اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950708143135812

برنامه های سازمان بهزیستی برای نا شنوایان

کد: 13950708143135812

https://goo.gl/LXTVlB

، تهران , (اخبار رسمی): 17 در سال جاری هزار ناشنوا از وسائل کمک توانبخشی شنوایی بهره مند خواهند شد.

برنامه های سازمان بهزیستی برای نا شنوایان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی، حسین نحوی‌نژاد،معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از رشد 25 درصدی اعتبارات در بخش تامین وسائل کمک توانبخشی شنوایی به تاکید رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد و گفت: سال 92، 7 هزار و 500 نفر از لوازم کمک توانبخشی و در سال 94 این رقم به نزدیک 13 هزار نفر افزایش یافت که امیدواریم سال جاری این رقم را به 17 هزار مورد برسانیم.

او همچنین با اشاره به شعار امسال «با استفاده از زبان اشاره من با شما برابرم»، از تربیت رابطین ناشنوایان و کم‌شنوایان با همکاری NGOها خبر داد و گفت: سال جاری برای تحقق این امر در تهران 200 میلیون تومان اعتیار تخصیص داده شده است؛ همچنین بخشنامه برخورداری هر شهرستان به یک رابط ناشنوا به استان‌ها ابلاغ شده است.
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی مراکز کاریابی و اشتغال حمایت‌شده ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و افزود: در اجرای پایلوت این طرح در یک نقطه از شهر تهران، 100 فرصت شغلی برای این گروه هدف ایجاد شد.
 
وی با بیان اینکه کم‌شنوایی و ناشنوایی معلولیت پنهان است، ادامه داد: این نوع از معلولیت در ظاهر نقصی ندارد و جزء معلولیت‌های مادرزادی شایع است؛ چنانچه از هزار موالید زنده 2 تا 4 نوزاد دچار افت شنوایی شدید و عمیق هستند؛ از این‌رو سازمان بهزیستی کشور غربالگری شنوایی را به سن نوزادی تقلیل داد تا با مداخله به موقع با آنها به مثابه کم‌توانان ذهنی در جامعه برخورد نشود.
 
به گفته نحوی‌نژاد، سهم 50 درصدی ابتلا به اختلالات شنوایی ژنتیکی است که بهزیستی با شناخت و مداخله بهنگام از عمق این معلولیت می‌کاهد و درصدد فراهم کردن بستر توانمندسازی این عزیزان است تا در عرصه‌های فرهنگی، هنری، اشتغال و ... فعال باشند این در حالی است که بهزیستی در تدوین قانون برنامه ششم توسعه اجباری کردن مشاوره ژنتیک را پیشنهاد داده است.
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی در راستای ارائه وسائل کمک شنیداری مورد نیاز افراد ناشنوا و کم‌شنوا و تسهیل روند تحصیل این قشر تا سطوح عالیه اقدامات موثری انجام داده است، افزود: حدود 75 درصد نوزادان کشور غربالگری شنوایی شدند بطوری که سال گذشته 3 هزار و 500 کودک بالقوه به اختلالات شنوایی شناسایی و مداخلات بهنگام صورت گرفت.
 
وی در ادامه یکی از مداخلات بهزیستی در این خصوص را آموزش به مادران و کودکان ناشنوا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 700 کودک ناشنوا در مراکز مادر و کودک ناشنوا برای ورود به مدارس آموزش می‌بینند و هدف غایی بهزیستی ترخیص کودکان از این مراکز به مدارس عادی و استثنایی است.
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، از رشد 25 درصدی اعتبارات در بخش تامین وسائل کمک توانبخشی شنوایی به تاکید رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد و گفت: سال 92، 7 هزار و 500 نفر از لوازم کمک توانبخشی و در سال 94 این رقم به نزدیک 13 هزار نفر افزایش یافت که امیدواریم سال جاری این رقم را به 17 هزار مورد برسانیم.
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از سال 86 کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا در دستور کار بهزیستی قرار گرفت، گفت: تاکنون مجموعاً 6 هزار و 200 کودک تحت جراحی کاشت حلزون قرار گرفتند که از این رقم یکهزار و 650 نفر در سال 94 صورت گرفته است.
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از تخصیص اعتبار 500 میلیون تومانی برای مناسب‌سازی خودرو معلولین برای نخستین‌بار خبر داد و یادآور شد: در آینده‌ای نزدیک طبق توافق با ناجا برای معلولان شنوایی نیز پلاک ویژه صادر خواهد شد.

نحوی نژاد افزود: همچنین در حال ایجاد یک مرکز کاملا مناسب سازی شده برای معلولان هستیم؛ ضمنا 10 میلیارد ریال برای مناسب‌سازی آسایشگاه کهریزک درنظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح مناسب‌سازی منازل معلولان مشمول طرح مراقبت در چهار استان تهران، چهارمحال و بختیاری ، گلستان و همدان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: 500 میلیون تومان هم برای مناسب‌سازی خانه‌های معلولان در استان های مختلف اختصاص داده و آن را جدی گرفته ایم ؛ به طورمثال لیفتر(بالابرنده) های خاص در این خانه ها کار گذاشته شود.

نحوی نژاد در پایان یادآور شد: بحث دسترسی (مانند دسترسی معلولان به امکانات) از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال های 2011 و 2021 مورد تاکید قرار گرفته است

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان بهزیستی کشور

سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌نماید. پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد. پس از بررسی و مطالعات شهید محمد علی فیاض‌بخش، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی مورخ 24/4/1359 و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست‌ویکم و بیست‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام 16 سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]