اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951108227375735

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد

تایید اولویت‌های علم و فناوری در شورای «عتف»

کد: 13951108227375735

https://goo.gl/qSEy58

، تهران , (اخبار رسمی): اولویت‌های علم و فناوری کشور در جلسه روز سه‌شنبه هفته آینده شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تایید و نهایی می شوند

تایید اولویت‌های علم و فناوری در شورای «عتف»

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این خبر را اعلام کرد وگفت: در هفته آینده جلسه شورای عالی عتف برگزار خواهد شد و یکی از موضوعات دستور جلسه آن تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهش و فناوری است.

به گفته وی هر سال سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود تا در قالب این اولویت‌های برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری تنظیم ‌شود.

احمدی با بیان اینکه این سیاست‌ها و اولویت‌ها از سال 1396 تا 1404 است، خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها و اولویت‌ها در جلسات پیشین کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و در این جلسه این سیاست‌ها تکمیل شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در این  جلسه سیاست‌های علم و پژوهش در 9 محور تعیین شده است، افزود: «کارکرد تحقیق و توسعه»، «خلق قابلیت‌های انسانی»، «کارکرد ایجاد بازارهای محصولات جدید»، «ایجاد و تغییر سازمان‌های مورد نیاز»، «کارکرد شبکه سازی در زمینه دانش»، «خلق و تغییر نهادهای حمایتی نوآوری»، «فعالیت‌های پرورشی و انکوباتوری»، «تامین منابع نوآوری» و «ارائه خدمات مشاوره‌ای» از جمله سیاست‌های 9 گانه علم و فناوری تعیین شده است.

وی یادآور شد: در حوزه کارکرد تحقیق و توسعه، بر تقویت و نقش آفرینی بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ در توسعه و بومی سازی فناوری‌های مورد نیاز و در حوزه خلق قابلیت‌های انسانی بر توسعه و طراحی بین رشته‌ای جدید بر اساس نیازهای روز کشور تاکید شده است.

احمدی تاکید کرد: بعد از برگزاری جلسات کارشناسی و ارائه پیشنهادات اعضای کمیسیون، این سیاست‌ها تکمیل و به تصویب اعضای کمیسیون دایمی عتف رسید.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در قالب سیاست‌های علم و فناوری، اولویت‌های علم و فناوری تعیین شده است، ادامه داد: برای این امر اولویت‌های علم و فناوری تعیین شده است که شامل مواردی چون «محیط زیست» با 9 اولویت، «آب» با 7 اولویت، «فناوری اطلاعات و ارتباطات» با 10 اولویت، «صنایع و معادن» با 12 اولویت، «دفاع، امنیت ملی و سیاست خارجی» با 14 اولویت، «عمران و حمل و نقل برون شهری» با 18 اولویت، «سلامت و امنیت غذایی» با 21 اولویت، «رفاه و تامین اجتماعی» با 6 اولویت، «کشاورزی و منابع طبیعی» با 22 اولویت، «انرژی» با 21 اولویت، «علوم انسانی و معارف اسلامی» با 14 اولویت، «فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی» با 15 اولویت،«حقوقی و قضایی» با 20 اولویت، «مدیریت و اقتصاد بازرگانی» با 13 اولویت می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری در کشور، خاطر نشان کرد: بر این اساس هر پروژه‌ای که تعریف می‌شود هم باید با سیاست‌ها سازگاری داشته باشد و در قالب اولویت‌ها اجرایی شود.‎‌

احمدی با تاکید بر اینکه در روز سه شنبه 12 بهمن ماه جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار می‌شود، گفت: در این جلسه این سیاست‌ها و اولویت‌ها به تایید نهایی این شورا خواهد رسید و به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش