اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950717152925979

موضوع مترو تا سال دیگر به اتمام می رسد

کد: 13950717152925979

https://goo.gl/KB3nOV

، تهران , (اخبار رسمی): ریاست فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از اقدامات ارزشمند شهرداری تهران به دلیل همکاری و انجام اقدامات ارزشمند برای نوسازی بافت های فرسوده پایتخت، گفت: موضوع مترو که از سال 1353 شروع شده است تا سال دیگر به اتمام خواهد رسید.

موضوع مترو تا سال دیگر به اتمام می رسد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهرداد لاهوتی، ریاست فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در جلسه مشترک سازمان نوسازی با هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد شهرداری تهران و سازمان نوسازی در رفع معضل بافت های فرسوده، تصریح کرد: همه اعضا هیأت رئیسه فراکسیون امروز با توجه به اهمیت موضوع نوسازی بافت های فرسوده و دغدغه ای که داشتند در این جلسه حاضر شدند و هدف ما از شرکت در این جلسه مشاهده بازخورد و ارزیابی نتایج قوانین وضع شده در موضوع احیاء و نوسازی بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری است.

ریاست فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وضع قانون احیاء بافت های فرسوده، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی، بخش خصوصی و شهرداری ها به عنوان 3 مجری برای اجرای این قانون تعریف شدند و این قانون توانست در رفع مشکلات تجمیع، حفظ امتیازات آب، برق و گاز، ارائه تخفیفات صدور پروانه و غیره فواید و اثرات مثبت متعددی داشته باشد.   

وی با بیان این که شهرداری تهران ابتکارات جدیدی را در حوزه نوسازی بافت های فرسوده داشته است، عنوان کرد: آماده شنیدن پیشنهادات شما برای تنظیم بسته اصلاحی قانون و طرح مجدد آن در مجلس شورای اسلامی هستیم.

لاهوتی، تهران را از جمله پایتخت های خوب در مقایسه با پایتخت سایر کشورها در دنیا دانست و افزود: در بحث حمل و نقل عمومی نیز اقدامات ارزنده ای انجام شده و موضوع مترو که از سال 1353 شروع شده است تا سال دیگر به اتمام خواهد رسید.

ریاست فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: استحضار دارید که در قوانین مختلف تخفیفات را همیشه لحاظ می کردند و گفته می شد "بودجه آن در دولت تأمین اعتبار شود" که در قانون دائمی این عبارت حذف شد.

لاهوتی با بیان این که شهرداری های کشور از دولت مبلغ  2700 میلیارد تومان طلبکار بودند، از اصلاح قانون بودجه و تأمین اعتبار 2500 میلیارد از این بدهی خبر داد.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی سازمان نوسازی مبنی بر تحقق نوسازی 13 درصدی در کل کشور با در نظر گرفتن 34 درصد نوسازی صورت گرفته در شهر تهران، ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد خوب شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: این آمار نشان می دهد که در عین دستیابی به موفقیت هنوز با اجرایی شدن کامل قانون فاصله داریم و نیاز به آسیب شناسی اقدامات جهت بررسی این امر که دولت و سایر دستگاه های مسئول در حوزه نوسازی بافت های فرسوده تا چه اندازه به وظایف و تکالیف قانونی خود عمل کرده اند و طرح سؤال از وزیران مربوطه در این خصوص لازم و ضروری به نظر می رسد.

لاهوتی همچنین ضمن تأکید بر ضرورت تسری الگوی نوسازی بافت های فرسوده پایتخت در سایر شهرهای کشور، عنوان کرد: هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در جلسه ای از اقدامات و عملکرد خوب شهرداری تهران در حوزه نوسازی بافت های فرسوده در صحن مجلس تقدیر و تشکر خواهد کرد.

ریاست فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در خاتمه سخنان خود پیشنهاد داد تا جلسه ای مشترک با حضور اعضاء حاضر در جلسه و همچنین جمعی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شهرداران کشور و سایر مسئولان ذیربط به منظور ارائه پیشنهادات برای اصلاح قانون نوسازی بافت های فرسوده برگزار شود.

آقایان بت کلیا، نوریان، بدری، فیضی، کاظمی، حسن پور، رضا زاده به عنوان دیگر اعضای هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در این جلسه حضور داشتند. و اعلام کردند ازسازمان نوسازی شهرتهران به دلیل همکاری وانجام اقدامات موثر برای نوسازی بافت های فرسوده  پایتخت، در فراکسیون مدیریت شهری مجلس قدردانی ویژه خواهدشد

همچنین هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری ضمن انتقاد از همکاری ضعیف دولت و بانک مسکن با شهرداری تهران و مردم برای نوسازی بافت های فرسوده، عنوان کردند: شورای شهر و شهرداری تهران فراتر از وظایف خود برای قرض الحسنه شدن وام ها، رایگان شدن انشعابات آب و برق و گازاقدام نموده اند و در این زمینه عملکرد ضعیف دولت و بانک مسکن مشهود است.

