اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950804168310028

به همت امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیر طوسی برگزار می شود

دوره‌های مشترک ارشد و دکتری با دانشگاه‌های روسیه

کد: 13950804168310028

https://goo.gl/7u4PZw

، تهران , (اخبار رسمی): دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی دو قرارداد همکاری قطعی در زمینه مهندسی فضا و مهندسی علم مواد در مقطع کارشناسی ارشد با کشور روسیه منعقد کرده است.

دوره‌های مشترک ارشد و دکتری با دانشگاه‌های روسیه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی دانشگاه  خواجه نصیر الدین طوسی، فرهاد یزدان‌دوست ،معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اعلام این خبر گفت: تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا با مراکز و افراد مختلف در کشورهای دیگر تعاملات علمی برقرار می‌کنند و طبیعتاً کشور ما نیز با این حجم وسیع دانش‌آموختگان در مقاطع مختلف و این تعداد اساتید و اعضای هیات علمی و البته پشتیبانی نظام از این رویکرد (تعاملات بین‌المللی) نمی‌تواند دوری کند.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: تعاملات بین‌المللی در مجموع به نفع علم و دانش در سطح جهان است و می‌تواند پتانسیل‌های دست‌نیافتنی گذشته را به منصه ظهور برساند. در واقع این تعاملات ضرورتی برگشت‌ناپذیر هستند.

وی با بیان اینکه در کشور ما دفاتر همکاری بین‌المللی در دانشگاه‌ها اکنون به معاونت‌های بین‌المللی تبدیل شده‌اند، گفت: روح غالب این رویکرد خیز و احساس نیاز دانشگاه‌ها برای حضور در تشکیلات وسیع با اختیارات گسترده جهت پیگیری مباحث بین‌المللی است که البته دانشگاه خواجه‌نصیر در سنوات گذشته تعاملاتی را با دانشگاه‌های خارجی همچون انگلستان، هلند، روسیه و فرانسه در قالب رشته‌های مشترک داشته است که این فعالیت‌ها نتایج بسیار ثمربخشی نیز داشته اند.

یزادن دوست افزود: با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی در مقطع کارشناسی تجربیاتی کسب کردیم در این دوره سعی کردیم در درجه‌ای فراتر و در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری در راستای راه‌اندازی رشته‌های مشترک اقداماتی را انجام دهیم. با این نیت که با رفت‌وآمدهای دانشجویان و اساتید در دوره‌های ابتدایی، آرام آرام کل دوره‌های مشترک را در دانشگاه خودمان و با پذیرش دانشجویان اقصی‌نقاط دنیا به صورت موازی با دانشگاه‌های خارجی انجام شود. در واقع در پی این هستیم که در کشور خودمان مبنای کاری را شکل دهیم.

یزدان‌دوست ادامه داد: دو قرارداد همکاری قطعی با دانشگاه‌های روسیه در زمینه مهندسی هوافضا (در دو رشته) و در مهندسی علم مواد (در یک رشته) منعقد کرده‌ایم که این قراردادها یا از بهمن‌ماه سال جاری و یا از سال تحصیلی 96 به مرحله اجرایی خواهند رسید.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: همزمان دانشجویان دکتری ما از دو دانشکده هوافضا و مهندسی مواد در دوره‌های کوتاه‌مدت جهت انجام تبادلات علمی به کشور روسیه اعزام خواهند شد که البته جمعی از این دانشجویان اخیراً اعزام شده‌اند.

یزدان‌دوست ادامه داد: عین این فعالیت در سطح کارشناسی ارشد با کشور هلند را به نتیجه می‌رسانیم و همچنین با دانشگاه هانوفر نیز به زودی وارد تعامل می‌شویم و با توجه به اعلام اشتیاق کشور فرانسه نیز در حد نیاز خود با دانشگاه‌های این کشور با وضعیت برد- برد وارد تعامل خواهیم شد.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه ایران در هزینه‌ها می‌تواند بهتر عمل کند و در داشتن دانشجویان نخبه و کارآمد حتی نسبت به دانشگاه‌های اروپایی عملکرد بهتری دارد، افزود: در یک بازه زمانی نه‌چندان بلند مرکز توجه و مرکز فعالیتی را در ایران شبیه آنچه که در اروپا انجام می‌شود را خواهیم داشت به‌گونه‌ای که ایران می‌تواند در منطقه پاسخگوی خیل عظیمی از نیازهای آموزشی و تعلیمات منطبق با توسعه پایدار باشد.

وی اظهار کرد: تعریف پروژه‌های پژوهشی مشترک با سرمایه‌گذاری از طرف مراکز همچون اتحادیه اروپا یا دستگاه‌های پشتیبان بحث‌های علمی و پژوهشی کلان بین‌المللی که رقبت زیادی به انجام این فعالیت‌ها دارند در دستور کار داریم و همچنین اساتید ما در آنجا برای انجام پروژه‌هایی که جوابگوی نیاز کشور باشد همکاری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه انجام کنفرانس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های بین‌المللی برای هم‌افزایی مثبت علمی در دستور کار قرار دارد، گفت: به عنوان مثال بررسی مسائل خاص منطقه همچون کم‌آبی با کشورهای دارای تجربه و دانش در دستور کار است و تبادل بین اساتید و انجام دسترسی به مستندات علمی مشترک و رفت و برگشت‌ها حتی در سطوح دانشجویی و مجموعه‌ای از اتفاقاتی که هر کدام به نوبه خود می‌تواند در عرصه بین‌المللی انجام شود با حفظ ملاحظات ویژه‌ای نظیر توسعه پایدار و هم‌افزایی مثبت در دستور کار قرار دارد.

یزدان‌دوست در ادامه با بیان اینکه طی دو سال اخیر به تعداد متنابهی تفاهم‌نامه با طرف‌های خارجی تعریف کرده‌ایم که البته کافی نبوده است، گفت: داشتن تفاهم‌نامه مثل این است که در بدو امر یک موافقت اصولی را با یک طرف هم‌پایه به امضا برسانیم و اگر این تفاهمنامه به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسد و در حد تفاهمنامه باقی بماند به هیچ عنوان قابل قبول نیست. از این رو در بسیاری از کشورها اقدام به امضای تفاهمنامه کردیم بلافاصله وارد مرحله قراردادی و اجرای کار شدیم و اصلا تفاهمنامه‌ای امضا نکردیم که از پیش فکر کنیم که تنها در حد تفاهمنامه باقی خواهند ماند.

به گفته وی، هم‌اکنون به صورت اجرایی در مورد برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد با کشور روسیه وارد مرحله اجرایی شده‌ایم و در مقطع دکتری نیز اقداماتی انجام شده است.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیر طوسی تصریح کرد: برای مقطع کارشناسی ارشد به عنوان دوره مشترک با مدرک معتبر از هر دو سو در دفترچه آزمون سراسری ذکر خواهد شد و ما بهترین‌ها را در این حوزه انتخاب خواهیم کرد.

در ادامه پروفسور الکساندر گرابیلینکف نماینده دانشگاه خواجه نصیر طوسی در کشور روسیه با بیان اینکه همکاری با طرف ایرانی را از سال 1994 میلادی شروع کردم، گفت: دلیل حضور من در ایران رابطه تنگاتنگی است که دانشگاه خواجه نصر طوسی با کشور روسیه دارد. در طول این سال‌ها بیش از 200 فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی به طور مشترک تربیت شدند و از دانشگاه‌های دو کشور مدرک گرفتند.

وی افزود: همچنین 300 فارغ‌التحصیل مشترک بین دانشگاه‌های خواجه نصیر و دانشگاه‌های روسیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طی این سال‌ها آموزش دیده‌اند. از این رو با توجه به تجربه و نتیجه‌ای که دیده‌ام وظیفه دارم به عنوان استادهمکار دانشگاه خواجه نصیر ارتباطات بیشتری را بین این دانشگاه و دانشگاه‌های روسیه برقرار کنم.

وی افزود: دانشجویان این دوره‌ها بخشی از تحصیل خود را در دانشگاه خواجه نصیر و بخشی را در دانشگاه روسیه می‌گذرانند و به فارغ‌التحصیلان دو مدرک اعطا خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین توسی دانشکده مخابرات است که در محل فعلی دانشکده مهنسی برق دانشگاه تاسیس شده و در سال 1318 هجری شمسی اساس نامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش