ثبت دو اثر طبیعی قزوین در فهرست آثار ملی کشور

کد: 13950724157045793

https://goo.gl/4crcxB

، تهران , (اخبار رسمی): دو اثر طبیعی استان قزوین پس از بررسی در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت دو اثر طبیعی قزوین در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ،محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: استان قزوین به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه جغرافیایی و اقلیم و آب و هوای متنوع، دارای ظرفیت بالایی به لحاظ تنوع و تعدد گونه‌های خاص گیاهی در مناطق مختلف است که می‌توان با شناسایی گونه‌های کمیاب و کهنسال و ثبت آنها در فهرست آثار طبیعی کشور از قابلیت گردشگری این آثار برای جذب گردشگران و معرفی به علاقمندان استفاده کرد.

حضرتی در خصوص ثبت دو اثر طبیعی استان قزوین در فهرست آثار ملی کشور ادامه داد: درجلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پرونده ثبتی دو اثر طبیعی استان شامل جنگل بلوط حسین آباد در تارم سفلی و درختان گردوی کهنسال روستای یارود الموت مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید نهایی توسط کارشناسان، این دو اثر ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تعداد آثار طبیعی ثبتی استان قزوین به 7 عدد افزایش یافت.
وی با اشاره به ویژگی‌های طبیعی دو اثر ثبت شده افزود: جنگل بلوط حسین آباد در تارم سفلی ذخیره‌گاه منحصر به فردی از درختان بلوط در استان به شمار می‌رود که به عنوان تنها محدوده بلوط در سطح استان است و نمونه دیگر دو درخت گردوی کهنسال روستای یارود الموت که به لحاظ تاج پوشش، در دنیا کم نظیر است به ثبت رسیده که امیدواریم با ثبت این منابع ارزشمند طبیعی علاوه بر معرفی آنها به گردشگران از حمایت و کمک مردم در جهت حفاظت و نگهداری از این مواریث ارزشمند بهره‌مند شویم.
حضرتی همچنین با تاکید بر ارزش بالای ژنتیکی این آثار یادآور شد: ثبت این آثار منحصربه فرد طبیعی، ضمن پاسداری از این گونه‌های خاص به تولید و افزایش آن‌ها در مناطق مختلف منجر شده و با استفاده از ارزش بالای ژنتیکی آن‌ها می‌توان فضاهای سبز در استان ایجاد نمود. روستاییان عزیز می‌توانند در صورت شناسایی آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نسبت به معرفی آن اقدام تا در صورت واجد شرایط بودن آثار مراحل مستند نگاری و آماده سازی برای ثبت آنها انجام شود.
علاوه بر دو اثر یاد شده، آثار طبیعی دیگری نظیر دریاچه اوان در سال 89 با شماره ثبت 89 ، چنار خونبار زرآباد در سال 90 با شماره ثبت 127 ، درخت کهنسال ارس روستای لطر الموت در سال 93 با شماره ثبت 206 ، درخت کهنسال چنار سیردان در تارم سفلی در سال 93 با شماره ثبت 207 و درخت گردوی کهنسال روستای زواردشت الموت در سال 93 با شماره ثبت 208 ، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی