اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950701133285811

روز جهانی صلح،خلق یک «حس مشترک»

کد: 13950701133285811

https://goo.gl/mIHOLw

، تهران , (اخبار رسمی): صلح البته صرفا به معنای فقدان جنگ نبوده و در یک سطح بالاتر، احتمالات و مقدمات وقوع آن نیز ناظر به آسیب‌پذیری صلح به‌ویژه در ساحت اندیشه و روان است.

روز جهانی صلح،خلق یک «حس مشترک»

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر ،یحیی بازیاری‌زاده؛سرپرست معاونت آموزشی هلال‌احمر هرمزگان به  بهانه روز جهانی صلح  در قالب مقاله ایی بهازکاوی یکی از مناظر نقش هلال در گسترش صلح پرداخته است .مشروح این مقاله  به شرح زیر است:

همزمانی روز جهانی صلح و آغاز هفته دفاع مقدس و ‌سال تحصیلی از یک‌سو و شاغل‌بودن نگارنده در جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان بخشی از یک نهضت فراگیر جهانی در ابعاد انسان‌دوستانه و امداد‌رسانی و انتشار احتمالی این نوشتار در نشریه وزین « شهروند» به‌عنوان ارگان این جمعیت عمومی عام‌المنفعه از دیگرسو، فرصتی کم‌نظیر را برای قاب‌گیری مضمون صلح به‌عنوان یکی از نیازهای مهم دنیای امروز و امروز دنیای زخمی و خسته از جنگ و خشونت در یک چارچوب معنایی همه فهم و ملموس می‌آفریند. قبل از آغاز نوشتار جا دارد در آغازین روز هفته دفاع مقدس یاد و نام شهدا و مفقودان ارجمندی که در راه دفاع از میهن فداکارانه دست از جان شستند را گرامی داشته و از رشادت‌های جانبازان، آزادگان و رزمندگان غیرتمندی که برای صیانت از مرزها و ارزش‌های میهن، فداکارانه کوشیدند صمیمانه قدردانی کنیم. در این یادداشت در چارچوب معنایی برآمده از همزمانی یاد‌شده معنایی از صلح را باز خواهیم کاوید که ابعاد انتزاعی‌تر این مفهوم عمیق مورد نیاز دنیای امروز و امروز دنیا را برایمان ملموس‌تر می‌کند. به‌عنوان ملتی که در یک جنگ تحمیلی، دشواری‌ها و محنت‌های برآمده از آن را تجربه کرده، آمادگی بیشتری برای درک بهتر مفهوم صلح می‌توانیم داشت. صلح البته صرفا به معنای فقدان جنگ نبوده و در یک سطح بالاتر، احتمالات و مقدمات وقوع آن نیز ناظر به آسیب‌پذیری صلح به‌ویژه در ساحت اندیشه و روان است. در عرف برآمده از پارادایم‌های غالب فعلی حاکم بر روابط بین‌الملل، ژرفای مفهوم عمیق صلح، در حدود کم و کیف مناسبات بین دولت‌ها در چارچوب ارزش‌های راهبردی-رقابتی مدل‌های مختلف توضیح‌گر انرژی-امنیت تنزل یافته و بخش قابل توجهی از ابعاد انسانی-تربیتی-هنری صلح را در این چارچوب تنگ گرفتار آورده و از شکوفایی باز می‌دارد. این مسأله به‌ویژه در شرایط کاهش عیار گفت‌وگوهای پویا در سطوح بین‌المللی می‌تواند با ممانعت از رشد و به هم پیوستگی همه پیش‌نیازهای درونی و برونی مفهوم صلح به معنای پشتوانه پیشگیرانه و بازدارنده جنگ، احتمال وقوع جنگ و گسترش آن در سطح جهان را شتابی مضاعف بخشد. گوهر درونی مفهوم گهربار صلح را در یک مقیاس کوچکتر یک احساس و اخلاق انسان‌دوستانه می‌توان انگاشت که از به هم پیوستگی اجتماعی آن بنا بر سرشت نوع‌دوست انسان، آنچنان که سعدی علیه‌الرحمه شاعر بلند آوازه پارسی از آن در قالب مصرع «بنی‌آدم اعضاء یکدیگرند/که در آفرینش ز یک گوهرند» یاد کرده، یک مفهوم جهانشمول خلق می‌شود.

مفهومی که پیوندگر عطوفت‌های انسانی اعماق جان انسان‌ها شده و با خلق یک حس مشترک همگرایانه، سرمایه‌گذاری بنیادینی  برای تحقق آنچه صلح جهانی خوانده می‌شود، تلقی می‌تواند گردید. تحقق این امر را  اما باید در  یادگیری و تجربه در اثنا و فرآیند تربیت در سطوح رسمی و غیررسمی جامعه‌پذیری فرد از دوران کودکی کنکاش کرد؛ به عبارت دیگر، آموزش ارزش‌های بشردوستانه، آنچنان که از سوی نهضت جهانی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر اشاعه و ترویج می‌‌شود در ادوار مختلف سنی و اصناف مختلف شغلی و سطوح مختلف زیستی و تحصیلی می‌تواند زمینه‌ای برای شکوفایی و تحقق پیوندگری آن احساس مشترک برخاسته از گوهر واحد سرشت انسانی مدنظر شیخ اجل سعدی علیه‌الرحمه را به دست دهد. آموزش حقوق بین‌الملل بشردوستانه در جمعیت هلال‌احمر را یکی از صبغه‌های ناظر به تحقق این مسأله مهم می‌توان دانست.

آنچنان که این معنا به‌عنوان یکی از اهداف نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر تحت عبارت «کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها» در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر کشورمان نیز طنین یافته و درج شده است. از نظر نباید و نمی‌توان دور داشت که جمعیت‌های ملی به‌عنوان بازوان اجرایی نهضت جهانی  در سراسر گیتی، طبق اصول بنیادین  استقلال و بیطرفی مستقیما نمی‌توانند نقش پیشگیرانه را از طریق میانجیگری میان طرفین مناقشات عهده‌دار شده و تنها از طریق کمک به نشر ارزش‌های انسان‌دوستانه توسط جمعیت‌های ملی و در چارچوب ضوابط و قوانین ملی آن کشور به صورت غیرمستقیم می‌توانند برای پیشگیری از بسیاری مخاصمات زیانبار در جامعه جهانی، نقش‌آفرین شوند. به یک اعتبار، ترویج ارزش‌های انسان‌دوستانه در چارچوب قوانین ملی و آیینی می‌تواند زمینه توسعه و ارتقای فراگیر عیار احساسات و عواطف انسان‌دوستانه را موجب شده و در سایه این عیارافزایی عواطف انسان‌دوستانه در سطوح مختلف، زمینه رشد و به هم پیوستن سایر پیش‌سازها و پیش‌نیازهای صلح در سطح جوامع فراهم می‌‌شود. اوج جلوه‌گری این خصیصه را می‌توان در طیفی از خدمات داوطلبانه به‌عنوان یکی از اصول بنیادین نهضت به‌ویژه در سازمان جوانان و امداد‌و‌نجات جمعیت هلال در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه در کسوت نجاتگران آموزش‌دیده یاریگر آسیب‌دیدگان سوانح در شرایط اضطراری به نظاره نشست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]