اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950705137855735

وزیر علوم خبر داد

درخشش13دانشگاه ایران در رتبه بندی تایمز

کد: 13950705137855735

https://goo.gl/bfPhP8

، تهران , (اخبار رسمی): ایران با انجام 141 پروژه مشترک تحقیقاتی با دیگر کشورها و 3 پروژه کلان در سال 1394، به قطب علمی منطقه تبدیل شده است و برای اولین بار دانشگاههای ما جای خود را در رتبه بندی های معتبر جهانی باز کرده اند.

درخشش13دانشگاه ایران در رتبه بندی تایمز

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی،وزیر علوم  در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی  با تبریک  آغاز سال تحصیلی  با اعلام این خبرگفت: در تولید علم برتر در سال جاری  رتبه اول و  در شتاب رشد علمی، رتبه دوم دنیا را به دست آورده‌ایم.

وی  افزود: آخرین نتایج رتبه بندی ها نشان می دهد که 13 دانشگاه ایران در حال حاضر در رتبه بندی تایمز و در جمع 978 دانشگاه برتر جهان از 79 کشور حضور دارند که  از این میان، 5 دانشگاه  از کشورمان برای اولین بار این حضور را تجربه می کنند.

وزیر علوم گفت: در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه حرکت های خوبی شده و رشد قابل توجه ای داشته ایم  که در این خصوص می توان به مشارکت دانشگاهها در طرح ازدیاد برداشت از مخازن بیست میدان نفتی و قراردادهای همکاری با وزارتخانه های نیرو ، جهاد کشاورزی ، صنعت و دفاع اشاره کرد.

وی افزود: موفقیت های امروز در نتیجه خودباوری ناشی از ایثارگری ها و فداکاریهای دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و دانشگاهها نیز رشد خود را از آن دوران شروع کردند و بسیاری از مقاطع تحصیلات تکمیلی در آن دوران ایجاد شد.

فرهادی گفت: آموزش در دوران دفاع مقدس هیچگاه تعطیل نشد و کلاس های درس در جبهه ها تشکیل می شد و بسیاری از دانشگاههای نظامی امروز مانند دانشگاه هوایی شهید ستاری،نیروی دریایی نوشهر و امام حسین(ع) در آن دوران پایه گذاری شد.

وی افزود: ایران هم اکنون از  جمله کشورهایی است که دانشگاههای جامع و صنعتی دارد و مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز به طور کامل دارد و پس از توسعه کمّی که رخ داده، به سرعت دنبال توسعه کیفی هستیم.

وزیر علوم گفت: هم اکنون بیش از 4 میلیون و 850 هزار دانشجو در کشور تحصیل می کنند که حدود 100 هزار دانشجو در مقطع دکترا هستند  که پتانسیل مهمی برای  حل مشکلات کشور در قالب پایان نامه ها و پژوهش های دانشگاهی محسوب می شود.

وی افزود: براساس ضوابط، دانشجویان تحصیلات تکمیلی از همان آغاز، موضوعات پروژه های خودرا انتخاب می کنند که باید در جهت حل مشکلات کشور باشد و در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی نیز به  تحقیقاتی که  در راستای حل مشکلات کشور انجام شده باشد امتیازات بیشتری در نظر گرفته شده است.

 فرهادی گفت: خدا را شکرگذار هستیم که برکت آن رشادت ها و ایثارگری ها، امروز کشور ما در یک منطقه پرتلاطم از امنیت کامل برخوردار کرده است و روز به روز نیز رشد علمی بیشتری را شاهد هستیم.دانشگاههای نظامی ما هماهنگی خوبی با وزارت علوم دارند و  در زمینه آموزش، تحقیقات، حضور منظم اساتید و  محتوای تحصیل  الگو هستند و مصداق دانشگاههای نسل سوم و کار آفرین هستند.

وی ارتقای کیفی، اجرای طرح آمایش آموزش عالی ، ایجاد رشته های بین رشته ای و جدید  را از برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و افزود: در سال گذشته برنامه درسی دانشگاهها با قدمت 10 سال و بیشتر بازنگری شدند.

وزیر علوم، ایجاد دانشگاههای نسل سوم و کار آفرین ، بین المللی شدن  تعدادی از دانشگاهها ،توجه به رشد شرکت های دانش بنیان و فناور و پارک های علم و فناوری را از دیگر برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و گفت:  از ایجاد پارک های علم و فناوری خصوصی و تخصصی استقبال می کنیم.

وی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ایجاد 131 آزمایشگاه مرکزی و مرجع در کشور گفت: 50 آزمایشگاه مرکزی به بهره برداری رسیده اند.

وزیر علوم  با اشاره به اینکه اخیرا برنامه درسی  امنيّت فضای مجازی دانشگاه عالی دفاع ملی در وزارت علوم تصویب شد گفت: وزارت علوم  در راستای وظایف خود در زمینه آموزش و پژوهش  از تقویت مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح  حمایت می کند.

در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی ، سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ،سرلشکر رحیم صفوی، سردار احمد وحیدی، عبدالرحیم موسوی جانشین ستاد کل، حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدران انقلاب اسلامی  و جمعی از استادان و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | تبلیغات و روابط عمومی