اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951005206525979

دفتر خدمات نوسازی محله کن افتتاح شد

کد: 13951005206525979

https://goo.gl/8PRrGW

، تهران , (اخبار رسمی): مراسم افتتاح دفتر خدمات نوسازی محله کن با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهردار منطقه 5، امام جمعه محله کن، ساکنان و اهالی محله و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان برگزار شد.

دفتر خدمات نوسازی محله کن افتتاح شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عباداله فتح اللهی در مراسم افتتاح دفتر خدمات نوسازی محله کن، واقع در منطقه 5 شهرداری تهران، یادآور شد: صحبت از محله کن، بخشی از ارزشها، خاطرات، تاریخ، هویت و مبانی فکری و اعتقادی انسان های بزرگ را در ذهن متبلور می سازد و به تبع آن وضعیت فیزیکی و کالبدی این محله مورد توجه قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که وسعت بافت های فرسوده در محله کن 2.7 هکتار است، گفت: مبانی نوسازی ابتداً مبانی انسانی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی است که نمود کالبدی و فیزیکی پیدا می کند؛ با این نگاه سه معیار ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام به عنوان شاخص های شناسایی بافت های فرسوده تعریف شده است که بر مبنای آن 3268 هکتار از مساحت شهر تهران دارای بافت فرسوده می باشد و در شورای عالی شهرسازی و معماری مورد تصویب قرار گرفته است.

 وی در این خصوص افزود: پس از انجام طرح تدقیق بافت های فرسوده که در دست تأیید نهایی از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد، این رقم به 3720 هکتار افزایش یافت که بر مبنای آن در محله کن نیز تعداد پلاک های فرسوده از 136 پلاک به حدود 237 پلاک فرسوده ارتقا می یابد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، فرآیند نوسازی را به دو بخش تقسیم کرد و اظهار داشت: بخش اول مربوط به نوسازی املاکی است که تحت مالکیت ساکنان و مالکان بافت های فرسوده است و بر اساس اسناد قانونی حق تصرف، تخریب و نوسازی را دارند. بخش دوم نوسازی مربوط به زیرساخت ها و سرانه های خدماتی است که دولت و شهرداری مکلف  به تأمین آن می باشند تا سرانه های مورد نیاز در محل نوسازی شده به حد متعارف و میانگین شهر ارتقا پیدا کند.

فتح اللهی موتور محرک نوسازی را مالکان و ساکنان بافت های فرسوده دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه حمایت ها و مشوق هایی که تا به امروز از سوی شهرداری تهران برای نوسازی بافت های فرسوده ارائه شده، بیشتر به نفع مالکان و ساکنان بوده تا بتوانند با نوسازی و مقاوم سازی پلاک های فرسوده خود از گزند حوادث غیرمترقبه همچون زلزله، سیل و ... در امان باشند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، عنوان کرد: ریزدانگی یکی از شاخص های فرسودگی است و تجمیع پلاک های ریزدانه برای برون رفت از این معضل و رسیدن قطعات به حداقل استانداردهای تعریف شده در طرح های جامع و تفصیلی امری ضروری است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران تأکید کرد: اولین فعلی که دفاتر خدمات نوسازی موظف به انجام آن هستند، تبدیل قطعات ریزدانه به قطعات استاندارد و مورد تأیید معیارهای فنی و مهندسی است.

فتح اللهی با بیان این که ارائه مشاوره و خدمات فنی، حقوقی، ملکی و غیره از سوی دفاتر خدمات نوسازی در بافت های فرسوده بصورت رایگان صورت می گیرد، یادآور شد: رسیدن به یک مدل نوسازی بومی متناسب با میل، خواسته ها و سلایق ساکنین بافت های فرسوده و همچنین شرایط و مقتضیات محله از جمله اصلی ترین مأموریت های این دفاتر است.      

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه به ارائه توضیحاتی جامع پیرامون تسهیلات و مشوق های نوسازی پرداخت و یادآور شد: ممنوعیت اخذ هرگونه عوارض از ساکنان بافت های فرسوده از تاریخ 23 خرداد ماه سال جاری در سیستم اتوماسیون اداری شهرداری تهران پیاده شده است و بر مبنای آن علیرغم رکود ساخت و ساز مسکن در کل شهر تهران، شاهد رشد 40 درصدی ارائه تخفیفات و بخشودگی ها از سوی شهرداری به ساکنان بافت های فرسوده نسبت به سال گذشته بوده ایم.  

فتح اللهی تصریح کرد: مجموعه تخفیفاتی که تا به امروز در این حوزه به شهروندان پرداخت شده، حدود 632 میلیارد تومان است و دولت از این محل 1200 میلیارد تومان به شهرداری ها بدهکار می باشد؛ مجلس نیز 400 میلیارد تومان از این رقم را در برنامه بودجه درنظر گرفته اما علیرغم گذشت 9 ماه هنوز ابلاغی صورت نگرفته است. 

به گفته دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، حمایت و کمک به تقویت و رونق نوسازی بافت های فرسوده نیازمند عزم ملی و یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که نوسازی بافت های فرسوده، کاری جهادی، پیچیده و شیرین است، تأکید کرد: ورود به نوسازی نیازمند صبر، حوصله، استمرار، کار جهادی، روحیه بالا و ... است و چنانچه کارشناسان دفاتر خدمات نوسازی فاقد این ویژگی ها باشند نمی توانند خدمات مورد انتظار را به ساکنان بافت های فرسوده ارائه کنند.

وی همچنین بر ضرورت شکل گیری ستاد بازآفرینی پایدار منطقه 5 تأکید کرد و گفت: 32 دستگاه اجرایی در فرآیند نوسازی بافت های فرسوده مسئولیت دارند، لذا موظف هستیم تمامی این دستگاه ها را پای کار آورده و از ظرفیت آن ها در راستای نوسازی به ویژه تأمین سرانه های خدماتی در بافت های فرسوده مثل آب، برق، گاز و ... استفاده نماییم.

فتح اللهی ضمن آرزوی توفیق برای دفتر خدمات نوسازی محله کن، تصریح کرد: محله کن از لحاظ فضای سبز، باغات و ... غنی است و ضرورت دارد از ظرفیت سایر دستگاه های اجرایی نیز در این محله استفاده کرد تا زیرساخت ها و سرانه های خدماتی نیز همپای نوسازی مردمی ارتقا پیدا کند.

اسدی، شهردار منطقه 5 نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات امام جمعه کن، شورایاران، دبیر شورایاری و مسئولان سازمان نوسازی شهر تهران، عنوان کرد: اعتقاد و باور من این است که مردم محله کن دین خود را به نظام و کشور ادا کرده اند و هم اکنون نوبت سایر ارکان است که به میدان آمده و مهمترین دغدغه ساکنان شریف این محله را که همان نوسازی بافت فرسوده است، برطرف نمایند.

شهردار منطقه 5 از بازنگری طرح تفصیلی محله کن خبر داد و خاطرنشان ساخت: طرح تفصیلی محل کن که سال هاست تصویب آن به تعویق افتاده است، بسیار ارزشمند و مهم است اما مهمتر از آن نحوه پیاده سازی و اجرای این طرح خواهد بود.

اسدی تصریح کرد: فعالیت دفتر خدمات نوسازی محله کن برای ایجاد همگرایی بین دیدگاه ها و نقطه نظرات ساکنان محله و زمینه سازی برای اجرای موفق طرح تفصیلی این محله بسیار حائز اهمیت است.

شایان ذکر است حجت الاسلام و المسلمین صالح نیا، امام جمعه کن نیز در این مراسم حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان نوسازی شهر تهران

سازمان نوسازی شهر تهران از جمله سازمان های زیر مجموعه شهرداری تهران است که با توجه به تغییر رویکرد شهرداری در امر نوسازی و بهسازی از تصدی گری به تولی گری، شهرداری موظف است در راستای تحقق تسهیل گری و تسریع فرآیند نوسازی مردمی اقدامات برنامه ریزی شده را انجام دهد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه