اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950810173145811

کارگروه آمادگی جمعیت برای پاسخگویی به زلزله احتمالی تهران بررسی کرد

هفت سناریو برای هفت گسل

کد: 13950810173145811

https://goo.gl/ewZL63

، تهران , (اخبار رسمی): خیلی‌ها اعتقاد دارند که بحث زلزله و پیامدهای آن نباید رسانه‌ای شود. ایجاد حساسیت و تشویش اذهان عمومی از جمله دلایلی است که برای این کار برمی‌شمرند در مقابل اما افرادی چون مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران هستند که معتقدند باید با استفاده از رسانه‌ها، آمادگی نسبی در جامعه مهیا شود.

هفت سناریو برای هفت گسل

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر،حرف از لرزش‌های احتمالی تهران، چند سالی می‌شود که هراس را بر دل پایتخت‌نشینان انداخته است. حرفی که با توجه به نظر کارشناسان این حوزه تا حد زیادی به واقعیت نزدیک است. این واقعیتی که هر لحظه احتمال به‌وقوع پیوستنش می‌رود، مسئولان کشور را بر آن داشته تا با برنامه‌ریزی گسترده در پی راه‌حلی برای کاهش آمار تلفات جانی و مالی باشند. آماری که دغدغه نهادهای مختلف از جمله جمعیت هلال‌احمر است و این روزها پای کارگروه‌های مختلفی را به این نهاد باز کرده است. مثل کارگروه آمادگی جمعیت برای پاسخگویی به زلزله احتمالی تهران که در هفته گذشته در ششمین جلسه خود با حضور مسئولان متعدد برگزار و به بررسی هفت سناریو برای پاسخگویی به زلزله احتمالی پایتخت پرداخت.

آمادگی دستگاه‌های امدادی در مقابل بُعد احتمالی حادثه مناسب نیست
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، رئیس این کارگروه بود، او معتقد است: زلزله تهران صحنه بسیار ترسناک و تکان‌دهنده‌ای خواهد بود. صحنه‌ای که مشکلات متعددی را متحمل کشور خواهد کرد. حسین کتابدار می‌گوید:«در صورت وقوع این حادثه شریان‌های حیاتی تخریب خواهد شد، تخریبی که به‌طور حتم با آمادگی کمی از سوی مردم مواجه خواهد شد. با توجه به گستردگی احتمالی حادثه، فاصله زیادی میان توان و بضاعت امدادی ما و نیاز مردم وجود دارد. در واقع آمادگی دستگاه‌های امدادی نیز در مقابل بُعد احتمالی حادثه در حد مناسب نیست و باید تقویت شود. البته این موضوع تنها به یک یا دو سازمان باز نمی‌گردد و همه دستگاه‌ها به نوعی در این موضوع دخیل هستند و باید همراهی مناسبی در این راه شکل بگیرد.» لزوم فراگیری آموزش‌های همگانی موضوع دیگری است که حسین کتابدار بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید:«با توجه به تاکید ریاست محترم جمعیت، از چند ماه گذشته حساسیت ویژه‌ای در این خصوص اعمال شده است و تقویت و احیای معاونت آموزش جمعیت مهم‌ترین گامی بوده که در این راه برداشته شده است.»

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها
خیلی‌ها اعتقاد دارند که بحث زلزله و پیامدهای آن نباید رسانه‌ای شود. ایجاد حساسیت و تشویش اذهان عمومی از جمله دلایلی است که برای این کار برمی‌شمرند و دستگاه‌ها و سازمان را از این امر برحذر می‌دارند. اما عده‌ای نیز با رسانه‌ای نشدن این مهم مخالف هستند. کسانی مثل مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران که معتقد است باید با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها، آمادگی نسبی در جامعه نسبت به این حادثه احتمالی ایجاد شود. کتابدار می‌گوید: «این آمادگی حتی در نهادها و ارگان‌های مختلف نیز باید گسترش یابد، چراکه در صورت وقوع زلزله احتمالی، کشور با مشکلات سیاسی و امنیتی گسترده‌ای مواجه خواهد شد. جمعیت هلال‌احمر نیز برنامه‌های متعددی برای این آمادگی در نظر گرفته که یکی از این برنامه‌ها تشکیل کارگروه آمادگی برای پاسخگویی به زلزله احتمالی است که از مهر ماه سال گذشته در هلال‌احمر کلید خورده و هم‌اکنون به طراحی هفت سناریو برای پاسخگویی مناسب رسیده است، سناریوهایی که در حال حاضر جزء اولویت‌های ماموریت‌های جمعیت به حساب می‌آید.»

سناریوهایی برای پاسخگویی مناسب به حادثه
معاون امداد جمعیت هلال‌احمر استان تهران نیز در جریان برگزاری این کارگروه با اشاره به لزوم طراحی هفت سناریوی آمادگی برای پاسخگویی به زلزله احتمالی تهران، می‌گوید: «در این طرح در نظر داشتیم با طراحی و پیش‌بینی هفت سناریو مبتنی بر فعالیت گسل‌های اصلی تهران، برنامه‌ریزی مناسب و سازماندهی امکانات و ظرفیت‌های موجود در جمعیت و انجام آموزش‌ها و تامین تجهیزات و اجرای مانورهای دورمیزی، آمادگی لازم را در سطح ملی، منطقه‌ای و ملی به وجود آوریم.» مرتضی مرادی‌پور شناخت وضع موجود امکانات و تجهیزات هلال‌احمر استان تهران و احصای کمبودها در پاسخگویی به سناریوی هفت‌گانه را یکی از اهداف این کارگروه برمی‌شمرد و می‌گوید: «پیش‌بینی و برآورد خسارات ناشی از فعالیت گسل‌ها، تهیه و تدوین برنامه‌های پاسخگویی هلال‌احمر، طراحی سامانه‌های مدیریت و فرماندهی عملیاتی جمعیت در زمان پاسخگویی به سناریوی هفت‌گانه، پیش‌بینی نیازهای آموزشی متناسب با وظایف جمعیت، پیش‌بینی امکانات و تجهیزات تخصصی امدادونجات متناسب با وظایف جمعیت و طراحی مانورهای تمرینی دورمیزی و عملیاتی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی از جمله اهداف این طرح متفاوت به‌حساب می‌آید.»

تلاش برای اشاعه شعار «هر خانواده، یک امدادگر»
 مرادی‌پور در ادامه با تاکید بر لزوم گسترش آموزش‌های همگانی برای مقابله با حادثه احتمالی می‌گوید: «تهران با جمعیت 8 میلیونی، پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین شهر کشور شناخته می‌شود و از تراکمی معادل 11 هزار نفر در هر کیلومتر مربع برخوردار است. بر همین اساس به منظور پاسخگویی بهینه به حوادث و سوانح احتمالی ضروری است تا با توسعه آموزش‌های همگانی، جامعه روستایی و شهری برای آمادگی به پاسخگویی سازماندهی شوند. در همین راستا، جمعیت هلال‌احمر به عنوان مسئول کارگروه امدادونجات و آموزش همگانی با اشاعه شعار "هرخانواده یک امدادگر" تلاش گسترده‌ای برای تحقق این موضوع داشته است.» وی در ادامه می‌گوید: «این سناریوها بر اساس هفت گسل فعال در اطراف شهر تهران پیش‌بینی و طراحی شده و حتی برآورد میزان خسارات احتمالی با استناد به منابع معتبر در آن انجام شده است. بر این اساس ما متناسب با هر گسل، طرح عملیاتی متفاوتی خواهیم داشت و حتی نقش استان‌های مختلف در هر طرح عملیاتی کاملا مشخص و پرداخته شده است. مهم‌ترین دغدغه ما این بود که طرح از حالت کتابخانه‌ای خارج شده و به‌صورت مدون در همه مراکز کنترل و هماهنگی عملیات و استان‌های مختلف قابل رویت و استفاده باشد.»

میزان خسارات حادثه احتمالی در حد تصور نیست
زمین‌لرزه تهران مقوله بسیار فراگیری است که ابعاد حادثه و خسارت و تلفات آن ممکن است آنقدر وسیع باشد که حتی تصور آن در حال حاضر ممکن نباشد. موضوعی که رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز که از دیگر مسئولان حاضر در این کارگروه بود، بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: «در واقع شدت خسارات احتمالی در حدی است که حتی نهادی مثل جمعیت هلال‌احمر هم ممکن است در بخش امدادرسانی توانایی پاسخگویی مناسب نداشته باشد. ما اگر حداکثر فاجعه را در نظر بگیریم، به‌طور حتم امکانات و تجهیزات فعلی پاسخگوی نیازها نخواهد بود.» علی بیت‌الهی در ادامه به لزوم گسترش مراکز جمعیت هلال‌احمر در سطح تهران و سایر کلانشهرها اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌طور کلی ما در کلانشهر‌ها با معضل ترافیک و شلوغی معابر روبه‌رو هستیم و با توزیع و افزایش مراکز می‌توانیم تا حدودی امکان دسترسی به امکانات امدادی را گسترش دهیم. البته باید در کنار این موضوع به لزوم بهره‌گیری از نیروهای مردمی یا همان داوطلبان که در جمعیت هلال‌احمر شاهد حضور پرشور آنها هستیم، نیز توجه ویژه  داشت، چراکه این افراد با توجه به شدت علاقه‌مندی که برای حضور در میدان دارند، می‌توانند با سازماندهی مناسب گام موثری در امدادرسانی به‌موقع و مناسب داشته باشند. این طور می‌توان امیدوار بود دامنه تلفات جانی با کاهش مناسبی روبه‌رو شود.» وی ادامه می‌دهد: «دسترسی سریع در ساعات طلایی امدادرسانی مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌توان با آموزش و پراکندگی نیروها، همچنین تعدد مراکز امدادی، گام مهمی برای تحقق آن برداشت. با توجه به امکاناتی که در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف برای پاسخگویی به زلزله احتمالی تهران وجود دارد، به‌طور حتم ما نمی‌توانیم پاسخگویی مناسبی در این زمینه داشته باشیم. در واقع باید به‌گونه‌ای در راه امدادونجات گام برداشته شود که شاهد حداکثر اثربخشی در این موضوع باشیم.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]