 نمایندگان حاضر در جلسه با بیان اینکه در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه برنامه‌هایی برای دولت در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده بود، گفتند: متاسفانه علیرغم برنامه‌های نام‌برده شده اقدامی صورت نگرفته و منابعی هم به شهرداری‌ها تخصیص نیافته است، از سال 84 تا 94 تنها 13 درصد بافت‌های فرسوده در کل کشور نوسازی شده که با برنامه‌پنجم توسعه فاصله بسیار دارد.

ضرورت فرهنگ سازی در زمینه نوسازی، اگاهی بخشی به مخاطبان نوسازی از طریق انجام تبلیغات و استفاده از تلویزیون های شهری در محلات، ارائه گزارش اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ضرورت حضور و مطالبه گری کلیه نمایندگان در تحقق نوسازی، ضرورت الگو سازی و تبادل و انتقال تجربیات نوسازی پایتخت به سایر کلانشهرها و شهرهای کشور، تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت و برنامه هایی با قابلیت اجرایی، الزام سبک کردن هزینه ها از دوش شهرداری، توجه به نقش جدی ساکنان بافت های فرسوده و بخش خصوصی، تقویت قوانین و مقررات  از طریق دریافت پیشنهادات نهادهای ذی نقش در نوسازی، شناسنامه دار شدن مالکین پلاک های فرسوده، پیگیری مجدد لایحه مدیریت واحد شهری، توجه به نقش رونق صنعت ساختمان و مسکن در اشتغال زایی و ... از جمله مهمترین نکاتی بود که در این جلسه از سوی هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این جلسه ضمن خیر مقدم و ابراز خرسندی از حضور اعضاء این فراکسیون، اظهار داشت: حضور اعضاء هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی به دلیل شناخت کامل از اوضاع کشور و حساسیت موضوع بافت های فرسوده ما را متعهد می کند که با انرژی مضاعف تر در راستای خدمت به مستحق ترین لایه های جامعه در بافت های فرسوده شهر تهران تلاش نماییم. 

عبادالله فتح اللهی با اعلام این که طبق تعریف مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، هر محله ای که بیش از 51% از آن دارای سه ویژگی ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام باشد به عنوان بافت فرسوده شناخته شده و ملاک عمل اقدامات سازمان نوسازی قرار می گیرد، گفت: مساحت بیش از 68 % پلاک ها در شهر تهران زیر 150 متر است که طبق طرح تفصیلی نباید برای آن ها پروانه ساخت و ساز صادر شود.

فتح اللهی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ تجمیع برای رساندن پلاک های ریزدانه به استانداردهای فنی تعریف شده، یادآور شد: از50 دفتر خدمات نوسازی به عنوان مشاور در سطح محلات فرسوده کمک گرفته شده تا مالکان پلاک های فرسوده ای را که در طول تاریخ اقدام به تفکیک غیرقانونی پلاک های خود نموده اند به سمت تجمیع هدایت شوند.

وی با اعلام این که سرانه جمعیت در کل تهران 147 نفر و در بافت های فرسوده 347 نفر است، به اقدامات نوسازی در گذشته اشاره کرد و گفت: سازمان نوسازی و شهرداری تهران در سال های گذشته به نیابت از کل حاکمیت و به تنهایی در چندین محله فرسوده تهران از جمله محلات مینابی، خوب بخت و غیره در منطقه 15 ورود پیدا کرد و با صرف هزینه ای قریب به 800 میلیارد تومان اقدام به نوسازی کرد اما به دلیل عدم ورود سایر دستگاه های اجرایی و مسئول جهت انجام تکالیف قانونی از جمله تأمین کسری سرانه های خدماتی شامل افزایش مسجد، فضاهای آموزشی، فضاهای فرهنگی، جابجایی تیرهای چراغ برق و ... بیشترین نارضایتی را در پی داشت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تأکید کرد: نوسازی پایدار محله تنها در صورت ورود تمامی دستگاه های مسئول به موضوع اتفاق می افتد.

فتح اللهی با بیان این که در کل کشور 8 درصد نوسازی در طول دو برنامه چهارم و پنجم اتفاق افتاده است و در تهران 34 درصد، افزود: دولت قبل به هر دلیلی به موضوع نوسازی بافت های فرسوده وارد نشد و تمرکز خود را بر مسکن مهر قرار داد اما دولت فعلی با نقد اقدامات گذشته برای قانون پیشین یک سند ملی تنظیم کرد و جایگاه مدیریت شهری در سند ملی اصلاح و شهرداری تهران به نمایندگی از شهرداری های کل کشور عضو ستاد ملی بازآفرینی کشور شد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: ستاد ملی بازآفرینی پایدار کشور به ریاست رئیس جمهور و جانشینی وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد و به تبع آن ستاد ملی بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نیز با هدف ایجاد هماهنگی میان 32 دستگاه ذی نقش و مسئول در فرآیند نوسازی به ریاست شهردار تهران راه اندازی شد.

وی افزود: مدیریت شهری با دولت در موضوع نوسازی بسیار هماهنگ شده است و در کل کشور تنها جائی که دولت اختیارات خود را در موضوع بازآفرینی و نوسازی به شهرداری تفویض نموده، شهر تهران است و در سایر شهرهای کشور ریاست ستادهای بازآفرینی برعهده استانداری ها قرار گرفته است.

فتح اللهی در ادامه با اعلام این که جمعیت کثیری در پلاک های ریزدانه زیر 150 متر در بافت های فرسوده ساکن هستند که از توانایی مالی پایینی برخوردارند و مستحق خدمت هستند، اظهار داشت: در تدوین بسته های جدید تشویقی تلاش شد تا با کار کارشناسی، مالکان این پلاک ها در صورت نوسازی و تجمیع از حمایت های ویژه ای بهره مند گردند که بخشی از این مشوق ها مبتنی بر ضوابط و مقررات شهرسازی و بخشی دیگر مبتنی بر اعطای وام نوسازی است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، تصریح کرد: شهرداری بر اساس مصوبه شورای شهر پذیرفت 9 درصد یارانه وام نوسازی را مشابه 9 درصد یارانه دولت برای متقاضیان نوسازی واجد شرایط تقبل نماید.

وی ادامه داد: طبق مصوبه مقرر شده سالانه 300 هزار وام نوسازی ارائه شود اما تا این لحظه بانک ها بیش از 60 هزار وام نداده اند و هیچ  بانکی نیز قراردادی مبتنی بر 9% یارانه وام نوسازی مصوب دولت را تنظیم نکرده است.

فتح اللهی در این رابطه افزود: 4500 نفر متقاضی وام نوسازی از سهمیه سال 1394 به بانک مسکن معرفی شده اند اما هنوز 1200 مورد آن تبدیل به قرارداد نشده است، آن هم قرارداد بر اساس تیپ قرارداد بانک مرکزی و نه تیپ قرارداد بسته تشویقی!

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که دستگاه های اجرایی در صورت حفاری در سطح شهر مکلف به پرداخت هزینه به شهرداری هستند، گفت: طبق مصوبه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، هزینه انشعابات آب، برق و گاز در بافت های فرسوده برای نوسازی 5 هزار واحد در سال جاری رایگان شده و هزینه آن میان شهرداری و دستگاه های خدمات رسان به صورت تهاتری اعمال می شود.

فتح اللهی با اعلام این که 517 میلیارد تومان از دولت بابت تخفیفات ارائه شده طلب داریم و همین مبلغ هم به بانک ملی بدهکار هستیم، تأکید کرد: دولت برای اولین بار تخصیص مبلغ 400 میلیارد تومان در بحث تودیع بدهی عوارض تخفیف داده‌ شده شهرداری‌های کل کشور برای نوسازی بافت های فرسوده در بوجه سال 95 را مصوب کرده است اما تاکنون به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ نشده است و به تبع آن شهرداری تهران نیز تاکنون هیچ گونه دریافتی از مبلغ مصوب شده فوق الذکر نداشته است. علاوه بر آن مطالبه 517 میلیاردی شهرداری تهران از بابت تخفیفات عوارض صورت گرفته که دولت مکلف به پرداخت آن می باشد نیز هنوز پرداخت نشده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهر تهران با اشاره به این که در طی 10 سال گذشته مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت بر اجرای قانون احیا و نوسازی بافت های فرسوده شهری هیچ گونه سؤالی را از مسئولان ذیربط طرح نکرده است، خاطرنشان کرد: 19 میلیون نفر در کشور مخاطب این قانون می باشند.

فتح اللهی در خاتمه سخنان خود حضور ریاست فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در ستاد ملی بازآفرینی پایدار کشور بسیار ضروری و مغتنم دانست و اذعان داشت که با حضور ایشان تکالیف قانونی سایر وزارت خانه ها در مباحث نوسازی شهری شفاف تر خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان نوسازی شهر تهران

سازمان نوسازی شهر تهران از جمله سازمان های زیر مجموعه شهرداری تهران است که با توجه به تغییر رویکرد شهرداری در امر نوسازی و بهسازی از تصدی گری به تولی گری، شهرداری موظف است در راستای تحقق تسهیل گری و تسریع فرآیند نوسازی مردمی اقدامات برنامه ریزی شده را انجام دهد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه