اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950627128426101

کتاب "یک نفس تازه " در ارسباران نقد شد

کد: 13950627128426101

https://goo.gl/hGgUQb

، تهران , (اخبار رسمی): کتاب "یک نفس تازه " اثر اردوان طاهری با حضور استاد کزازی ،دکتر اسداله معظمی گودرزی ، اساتید موسیقی (مشایخی و کیوان ساکت)، دکتر سلیمانی رییس فرهنگ سرای ارسباران عصر جمعه 26 شهریور در فرهنگ سرای ارسباران نقد و بررسی شد.

کتاب "یک نفس تازه " در ارسباران نقد شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، استاد میرجلال الدین کزازی با اشاره به چهره های نامدار و اساتید خنیادان، خنیاشناس و آشنا به موسیقی آنان را جادوگران زیر و بم خواند و گفت: چون اردوان طاهری نویسنده کتاب خود درخنیاشناسی دانش آموخته است من اندکی به خنیا می پردازم .

کزازی درادامه افزود : از دید من خنیا (موسیقی) پیراسته ترین و خدایانه ترین هنری است که آدمی تا کنون توانسته به آن دست یابد، هنری که به یک بارگی از آغاز تا انجام شور و شیدایی است – هنری که یکسره از دل برمی خیزد به ناچار بر دل می نشیند. بی هیچ پایمرد و میانجی هم از اینروست که آدمیان از خنیا بهره می جویند، دیگر جانداران حتی گیاهان با خنیا بیگانه نیستند، این نکته ای است که با رها با شیوه های گوناگون آزموده شده است ، گیاهانی که آهنگ دلپذیر برایشان پخش می شود شادابند .

استاد کزازی خاطرنشان کرد: ایران ما در درازای تاریخ همواره سرزمین سخن ، سرود و آواز بوده است و بی هیچ گزافه ما بزرگترین سخنوران را داریم . همواره هنر برتر و چیره در ایران هنر سخنوری بوده است و آنچه همگان نمی دانند آن است  که ایران سرزمین خنیاگران است و این هنر از ایرا ن به دیگر سرزمین ها برده شده است .

استاد کزازی در ادامه یاد آورشد: چندساله پیش کاشی زیبایی در چغازنبیل از زیرخاک بیرون آورده شد که متعلق به هزاره چهارم پیش از زایش عیسی مسیح (ع) بود . این کاشی نشان از برهان هنر موسیقی در ایران داشت ؛ نگاره این کاشی گروهی همنواز را نشان می داد که هرکدام با سازی می نواختند و بسیاری از آن سازها شناخته شده بود و یکی دو ساز آن گمان آمیز بود . همچنین خوانده ای در گوشه ای از این مجلس نشسته بود . خنیا همیشه بخشی از زندگی ایرانیان بوده آنهم نه از سر سرگرمی.

اسداله معظمی گودرزی  نگارنده 41 عنوان کتاب گفت : کتاب به مهمترین قدرت های سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی جهان پرداخته است ، شتاب زدگی، ابعاد معرفت شناسی ، من درون ، من بیرون و در نهایت خودشناسی از شاخصه های "یک نفس تازه" است .

معظمی در ادامه افزود: برای نقد کتاب مبانی بنیادی بسیاری در ادبیات نقد در جهان تجربه شده است  و جایی که منتقد باید با انواع نقد آشنا باشد در نهایت با نوع نگرش خود روش نقد را انتخاب می کند . وی تاکید کرد: در مورد این کتاب نقد ساختار از منظر شکل گرایی و ساختارگرایی مد نظر است. در نقد ساختارگرا آفریننده اثر ، متن ، مخاطب ، منتقد،  و بازی واژگانی با مکعبی با این 4 عنصرمعیاراست .

معظمی در نقد" کتاب یک نفس تازه "خاطرنشان کرد: در یک پیوستگی تصاویر از انسجام خوبی برخوردار است و در کلیت متن رابطه سطح واژگانی و رابطه بسامدی ، ژرف ساخت ، روساخت مورد بررسی قرارگرفته و در رابطه با زبان ادبی و علمی باید گفت : خواستگاه زبان علمی  خواستگاه تفکر و زبان ادبی رابطه مستقیم با مخاطب دارد و لی زبان علمی رابطه غیر مستقیم با مخاطب دارد همانطور که در زبان ادبی پیام چند معنایی و در علمی تک معنایی مدنظر است و زبان این کتاب زبان ادبی غنایی و موسیقایی است و نویسنده  با کمک صنایع ادبی ( ایجاز، کنایه و یا تلفیقی از آنها )، پارو دکس ها، اجتماع نقیضینی در متن ، رابطه واژگانی، موسیقی کلامی در نثر کتاب گاهی متن کتاب پاورقی های دهه 20 با همان کوتاهی و مختصری را به یاد می آورد، وی در ادامه افزود: اردوان طاهری پیش از اینکه نویسنده کتاب باشد روزنامه نگار بوده و این شیوه ژورنالیستی در متن و کتاب او به چشم می خورد ؛ تصاویر را با طبقه بندی موضوعی و شرح مختصر با ایجاد رابطه سنخیت پیش روی مخاطب قرار می دهد .

معظمی در خاتمه گفت :  سنخیت بین ژرف ساخت و روساخت باعث ایجاد یک ارجاع است و این کار را المان های واژگانی انجام می دهند و در این اثر شتابزدگی ، ارایه مطالب با نوک پیکان به مخاطب ، ترکیب قیود برای صلابت دادن به افعال دیده می شود. و این اثر در سبد نقد ادبی قرار می گیرد نه نقد علمی .

محمدرضا گودرزی کارشناس و مجری این نشست گفت : این کتاب دلالتش ارجاعی است  و نویسنده هر آنچه را خواسته در این کتاب گفته است .

اردوان طاهری نویسنده کتاب گفت : باور شخصی من این است که در همه حوزه ها ی موجود در عالم هستی عدم قطعیت وجود دارد .
وی در ادامه افزود : در ایران خیلی ترجمه زدگی به چشم می خورد و بالاجبار برای پسند مخاطب هم از نام های شاخص و افراد مشهور استفاده می شود.

همنوازی کیوان ساکت (تار) و بهنام ابوالقاسم (پیانو) بخش پایانی این نشست بود .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مسئولیت اماکن فرهنگی و فرهنگسراهای شهر نگرشی معطوف به دورنمای اصلی توسعه فرهنگی دارد و در تلاش است تا به تقویت فرهنگ ملی و اسلامی کلانشهر تهران با توجه به خصلت‌های ویژه شهری‌اش و طراحی و تبیین مبانی لازم برای آن بپردازد. این سازمان در تعامل با مخاطبان، به برقراری ارتباطات دوسویه و همچنین ارایه خدمات به صورت متنوع و متناسب با نیاز گروه‌های مخاطب، توجه خاصی دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

نشریات و کتاب | موسیقی