اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951102223685811

بررسی زوایای حادثه پلاسکو در گفت‌وگو با رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر

72 ساعت طلایی داریم که نباید از دست داد

کد: 13951102223685811

https://goo.gl/QyxK1a

، تهران , (اخبار رسمی): در چشم برهم‌زدنی پلاسکو فروریخت. اگر چه خبر ریزش ساختمان 54 ساله شهر تهران دلخراش و غیرمنتظره بود، اما چنین موضوعی بارها از سوی کارشناسان امدادی و شهری پیش‌بینی شده بود. خطر ریزش بافت فرسوده شهری تهران، بحران بالقوه‌ای است که همواره پایتخت کشور را تهدید می‌کند.

72 ساعت طلایی داریم که نباید از دست داد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر، به عقیده کارشناسان، این خطر با توجه به ویژگی‌ها و ماهیت این نوع بافت‌ها و مسائل و مشکلات زیادی که با آن همراه است باید با نگاهی جدی‌تر در کشور بررسی و دنبال شود، اما گاهی این مهم مورد غفلت واقع شده  که همین بی‌توجهی نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. نگرانی‌هایی که به اهمیت بودجه‌های امدادی، آموزش‌ عمومی در حوزه بحران، تجهیزات کافی و مناسب تأکید می‌کند. به همین منظور و همچنین بررسی خدمات امدادی ارایه شده حادثه پلاسکو، «شهروند» گفت‌وگویی با مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر داشت. فرمانده امدادی جمعیت هلال‌احمر ضمن اشاره به آمارهای خدمات ارایه شده در این حادثه بر ضرورت رعایت اصول ایمنی در ساختمان‌ها و نگاه پیشگیرانه به بافت فرسوده شهر تهران تأکید کرد. به هرحال نظرات کارشناسی هم بر این موضوع صحه گذاشته که عملیات پاسخگویی نقص‌های جدی نداشته است و رویکرد پیشگیری و ایمنی باید جدی‌تر پیگیری شود..

مسئول مدیریت بحران حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو چه ارگانی است؟

مسئولیت بحران در کلانشهرها و به‌ویژه شهر تهران با شهرداری تهران است و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وظیفه هماهنگی بین دستگاهی دارد.

در مورد نقش و جایگاه جمعیت هلال‌احمر در این حادثه صحبت کنید.

جمعیت هلال‌احمر استان تهران نقش پشتیبان را در این حادثه به عهده داشت که با هماهنگی سازمان امداد و نجات از همان ساعات اولیه اعلام آماده‌باش کرد و در جلسات هماهنگی نیز حضور مستمر داشت و براساس اعلام نیاز سازمان، نیروها را به محل حادثه فراخواند یا اعلام آمادگی کرد. همچنین با توجه به نوع سطح حادثه و تاثیرات آن، ستاد مدیریت بحران کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری نیز تشکیل شد که موجب شد روند هماهنگی‌ها و نظارت‌ها سرعت بهتری بگیرد. در این جلسه نیز سازمان امدادونجات به‌عنوان یکی از اعضای ستاد مدیریت بحران کشور حضور یافت و هماهنگی لازم انجام  شد.

تا کنون سازمان امدادونجات در حادثه ریزش آوار ساختمان پلاسکو چه خدماتی را ارایه داده است؟

از ساعات اولیه حادثه، مرکز EOC سازمان امدادونجات فعال شد و اعلام آماده‌باش به استان تهران و هماهنگی با سازمان مدیریت بحران شهر تهران انجام شد. با توجه به اعلام نیاز اولیه مدیریت بحران شهر تهران، دستگاه‌های زنده‌یاب به همراه تیم‌های جست‌وجو و نجات شهری در منطقه اصلی محل حادثه حضور یافتند و تیم واکنش سریع سازمان امدادونجات به تعداد ۳۰ نفر در همان ساعات اولیه به‌عنوان پشتیبان در سطح دوم استقرار یافتند.

در رسانه‌ها خبرهایی از حضور تیم امدادی از استان همجوار منتشر شد. این اخبار را تأیید می‌کنید؟

بله، تیم‌های عملیاتی استان قم و البرز و تعداد ۵۰ نفر نیز فراخوان در سازمان امدادونجات مستقر شدند و اعلام آماده‌باش به تیم‌های عملیاتی قزوین و زنجان نیز انجام شد.

در مورد تعداد بالگردها و تجهیزات حاضر در محل حادثه صحبت کنید.

دو فروند بالگرد امدادی در سازمان به‌صورت آماده‌باش درآمدند و تیم‌های اعزام شده نیز تیم‌های جست‌وجو و نجات شهری بودند که با امکانات لازم برای آواربرداری به محل حادثه اعزام شدند. همچنین 15 تیم آنست (سگ‌های جست‌وجو و نجات) برای جست‌وجو به محل حادثه اعزام شد. 16 دستگاه خودرو آمبولانس و 2 دستگاه خودرو نجات و 13 دستگاه خودرو امدادی نیز در سازمان برای اعزام به محل حادثه در صورت نیاز به صورت آماده‌باش درآمدند. در تمام 24 ساعت گذشته به صورت شبانه‌روز تیم‌های آنست و دستگاه‌های زنده‌یاب همراه و همکار آواربرداران در جست‌وجوی مفقودان بودند.

در ساعت اولیه، عملیات امدادرسانی به کُندی صورت می‌گرفت. اگر موافق هستید در مورد علت و مانع این کُندی در عملیات صحبت کنید.

به هرحال عملیات آواربرداری هنگامی که احتمال زنده ماندن یک فرد در زیر آوار است با عملیات آوار‌برداری که در ذهن‌هاست تفاوت‌های اساسی دارد و باید با امنیت و آرامش خاصی انجام شود چون هرگونه حرکت اشتباه یا فشار بیش از حد آوار ممکن است در رده‌های پایین‌تر خطراتی برای افراد مانده در زیر آوار ایجاد کند. فلزی بودن ساختمان و آتش‌سوزی و گرمای بالا و دود هم مزید بر علت شد تا کار آواربرداری پیچیده‌تر شود. وقتی ساختمانی از لحاظ ایمنی و سامانه مدیریت بحران و سیستم اطفای حریق اتوماتیک، مسیر‌های تخلیه ایمن ساکنان و خیلی موارد دیگر هیچ امکانات اولیه‌ای نداشته باشد، وقوع چنین آتش‌سوزی صدمات جبران‌ناپذیری هم به بار می‌آورد. همچنین عملیات اطفای حریق همزمان با آواربرداری نیز در روند آواربرداری مشکلات و محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. به هرحال نظرات کارشناسی هم بر این موضوع صحه گذاشته که عملیات پاسخگویی نقص‌های جدی نداشته است و رویکرد پیشگیری و ایمنی باید جدی‌تر پیگیری شود.

به هرحال جمعیت هلال‌احمر استان تهران و سازمان امداد و نجات با تمام توان وارد صحنه عملیات شده‌اند و وجود دستگاه‌های زنده‌یاب و همچنین سگ‌های جست‌وجو و نجات کمک بسیاری در فرآیند آواربرداری به نیروهای آتش‌نشانی و شهرداری تهران کرد. جمعیت هلال‌احمر استان تهران، معاونت امدادونجات و امدادگران خدوم این استان از همان ساعات اولیه حادثه تاکنون تمام تلاش و تجربیات خود را به‌کار گرفته‌اند که جا دارد تشکر ویژه‌ای از این عزیزان کنم.

آیا اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی را تأیید می‌کنید؟ رفتار مردم در برخورد با حادثه و فرآیند انتقال اخبار را چگونه دیدید؟

اقدام صداوسیما و شبکه خبر در حادثه مذکور قابل تحسین است. همچنین سازمان‌های مسئول که در هماهنگی با سازمان مدیریت بحران شهر تهران اقدام به اطلاع‌رسانی کردند و نشان دادند که در امر اطلاع‌رسانی هماهنگی کامل دارند و وارد حواشی یا ارایه آمار غلط به مردم نشدند.

به هر حال حوادث جولانگاه‌ شایعات و غرض‌ورزی‌هاست که باز هم با بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای می‌توان از مضرات ناشی از آن کاست؛ موضوعی که جمعیت هلال‌احمر سعی دارد در آموزش‌های همگانی خود نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

به نظر شما عملیات تا چه زمانی ادامه دارد؟

در حوادث ریزش معمولا ساعات طلایی ارزش دارد که این ساعات طلایی را تا 72 ساعت در همه منابع اعلام کرده‌اند. تمام تلاش نیروهای امدادی نیز در این است که این ساعات طلایی از دست نرود.

به‌عنوان سوال پایانی، چه برنامه‌ریزی‌هایی باید در آینده صورت پذیرد تا در چنین حوادثی با خسارت کمتری مواجه شویم؟

به هرحال این حادثه درس‌های بزرگی هم داشت. قریب به چندماه است که کار مطالعاتی تیم‌بندی‌های جمعیت هلال‌احمر به پایان رسیده و به همه استان‌ها ابلاغ شده است که جمعیت هلال‌احمر با 17 تیم تخصصی و سازمان امداد با 13 تیم تخصصی وارد صحنه حوادث شود. به‌طور مثال یکی از این تیم‌ها، تیم‌های جست‌وجو و نجات شهری است که سعی داریم با نگاه تخصصی و آموزش‌های تخصصی ویژه توان عملیاتی خود را دوچندان کنیم. امیدواریم طرح تیم‌‌بندی‌های جمعیت هلال‌احمر مورد توجه و حمایت همه دستگاه‌های مسئول قرار گیرد که بتوانیم حضور موثر‌تر و تخصصی‌تری در حوادث داشته باشیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | تبلیغات و روابط عمومی