اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950623122865811

وضعیت قرمز میزان تلفات حوادث جاده ای کشور

کد: 13950623122865811

http://goo.gl/fyhHtA

، تهران , (اخبار رسمی): ایران از لحاظ بروز حوادث جاده ای در کشور در وضعیت قرمز قرار دارد.

وضعیت قرمز میزان تلفات حوادث جاده ای کشور

به گزارش اخبار رسمی به نقل از جمعیت هلال احمر،حمید جمال الدینی،معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمردر نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه که در جمعیت هلال احمر استان اصفهان برگزار شد با اعلام این خبر گفت:ما از لحاظ میزان مرگ و میر، مصدوم و معلولیت حوادث جاده ای نسبت به سرانه خودرو و جمعیت، وضعیت مناسبی را در دنیا نداریم و علیرغم تاکید برنامه پنجم توسعه نسبت به لزوم کاهش 10 درصدی حوادث ترافیکی در هر سال این موضوع جز در سال اول با کاهش 13.7 درصد در سالهای دیگر محقق نشد که نشان دهنده وضعیت قرمز کشور از لحاظ بروز حوادث جاده ای است.

او در ادامه با اشاره به نامگذاری یک روز از تقویم با عنوان روز جهانی "کمک های اولیه" بر لزوم آموزش مردم تاکید کرد و گفت: با توجه به حادثه خیزی کشور و میزان بالای مرگ و میر مردم در حوادث طبیعی و غیر طبیعی یادآوری آموزش کمک های اولیه ضروری و جدی است.

وی با اشاره به اینکه عمده ترین حوادثی که موجب مرگ و میر انسان ها براثر حوادث غیر طبیعی می شود، حوادث ترافیکی و جاده ای است، تصریح کرد: متاسفانه در هر ساعت 2 نفر در کشور بر اثر حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند که در این میان شهریور ماه بیشترین آمار تلفات و مصدومان ترافیکی در جاده ها را به خود اختصاص داده و به عنوان خطرناک ترین ماه شمسی قلمداد می شود به طوری که 10.8 درصد میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به شهریور ماه اختصاص می یابد.

اصفهان چهارمین رتبه از لحاظ تعداد مصدومان و مرگ و میر جاده ای در کشور

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به آمار مرگ و میر و تلفات جاده ای استان اصفهان در کشور گفت: میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی استان اصفهان در سال 93 نسبت به سال 94 از یک هزار و 129 نفر به یک هزار و 104 نفر رسیده که نشان دهنده کاهش 2.2 درصدی است. 

وی افزود: در حالی که این میزان مرگ و میر در مدت مشابه در کشور 1.7 درصد کاهش یافته است. همچنین آمار مصدومان حوادث جاده ای استان اصفهان در همین زمان با رشد 2.8 درصدی مواجه بوده که با میانگین کشوری  هماهنگ بوده است.

به گفته وی، استان اصفهان از نظر تعداد مصدومان و مرگ و میر رتبه چهارم را پس از استان های فارس، خراسان و تهران در کشور به خود اختصاص داده اما این رتبه در مقیاس جمعیت 100 هزار نفری به رده دوازدهم کاهش می یابد اما باز هم بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

آموزش همگانی مسیری برای کاهش هزینه های کشور

 

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه حوادث جاده ای سومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می شود، گفت: اما حوادث جاده ای نخستین عامل مرگ و میر جمعیت مولد (15 تا 29 سال) کشور می شود که مرگ و میر و مصدومیت تبعات آشکار آن بوده در حالی که تبعات پنهان بیشتری را نیز به همراه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه  وقوع سالانه 250 مخاطره طبیعی در کشور ثبت می شود، گفت: حداقل 1.5 میلیون نفر از این مخاطرات متاثر می شوند که حداقل 9 هزار کشته و مصدوم نیز به دنبال دارد.

جمال الدینی با تاکید بر اینکه آموزش های نوین علاوه بر مسیر افزایش درآمد، مسیر کاهش هزینه را نیز طی می کند، خاطرنشان کرد: ثابت شده است که به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در حوزه آموزش در حوادث و بلایا، چهار دلار از مسیر کاهش هزینه بازگشت سرمایه رخ می دهد.

وی تصریح کرد: آموزش همگانی با تاکید بر آگاه سازی عمومی به منظور توسعه آموزش همگانی در مورد خطر بلایا، عوارض بروز و اقداماتی که به صورت انفرادی و جمعی برای کاهش مواجهه و یا آسیب پذیری در مخاطرات انجام می شود بر ارتقای دانش شناخت و کاهش در معرض آسیب قرار گرفتن تمرکز دارد.

جلوگیری از مجروحیت هر نفر در هر ثانیه با ارائه آموزش کمک های اولیه

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با تاکید بر رابطه مستقیم خطر و ریسک با عوامل آسیب پذیر تصریح کرد: در سال 2009 ، 21 کشور دنیا توسعه آموزش همگانی را با آموزش 2.3 میلیون نفر آغاز کردند که این تعداد در سال 2014 با 116 کشور عضو این کمپین عمومی به 15 میلیون نفر رسید که توسط 180 هزار داوطلب آموزش دیده ارائه شد. بر همین اساس در هر ثانیه در دنیا مجروحی وجود دارد که  می تواند با دریافت آموزش کمک های اولیه از مجروحیت آن جلوگیری کرد.

خوشنامی و سرمایه اجتماعی هلال احمر مدیون اعتماد مردم است

 جمال الدینی با اشاره به سه نقش جمعیت هلال احمر در برنامه های کلان اظهارکرد: نقش اجرایی، کمکی (کاهش آسیب های اجتماعی) و مدافعه گری و مطالبه گری از نقش های جمعیت هلال احمر است که اگر مردم در نظرسنجی های صورت گرفته در سال 93 این جمعیت را به عنوان بهترین نهاد عمومی انتخاب کردند، تحت تاثیر مدافعه گری این جمعیت است و خوشنامی هلال احمر و سرمایه اجتماعی آن مدیون اعتماد مردم به این نهاد است.

خانواده، هسته حرکتی آموزش های همگانی هلال احمر است

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تحقیقات نشان می دهد، سرمایه اجتماعی و مدیریت بحران با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، گفت: مولفه های سرمایه های اجتماعی شامل مشارکت، اعتماد، امنیت و ... بوده و مولفه های مدیریت بحران شامل پیشگیری، مقابله، پاسخگویی، بازسازی و ... است که  با افزایش سرمایه های اجتماعی مدیریت بحران مطلوبتری صورت می گیرد.

 جمال الدینی با اشاره اجرای طرح خادم در سال جاری تصریح کرد: این طرح چتری برای آموزش همگانی در برابر حوادث و بلایای کشور است که در لفظ به عنوان خدمتگزار سعی می کند خدمت را به در منازل برده و هدف آن ارتقای آمادگی خانواده ها در برابر حوادث است.

وی افزود: به عبارتی هلال احمر هسته حرکت آموزش همگانی را خانواده قرار داده است. 

به گفته وی، مطابق ماده 3 اساسنامه جمعیت هلال احمر، برنامه ریزی و اقدام آموزش همگانی در برابر بلایا بر عهده این جمعیت گذاشته شده است که قیمت تمام شده سرانه  آموزش های 35 ساعته کمک های اولیه بدون احتساب ضریب فرسایش 50 هزار تومان و با احتساب آن 80 هزار تومان محاسبه شده است.

 جمال الدینی خاطرنشان کرد: با نظر به اینکه 21 میلیون خانوار در کشور وجود دارد، اگر بخواهیم سالانه در هر خانواده یک نفر آموزش کمک های اولیه را دریافت کند، آموزش همگانی این جمعیت سالانه بیش از یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم شاخص آمادگی مردم در برابر حوادث(HDPI)  را با 15 مولفه در کشور بیان کنیم آخرین مطالعات در سال 93 نشان دهنده این است که  ضریب آمادگی خانواده های ایرانی در برابر حوادث 9.3 از 100 است، یعنی خانوار های ایرانی به کمتر از 2 مولفه این شاخص پاسخ داده اند.

یادگیری کمک های اولیه ارزش اجتماعی است

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با تاکید بر لزوم ارتقای سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی با مشارکت بخش خصوصی تصریح کرد: بخش خصوصی می تواند به عنوان تبلیغات غیرمستقیم در حوزه سرمایه اجتماعی حضور یافته و به عنوان حامی آموزش کمک های اولیه وارد صحنه شود، ضمن اینکه هلال احمر نیز برای نظارت بر آموزش های استاندارد نقش آفرینی کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها در این بین باید نقش نظارتی و معرفی افراد مسئولیت پذیر را ایفا کنند افزود: یادگیری کمک های اولیه باید به عنوان یک ارزش اجتماعی در کشور جا باز کند و افراد و موسساتی که فردی و یا جعمی این مسئولیت را می پذیرند به عنوان افراد دارای سرمایه اجتماعی به جامعه معرفی شوند.

جمال الدینی تصریح کرد: پیش بینی ما این است با یک برنامه مدون، شفاف و جامع پنج ساله که بخشی از آن نیز شروع شود بتوانیم به این موضوع جامه عمل بپوشانیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | حقوقی و قانون