اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950728162805735

نشست مشترک استادان دانشگاه های ایران و ترکیه

کد: 13950728162805735

https://goo.gl/v0Ogax

، تهران , (اخبار رسمی): استادان دانشگاه های ایران و ترکیه، در نشستی مشترک در دانشگاه تبریز تبادلات علمی و فرهنگی دو کشور را بررسی کردند.

نشست مشترک استادان دانشگاه های ایران و ترکیه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدرضا پورمحمدی ،رئیس دانشگاه تبریز دراین نشست  گفت: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران از لحاظ قدمت دومین دانشگاه کشور و دارای پتانسیل های زیادی است و آماده هر گونه همکاری های علمی و آموزشی با دانشگاه های دنیا و به خصوص کشورهای منطقه و اسلامی بویژه دانشگاه های کشور ترکیه است.
وی درادامه با اشاره به مشترکات و ظرفیت های دو کشور ایران و ترکیه برای همکاری، افزود: این دو کشور دوست و همسایه به خاطر تاریخ و فرهنگ مشترک و نیروی انسانی ماهر ظرفیت های زیادی نسبت به سایر کشورهای منطقه دارند که باید از این پتانسیل ها برای توسعه و پیشرفت همه جانبه دو کشور و ملت های منطقه استفاده شود.
سپس در محل تالار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نیز نشستی با حضور پرفسور اورتایلی و هیئت همراه از ترکیه و استادان و دانشجویان گروه تاریخ این دانشکده با محوریت تعاملات فرهنگی و علمی بین دو کشور ایران و ترکیه برگزار شد.
دراین نشست، پروفسور ایلبر اورتایلی طی سخنانی به نقش برجسته تبریز در منطقه اشاره کرد و گفت: مشترکات فرهنگی و علمی بسیاری بین ایران و ترکیه وجود دارد و تبریز نیز در تعمیق این اشتراکات بسیار سهیم بوده است، چرا که نقاشان، طراحان و معماران و افراد نخبه زیادی از تبریز به ترکیه آمده و در ثبت بناهای تاریخی و فرهنگی نقش ایفا کرده اند.
مورخ و ترک شناس بزرگ کشور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیشترین اشتراکات بین دو کشور ایران و ترکیه در زمینه های علمی و فرهنگی در عهد صفویان و قاجاریه بود که باید با تمهیدات ویژه ای، باید این نقاط مشترک را تقویت کرد و از مباحث تفرقه افکن دوری کرد.
همچنین حسین فخر رئیس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی با موضوع «معرفی قدمت آموزش عالی ایران و تبریز و ظرفیت های علمی دانشگاه تبریز»، عباس قدیمی مدیر گروه تاریخ با موضوع «خیرمقدم و معرفی گروه تاریخ و راهکارهای گسترش زمینه های همکاری»، حسین صبوری مدیرهمکاری های علمی و بین المللی با موضوع «تسهیلات دانشگاه تبریز درخصوص ارتباطات بین المللی ورضا دهقانی عضو هیئت علمی گروه تاریخ با موضوع«روابط تاریخی ایران و ترکیه» به سخنرانی پرداختند.
همچنین پخش کلیپ معرفی تبریز و دانشگاه از دیگر برنامه های این نشست بود.
 اعضای هیئت ترکیه ای متشکل از تاریخ دانان و استادان دانشگاه در طی سفر ده روزه خود به ایران، برنامه های مختلفی در دانشگاه ها داشته و از مکان های تاریخی کشورمان دیدن خواهند کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | تبلیغات و روابط عمومی