که از بزرگان هنر و فرهنگ تجلیل کنیم، تجلیل در زمان حیات شیرین و قشنگ است. برای معرفی این استاد عزیز به نسل جوان این مراسم را برگزار کردیم و امیدواریم مفید واقع شود و انشالله هر ماه چهره ماه شما را در این تولدها ببینیم.

مرادی کرمانی: اگر نمی‌نوشتم و سختی نمی‌کشیدم، در بی‌کسی و تنهایی می‌مردم

در پایان، هوشنگ مرادی کرمانی روی صحنه رفت و با تشکر از حضور علاقه‌مندان به ادبیات در این مراسم، اظهار کرد: بارها در تولدها یا زمانی که خواستم راجع به خودم صحبت کنم، انواع و اقسام موضوعات به نظرم آمده و گفته‌ام. مثلاً یکی از این مطالب چیزی بود که خودم کشف کردم. یک گربه در تئاتر شهر بود که از بچگی آنجا بزرگ شده بود و کسانی که آنجا کار می‌کردند به آن غذا می‌دادند. این بچه گربه یواش‌یواش بزرگ شد و تنها سرگرمی‌اش این بود که آخر نمایش وقتی همه می‌آمدند و به سمت تماشاگران تعظیم می‌کردند، این هم یواشکی می‌آمد کنار اینها می‌ایستاد و می‌گفت چقدر مردم خوبی هستند که مرا تشویق می‌کنند.

وی ادامه داد: یک جای دیگر گفتم من دقیقاً مثل بچه‌ای هستم که از بالا رها شده‌ام وسط یک کویر؛ تنها، بی‌کس، گرسنه و آرزومند. خیلی سختی کشیدم تا وقتی تصمیم گرفتم نویسنده شوم، گاهی از من می‌پرسند که این سفر چگونه بود و چگونه گذشت؟ به آنها می‌گویم آن بچه بزرگ شد، گشت و گشت و گشت، سختی کشید تا وارد یک روستا شد، در روستا برایش بزرگداشت گرفتند و هورا کشیدند، بعد خبرنگار صدا و سیما گفت شما برای چه می‌نویسید و چرا اینقدر برای نوشتن سختی کشیدید و می‌شود بگویی هدفت چه بود؟ او گفت من اگر نمی‌نوشتم و در این کویر سختی نمی‌کشیدم و امید زندگی را نداشتم، در بی‌کسی و تنهایی و سختی می‌مردم. من برای اینکه زنده بمانم نوشتم، نه برای اینکه تشویق شوم و جایزه بگیرم.

مرادی کرمانی درباره حضور خانواده‌اش در این جشن گفت: از خانواده‌ام ممنونم که مرا تحمل می‌کنند. یک بار به خانمم گفتم یک جایی است می‌خواهند مرا تشویق کنند، حتماً بیا. گفت من می‌دانم می‌روی آنجا برایت کف می‌زنند کیف می‌کنی بر می‌گردی خانه. من می‌دانم چه کار می‌کنند دیگر، برای چه بیایم.

بریدن کیک تولد به همراه خانواده و اهدای هدیه به هوشنگ مرادی کرمانی پایان‌بخش این مراسم بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مسئولیت اماکن فرهنگی و فرهنگسراهای شهر نگرشی معطوف به دورنمای اصلی توسعه فرهنگی دارد و در تلاش است تا به تقویت فرهنگ ملی و اسلامی کلانشهر تهران با توجه به خصلت‌های ویژه شهری‌اش و طراحی و تبیین مبانی لازم برای آن بپردازد. این سازمان در تعامل با مخاطبان، به برقراری ارتباطات دوسویه و همچنین ارایه خدمات به صورت متنوع و متناسب با نیاز گروه‌های مخاطب، توجه خاصی دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

نشریات و کتاب | سینما و تئاتر