اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950804168786416

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز خواستار شد

توجه مسئولین برای احیای مجموعه صاحب آباد تبریز

کد: 13950804168786416

https://goo.gl/C0NeH4

، تبریز , (اخبار رسمی): رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز، توجه ویژه مسوولین برای احیای بزرگترین و تاریخی ترین میدان شهری کشور در مجموعه صاحب آباد تبریز را خواستار شد.

توجه مسئولین برای احیای مجموعه صاحب آباد تبریز

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری تبریز، فریدون بابایی اقدم، بر لزوم توجه ویژه شهرداری تبریز و سازمان میراث فرهنگی جهت احیای مجموعه صاحب آباد تبریز تا سال 2018 تاکید کرد و گفت: مجموعه صاحب آباد تبریز یکی از عظیم ترین مجموعه های تاریخی کشور است که الگوی میدان نقش جهان اصفهان بوده و دو برابر میدان نقش جهان وسعت و عظمت داشته است.

وی ادامه داد: اما اکنون به دلیل فرسایش ناشی از گذشت زمان و زلزله های ویرانگر تبریز در ادوار گذشته، از این مجموعه تاریخی جز چند اثر تاریخی در معرض تخریب چیزی باقی نمانده است و آن هم، نیازمند مرمت و توجه ویژه مسئولین است.
رئیس کمسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر افزود: طبق اعلام کارشناسان، میدان صاحب الامر نه تنها به لحاظ وسعت، بلکه به لحاظ قدمت نیز قدیمی‌ترین نمونه میدان شهری موجود در کشوراست و بر اساس این اهمیت، باید با همکاری ارگانهای مختلف، قسمت اصلی این میدان عظیم را دوباره احیا نموده و به عنوان یکی از مراکز گردشگری تبریز در 2018 معرفی کرد .

بابائی اقدم اضافه کرد: خوشبختانه مرمت و بهسازی این مجموعه، در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته که نیازمند کمک ارگانهای مختلف دولتی جهت مرمت و احیاء این میدان تاریخی و اماکن تاریخی محدوده میدان، شامل مسجد و کاروانسرای حسن پادشاه، حمام جهانگیر خان و تعدادی دیگر از بناهای قدیمی است.

وی همچنین گفت: متاسفانه بیش از 20 سال است که می‌خواهیم میدان صاحب‌الامر را احیا کنیم، همه مسئولان نیز در خصوص لزوم این اقدام، موافق هستند، اما در مرحله اجرا با مشکلات و بی توجهی های فراوانی روبرو هستیم.
این عضو شورای شهر، قرار گرفتن حدود 70 مغازه در محدوده این میدان تاریخی را عامل اصلی تعویق پروژه خواند و افزود: احیای این میدان، نیازمند توجه ویژه دولت و مجموعه‌های ذیربط، به خصوص وزارت راه ‌و‌شهرسازی است؛ چرا که با تملک و آزاد سازی مغازه های فوق، کلیت میدان آزاد سازی شده و با اقدامات مرمتی لازم تبدیل به یکی از بهترین اماکن گردشگری تبریز خواهد شد.

بابایی اقدم بر لزوم تطبیق پروژه های شهری تبریز با اهداف تبریز 2018 نیز اشاره و اعلام کرد: مسافرو گردشگری که در 2018 به تبریز سفر خواهد کرد، برای دیدن پلها و ساختمانها به تبریز نخواهد آمد؛ بلکه اشتیاق آنها برای دیدن اماکن تاریخی و گردشگری تبریز است؛ لذا شهرداری تبریز میبایست در این مدت اندک یک ساله تمام توجه خود را صرف احیاء و ساماندهی اماکن تاریخی و گردشگری تبریز همچون مجموعه صاحب آباد، بازار تاریخی تبریز، ربع رشیدی و دو کمال کند تا با احیاء و ساماندهی این قسمت‌ها، با دستی پر میزبان گردشگران کشورهای مختلف اسلامی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با پشت سر گذاشتن دوره آزمون و خطا در حوزه شهرسازی، میراث آشفته‌ای به بار آورده‌ایم که سامان‌دهی آن بسیار زمان‌بر است؛ با این حال، هنوز هم معتقدم که دیر نشده و می‌توان با تکیه بر توان فنی و تخصصی شهرسازان مطرح کشورمان، ایرادات شهرسازی گذشته را رفع کرد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، با اشاره به این که مشاوران اروپایی در اجرای برنامه‌های توسعه شهری کشورما، اولین قدمی که برداشتند، احداث بی‌رویه خیابان‌ها بود، یادآور شد: با احداث خیابان‌های مستمر، بازار تاریخی و محلات قدیمی، تکه‌پارچه شدند وهمین امر موجب شد امروز، ساختار شهری تبریز فاقد یک «مجموعه تاریخی» باشد و تنها «لکه‌های تاریخی» در برخی نقاط شهر دیده شود.
بابائی اقدم با بیان این‌که شهرسازی امروز در حال “بازگشت به خویشتن خویش” است، اضافه کرد: خوشبختانه در تبریزهم اقداماتی در این خصوص صورت گرفته؛ اما مسلماً تا رسیدن به نقطه مناسب، فاصله زیادی وجود دارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با همت مسئولان شهری و کشوری، به زودی شاهد احیاء بزرگترین میدان تاریخی ایران در قلب تبریز کهن باشیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری تبریز

تَبْریزْ یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر بزرگ‌ترین شهر منطقه شمال غرب کشور و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود. براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1390 صورت گرفته، شهر تبریز با جمعیتی بالغ بر 1494998 نفر چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل جای‌دادن بسیاری از کارخانجات مادر و بزرگ صنعتی در خود و نیز وجود بیش از 600 شرکت قطعه‌ساز در آن، دومین شهر آلوده و نیز دومین شهر صنعتی کشور پس از تهران به‌شمار می‌رود و به‌دلیل صنعتی‌بودن، یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران محسوب می‌شود. پس از بهره‌برداری از آزادراه نبی‌اکرم، میزان مسافرپذیری تبریز روبه افزایش نهاد و این شهر پس از مشهد به‌عنوان دومین شهر مسافرپذیر کشور مطرح شد. به‌جهت ریشه‌کنی تکدی‌گری از تبریز، این شهر به‌عنوان شهر بدون گدا شناخته می‌شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه