اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950815176095811

به خانواده آماده در مخاطرات بپیوندیم

در بحران‌ها به فکر سرپناه باشید

کد: 13950815176095811

https://goo.gl/nK6CsP

، تهران , (اخبار رسمی): هر نوع سانحه‌ای، سرپناه خاص خود را می‌طلبد و برای یافتن آن باید در نقطه‌ای در داخل خانه یا ساختمانی دیگر که ایمن است به فکر پناهگاه بود،مثلا برای مصون ماندن از گردباد بهتر است در خانه به جایی پناه برد که در طبقه پایین و دور از در و پنجره باشد.

در بحران‌ها به فکر سرپناه باشید

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر،تهیه سرپناه ‌هنگام سوانح و بحران‌ها امر مهمی است. سرپناه زمانی ضرورت پیدا می‌کند که به علت بروز سانحه یا بحران خطری متوجه محل سکونت یا محل کار باشد. تهیه سرپناه ‌در منطقه خارج از خطر می‌تواند شامل موارد زیر باشد: رفتن نزد بستگان و دوستان‌، اقامت در مراکز خصوصی یا رفتن به اردوگاه‌های جمعی که توسط گروه‌های امدادی با کمک مقامات دولتی برپا شده‌اند.

برای تدارک سرپناه‌، در درجه نخست لازم است به نوع سانحه توجه کرد و بعد در نقطه‌ای در داخل خانه یا ساختمانی دیگر که ایمن است به فکر پناهگاه بود؛ مثلا برای مصون ماندن از گردباد بهتر است در خانه به جایی پناه برد که در طبقه پایین و دور از در و پنجره و دیوارهای خارجی باشد. هر نوع سانحه‌ای، سرپناه خاص خود را می‌طلبد که بعدا به آن پرداخته خواهد شد.

هرچند که پناهگاه‌های عمومی معمولا دارای آب‌، غذا‌، دارو و امکانات اولیه بهداشتی هستند، اما می‌توان کیف نجات را به آن‌جا برد و نیازهای ‌اعضای خانواده را برای مدتی تأمین کرد. در این اردوگاه‌ها باید با عده زیادی زیر یک سقف زندگی کرد که وضع دشوار و ناخوشایندی است. در چنین وضعی همکاری با مسئولان اردوگاه نیازی مبرم و رعایت قوانین اردوگاه الزامی است.

زمان اسکان در چنین اردوگاه‌هایی با توجه به نوع سانحه یا بحران ممکن است کوتاه یا طولانی‌مدت باشد. تا زمانی‌که مقامات مسئول وضع عادی را اعلام نکرده باشند‌، ترک این اردوگاه‌ها به مصلحت نیست. باید به‌طور مداوم گوش به اخبار رادیو بود. اگر زمان اسکان در هر جایی طولانی شد‌، باید به فکر تأمین آب و نان و سایر مایحتاج خانواده به ‌اندازه کافی بود.

تأمین آب

باید اجازه داد که افراد به ‌اندازه کافی آب بخورند. افراد زیادی به بیش از دو لیتر آب در روز احتیاج دارند. نیاز روزانه افراد به آب تابع سن‌، فعالیت فیزیکی‌، وضع جسمانی و نیز زمان بروز سانحه است.

هیچ‌گاه آب جیره‌بندی نشود‌، مگر آن‌که مسئولان چنین دستوری داده باشند. امروز به‌ اندازه کافی آب مصرف کرده و تلاش شود ‌تا برای فردا آب بیشتری تأمین شود. تحت هیچ شرایطی نباید هر فردی کمتر از 4 لیوان آب در روز بخورد. می‌توان با فعالیت کم روزانه یا استقرار در جای خنک مصرف آب را به حداقل رساند.

آب آشامیدنی نباید آلوده باشد. در صورت لزوم آب‌های مشکوک (نظیر آب لوله‌کشی نامطمئن، آب چشمه یا آب برکه‌) بعد از تصفیه مصرف شوند. اگر تصفیه امکان‌پذیر نباشد‌، در صورت امکان باید استفاده از آب به تأخیر بیفتد اما در هر حال ‌نباید اجازه داد که بدن دچار کم‌آبی شود.

اگر گزارش‌هایی مبنی بر شکستگی لوله‌های آب یا فاضلاب ‌وجود دارد ‌یا مسئولان در مورد وجود مشکل در سیستم لوله‌کشی هشداری داده باشند، بهتر است برای پیشگیری از آلودگی آب در خانه، شیر اصلی ورودی آب به منزل را بست‌. باید همه اعضای خانواده با این کار به خوبی آشنا باشند.

برای استفاده از آب موجود در سیستم لوله‌کشی‌، می‌توان از طریق بازکردن شیر آبی که در بالاترین بخش خانه قرار دارد، هوا را به داخل سیستم لوله‌کشی هدایت کرد. قدری آب از این شیر می‌ریزد، اما می‌توان از شیر آبی که در پایین‌ترین بخش قرار گرفته است، آب تهیه کرد.

برای استفاده از آب گرم موجود در تانک ذخیره آب‌، باید مطمئن شد که ‌جریان برق و گاز قطع شده‌ است، سپس دریچه خروج آب در قسمت پایین تانک باز شود. ‌دریچه ورودی بسته شود ‌و شیر آب گرم باز بماند. قبل از آن‌که جریان برق و گاز مجددا برقرار شود، بهتر است ‌تانکر آب گرم را ‌مجددا پر کرد. اگر جریان گاز قطع شده باشد، لازم است افراد متخصص برای برقراری مجدد آن اقدام کنند.

منابع آب

در شرایط بحران، منابع آب فاقد خطر عبارتند از‌: یخ‌، آب موجود در هیتر (‌اگر هیتر آسیب ندیده باشد) و آب جاری در سیستم لوله‌کشی

منابع نامطمئن عبارتند از‌: آب موجود در رادیاتورها‌، آب موجود در بویلرها (‌سیستم گرمایشی خانه) آب برکه‌ها‌، آب فلاش تانک‌ها‌، آب استخرهای شنا و حوض‌ها

تصفیه آب

قبل از استفاده از آب منابع نامطمئن برای شرب‌، تهیه غذا یا شست‌وشوی مواد خوراکی‌، شست‌وشوی ظروف غذا‌، مسواک‌زدن و تهیه یخ باید آن را تصفیه کرد. آب آلوده غیر از بو و طعم بد‌، حاوی میکروب‌هایی است که موجب بیماری‌هایی ازجمله اسهال خونی‌، وبا‌، حصبه و هپاتیت می‌شود.

چندین روش برای تصفیه آب وجود دارند‌، اما هیچ‌کدام از آنها کاملا قابل اطمینان نیست. بهتر است از مجموعه‌ای از این روش‌ها استفاده کرد. قبل از تصفیه‌، باید صبر کرد تا ‌ذرات معلق در آب ته‌نشین شود یا به کمک چای صاف‌کن یا چندلایه پارچه تمیز آن را صاف کرد. باید در کیف نجات امکانات لازم برای روش تصفیه مورد نظر وجود داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]