اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950813175475735

وزیر علوم :

علوم انسانی باب تفکر را می گشاید

کد: 13950813175475735

https://goo.gl/b4r6V7

، تهران , (اخبار رسمی): وزارت علوم در دولت تدبیر و امید به جد بر توسعه پژوهش های جدی و کاربردی تاکید دارد.

علوم انسانی باب تفکر را می گشاید

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ،محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از دوهزارمین کتاب منتشر شده توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی " سمت با اعلام این خبر "گفت طبیعتا اگر این پژوهش ها بتواند به توسعه کارآفرینی هم منجر شود که علی الاصول به غایت عملی خود نیز بیشتر نزدیک شده است.

او سپس  با بیان اینکه از دو منظر این جلسه باعث خوشوقتی و افتخار است،گفت : اول اینکه  رونمایی از دوهزارمین کتاب سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها خود نشانه ای روشن از تلاش و حمایت و تدبیر و امید جمعی از شریف ترین و بی ادعاترین کوششگران حوزه مطالعات علوم انسانی و اسلامی است که پاره ای از آنان نیز در این جمع شرف حضور دارند و از سوی دیگر هم این جلسه مبارک، فرصتی برای تعمق و تدبیر در کوشش هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی در جامعه و خصوصا حوزه آموزش عالی رخ داده است

فرهادی افزود:مستحضر هستید که به معنای دقیق کلمه، آنچه که سر رشته تحولات جوامع را باعث می شود "علوم انسانی" است. بنابراین شناخت ماهیت و کیفیت این علوم در ترسیم چهره و راه آینده کشور، بسیار مهم و استراتژیک است.

وزیر علوم با  تاکید بر اینکه انقلاب عزیز اسلامی هم یکی از کارکردهای اصلی خود را توسعه علوم انسانی و اسلامی قرار داده است، ادامه داد: امروز و در گذر تند دوران و تحولات پرشتاب عرصه داخلی و بین المللی، جستن و یافتن راه حل های کلیدی برای معضلات اصلی کشور بر عهده دانشمندان علوم انسانی است، پرسش های بی شمار نسل جوان و خصوصا دانشجویان، اگر پاسخی در خور داشته باشد در نزد دانشورانی است که با شناخت دقیق جامعه و ارتباط وثیق علوم انسانی و اسلامی به مجاهدت عالمانه برای رسیدن به پاسخ هایی مشغولند که توان کافی و وافی برای اقناع نسل جدید و جویا و پرسشگر داشته باشند.

 به گفته  فرهادی  دانش علوم انسانی در 3 ساحت ذیل میتواند قابل بررسی بوده و کاربست عینی داشته باشد،ساحت اول این است که علوم انسانی می تواند به فهم فضای دانش افزایی مدد رساند؛ به زبان شیواتر، به درک معرفت شناسانه فراگیر در مقوله اینکه چگونه فکر کنیم و با چه شیوه ای آن فکر را خلاقانه تولید کرده و نقادانه ارزیابی کنیم، علوم انسانی شیوه استدلال کردن را آموزش می دهد و به کاربردی کردن مهارت های شخص آموزش پذیر کمک می کند. در حقیقت علوم انسانی باب تفکر را در همه چیز؛ از شعر گرفته تا سیاست و تجارت می گشاید و درک زیباشناسانه از زبان شناسی و فلسفه و تاریخ و هنر را که از یونان یاستان آغاز شده است ممکن می سازد.

وی افزود:ساحت دوم دانش علوم انسانی کمک به شناخت جهان کرده و فرصت پژوهش در مورد تجربیات انسانی و تولید معرفت نسبت به جهان را فراهم می نماید، در حقیقت ارزش های فرهنگی جوامع مختلف را رصد می کند و به ساختارسازی مولفه های هنری جهان می پردازد و به این پرسش بنیادین پاسخ می دهد که براستی تاریخ چگونه ساخته شد؟در حقیقت علوم انسانی در این ساحت با صیانت از دست آوردهای گذشته به فهم جهانی که در آن زندگی می کنیم کمک نموده و ابزار موثری برای تصویر سازی آینده در اختیار آدمی قرار می دهد.

فرهادی ادامه داد: در ساحت سوم، علوم انسانی به وضوح فکر یاری می رساند؛ در واقع دانش علوم انسانی برای ادراک عمیق جهان بنیان ایده آلیستی  ایجاد می کند که فرصت تبیین و تفهیم تجربیات انسانی را فراهم می سازد. در این معنا ذهن کاوشگر انسان را فعال می کند تا ابزاری برای درک معارف فلسفی و تولید پرسش های اخلاقی باشد. همچنین دانش علوم انسانی زمینه ای برای شناخت زبان های مختلف فراهم می کند تا با شناخت تشابهات فرهنگی به تقدیر از وجوه انسانی آن بپردازیم. در واقع امر در این ساحت علوم انسانی نخبگان جامعه را به اخذ تصمیمات خلاقانه وادار می کند.و سرانجام کارکرد مهم علوم انسانی این است که کمک می کند گذشته را بهتر درک کنیم و تصویری بهتر از آینده ترسیم نماییم؛ در حقیقت "آینده پژوهی" از همین نقطه آغاز می شود.

او با  بیان اینکه تاسیس این سازمان که از ایده آینده نگر و فرهنگ ساز امام راحل عظیم الشان نشات گرفت، خود پاسخی به همین نیاز عمومی و فرهنگی مردم بود،افزود:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ، در سیزدهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تأمین نیاز دانشگاه ها به کتب و منابع درسی در علوم انسانی و اسلامی تأسیس شد. ضرورت بنیان این سازمان از اندیشه حضرت امام خمینی ـ رضوان‌الله تعالی علیه ـ نشأت گرفت و با سرمایة یک میلیون تومانی مرحمتی آن بزرگوار فعالیت پژوهشی خود را از سال 65 آغاز کرد.

فرهادی گفت :اکنون این شجره طیبه در  سی امین سال فعالیت خود به سر می‌برد و در طول این دوران فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است،برگزیده شدن ده ها طرح و کتاب "سمت" در جشنواره های مختلف، تقدیر از سازمان توسط سازمان منطقه ای "اکو" و برگزیده شدن به عنوان ناشر برگزیده در چندین سال مختلف خود موید موفقیت های ارزشمند سازمان سمت می باشد.

وزیر علوم ادامه داد:در گزارشی که سازمان برای بنده ارسال کرده بود نکته مهم و خوبی هم در مورد امور بین الملل و فعالیت های برون مرزی سازمان دیدم که حتما مورد توجه و تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و اتفاقا فرصت ایجاد شده پس از برجام باید زمینه ای برای توسعه و رشد این روابط باشد؛ خصوصا با کشورهایی که زمینه مشترک فرهنگی و تمدنی هم با ما دارند مثل افغانستان و تاجیکستان یا کشورهای اسلامی دیگر.

 فرهادی افزود:اینکه کتاب های درسی دانشگاه های افغانستان از انتشارات "سمت" تغذیه شود به نظر من حاصل یک برنامه ریزی و تعامل درست فرهنگی است که حتما باید ادامه پیدا کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش