اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950703135834750

آخوندی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد

رقابت بین‌المللی در حوزه‌های بندری و دریایی

کد: 13950703135834750

https://goo.gl/mFTYZ2

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر راه وشهرسازی با اعلام این نکته که ایران با قواعد بین‌المللی آشناست و پیشینه ما در سطح جهانی آن را ثابت می‌کند، گفت: باید توانمندی خود را در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عرصه دریایی افزایش دهیم و صاحب قدرت بیشتری برای رقابت بین‌المللی شویم.

تاکیدبررقابت بین‌المللی در حوزه‌های بندری و دریایی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با خوشامدگویی به سفرای خارجی و فعالان حوزه دریانوردی به تشریح سیاست‌های محوری در حوزه دریا پرداخت و گفت: مهم‌ترین نکته برای ما افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در جهان است. دریا یک حوزه جهانی است و به همین دلیل ما به رقابت بین‌المللی در بنادر کشور فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما باور داریم که باید توانمندی خود را در نرم‌افزار و سخت‌افزار افزایش دهیم و بدین ترتیب صاحب قدرت بیشتری برای رقابت شویم. بنابراین اولین سیاست ما افزایش توان رقابتی در سطح بازار جهانی و به دست‌آوردن سهم مناسب در حوزه اقتصاد دریایی در سطح جهان است.

آخوندی اعلام کرد: به همه این اطمینان را می‌دهیم که ایران با قواعد بین‌المللی آشناست که البته پیشینه ما در سطح جهانی آن را ثابت می‌کند. ایران یکی از بنیان‌گذاران IMO‌ است و همیشه از طرف IMO به عنوان کشور سفید اعلام شده است و اینکه ما می‌توانیم با عمل و تعهد به قواعد بین‌المللی در جهان رقابت داشته باشیم و این موضوع خواست ملت ایران است.

وزیر راه و شهرسازی به بحث امنیت در دریاها اشاره کرد و گفت: درحالی که در منطقه‌ای پرآشوب خلیج‌فارس و شمال آفریقا هستیم اما خوشبختانه مرزهای دریایی ما و همچنین دریاهای ما امن هستند.

وی از نیروی دریایی ارتش و همچنین نیروی دریایی سپاه پاسداران تشکر کرد و گفت: تاکید می‌کنم آنچه بدست آوریم در تشریک مساعی با همه فعالان حوزه دریانوردی کشور است.

استفاده از ثروت دریا به بهتربن شکل

این مقام مسئول سیاست بعدی در حوزه حمل ونقل،‌ حوزه مسافر و گردش دریایی، حوزه شیلات و همچنین شهرسازی و سکونت کنار دریاها عنوان کرد و گفت: نکته مهم این است که وقتی از دریا صحبت می‌کنیم از همه ظرفیت‌های آن صحبت کنیم و دریا را به حمل ونقل دریایی خلاصه نکنیم. دریا یک ثروت مهم است که باید از آن استفاده شود.

آخوندی ادامه داد: اولین اهمیت دریا بحث حمل ونقل است و سازمان بنادر این سیاست را تعقیب می‌کند که اضافه بر نوسازی و توسعه بنادر در بحث بازاریابی بین‌المللی در حوزه بنادر هم برنامه داشته باشیم.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه در راستای سیاست حمل ونقل دریایی در حال توسعه بنادر هستیم گفت: در حال توسعه سریع بندر چابهار هستیم و برنامه داریم که ظرفیت بندر را از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش دهیم. در بندر جاسک نیز توسعه خواهیم داشت. نوسازی فاز یک بندر شهید رجایی شروع و در بنادر شمالی نیز طرح‌های توسعه‌ای دنبال می‌شود و در همین راستا در بندر امیرآباد افتتاحیه‌های جدیدی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پیشتر آمار طرح‌های توسعه‌ای در بنادر کشور عنوان شده است، گفت: مثلا در بندر چابهار حدود 403 میلیون دلار فقط از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری استفاده شده است.  ضمن آنکه کشور هند نیز در دو مرحله 85 میلیون دلار و 150 میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایه‌گذاری کرده است و برهمین اساس تاکید من بر بازاریابی بین‌المللی است.

آخوندی ادامه داد: تلاش داریم که کریدورهای جدیدی که تعریف می‌کنیم تمام ذی‌نفعان فعال شوند. در بندر چابهار نیز از مشارکت فعال افغانستان و هند بهره‌مند شویم یا مثلا در تلاشیم که در بندر شهید رجایی از تمام بازیگران بین‌المللی دعوت کنیم که بتوانند به بندر شهید رجایی بیایند و در آنجا به عنوان یک بندر بین‌المللی با ایران اشتراک منافع داشته باشند و این سیاست ما است که از آن پشتیبانی می‌کنیم.

ایجاد شبکه بندری در سواحل ایران

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین به بحث ایجاد شبکه بنادر به عنوان سیاست بعدی وزارت راه وشهرسازی در حوزه بنادر اشاره کرد و گفت: قصدمان فقط حمایت از بنادر بزرگ نیست بلکه ایجاد شبکه بندر است. در تاریخ ایران بنادری مثل میناب و تیاب را داشته‌ایم که بعد از ساخته شدن بنادر بزرگ از چشم دور مانده‌اند. ما می‌خواهیم با توجه به بنادر کوچک و ایجاد شبکه بندری از تمام طول ساحل بهره‌وری کنیم نه اینکه تمرکز فقط بر روی بنادر بزرگ باشد.

وی همچنین به بحث سوخت‌رسانی دریایی اشاره و بیان اینکه این مهم به شدت مورد توجه ما است گفت: در جهت افزایش توان سوخت‌رسانی در تمام بنادر اقدامات گسترده‌ای داشته‌ایم و در سال آینده چندین پروژه بانکرینگ را افتتاح می‌کنیم و چند میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه در حال انجام است.

آخوندی همچنین گفت: ما به پشتیبانی از تولید برای صادرات فکر می‌کنیم و صادرات نفت و مشتقات نفتی را باید در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مورد حمایت قرار دهیم.

وی ایجاد امکانات برای صادرات را سیاست بعدی خود دانست و گفت: این 5هزار و 800 کیلومتر ساحلی که در ایران وجود دارد باید کانون تولید باشد و ما از همه کسانی که بخواهند تولید صنعتی داشته باشند و برای آن احتیاج به اسکله‌های خاص داشته باشند حمایت می‌کنیم.

فعالیت تجاری در حوزه مسافر و گردشگری‌دریایی

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت:‌ موضوعی که از آن رنج می‌برم این است که از حوزه مسافر و گردشگری دریایی در جای مناسبی قرار نداریم. از آقای سعیدنژاد خواسته‌ام تلاش کنند تا فعالیت تجاری در دریاهای ایران در حوزه مسافر شکل بگیرد. سفر و تفریح دریایی مورد نیاز و در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی نکته مهم بعدی را بحث حمل ونقل ترکیبی دانست و با بیان اینکه سیاست ما ایجاد دسترسی ریلی به بنادر کشور است ،گفت: سیاست ما این است که تمام بنادر کشور را برای اتصال به شبکه راه‌آهن کشور و امکان حمل و نقل ریلی درون بندری به ریل تجهیز کنیم. وی افزود: ما در حال حاضر سیاست ایجاد حمل و نقل چند وجهی و ترکیب حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای را دنبال می‌کنیم.

آخوندی با اشاره به سرمایه‌گذاری بر روی بنادر خشک ایران نیز گفت: اولین سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین هفته گذشته انجام شد و بنا داریم فرودگاه امام را به بندر خشک تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به بحث حمل ونقل ترکیبی باید سیستم پشتیبانی و وضعیت هوانوردی به صورت کامل ارتقا پیدا کند. البته با موفقیت‌های جدیدی همراه بوده‌ایم. باید همه زیرساخت‌های هوانوردی بهبود پیدا کند و ما صاحب بهترین فرودگاه‌ها در بندرعباس، چابهار و سایر استان‌های دریایی خود باشیم تا بتوانیم حمل ونقل ترکیبی را بین دریا، هوا و جاده ایجاد کنیم.

وزیر راه وشهرسازی همچنین گفت: علی‌رغم اینکه صاحب سواحل زیادی هستیم و به عنوان دروازه ورودی همه کشورهای آسیای میانه مطرح هستیم اما فرهنگ حمل‌ونقل دریایی ضعیفی داریم. برهمین اساس کاری که ما تعقیب می‌کنیم در حوزه آموزش است تا بتوانیم از همان دوره ابتدایی محصلان را با مسئله دریا آشنا کنیم تا آن‌ها بتوانند از زمان کودکی آینده خود را در دریا جستجو کنند.

وی ادامه داد: لذا برای داشتن آموزش ابتدایی تا تخصصی در حوزه‌های مختلف وابسته به دریا به سازمان بنادر و دریانوردی دستور حمایت از آموزشگاه‌های مربوطه را داده‌ام.

آخوندی توسعه سرمایه گذاری در پس کرانه های بنادر را از برنامه های مهم سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و اظهار داشت: اکنون دو هزار و 450 هکتار زمین به عنوان پس کرانه بندر شهید رجایی در دست سرمایه گذاری قرار گرفته و 11 هزار هکتار نیز در بندر امام خمینی(ره) برای انجام سرمایه گذاری آماده شده است.

آخوندی با بیان اینکه بنادر ایران پس‌کرانه‌های مناسب را دارند، گفت: در سه سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های بنادر ایران 6 هزار میلیارد تومان بوده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان