اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950822180135811

به خانواده آماده در مخاطرات بپیوندیم

توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی و ایمنی

کد: 13950822180135811

https://goo.gl/blpZDO

، تهران , (اخبار رسمی): بایداز مشکلات ناشی از حادثه مثل مسدودشدن جاده‌ها، آلودگی ساختمان‌ها‌، آلودگی آب‌، نشت گاز‌، شکسته‌شدن شیشه‌ها‌، آسیب‌دید‌ن سیم‌های برق و سطوح لغزنده آگاه بود ومشکلات مربوط به ایمنی و سلامت را مثل انتشار مواد شیمیایی، سقوط سیم‌های برق‌، مسدودشدن راه‌ها، حیوانات مرده و... به مقامات مسئول اطلاع داد‌ .

توصیه‌هایی درمورد حفظ سلامتی و ایمنی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر؛درصورت ‌استشمام بوی گاز یا شنیده‌شدن صدای ریزش یا فس‌فس گاز، ‌باید پنجره‌ای را باز کرده ‌و فورا آن‌جا را ترک کرد‌. درصورت امکان دریچه اصلی گاز در بیرون خانه مسدود شود‌. می‌توان ‌از خانه همسایه موضوع را به اطلاع اداره گاز رساندباید ‌دانست ‌که برقراری مجدد جریان گاز، نیاز به یک کارشناس دارد. نباید از نفت‌، چراغ توری‌، شمع یا مشعل برای روشن کردن خانه آسیب‌دید‌ه استفاده کرد و نباید سیگار کشید، مگر اطمینان پیدا کرد ‌که نشت گاز یا مواد محترقه وجود ندارد.

برگشت به خانه

برگشت به خانه هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی مشکلاتی به همراه دارد. بیش از هرچیز لازم است احتیاط رعایت شود.

توصیه‌های عمومی شامل موارد زیر هستند:  

*همراه داشتن ‌یک رادیوی دستی ‌برای پیگیری آخرین اخبار و گزارش‌ها‌.

*استفاده از ‌چراغ‌قوه برای بررسی وضع خانه‌های آسیب‌دید‌ه‌.( قبل از ورود به خانه، چراغ‌قوه را باید ‌حتما روشن کرد، زیرا ممکن است جرقه‌ای تولید شود و درصورت نشت گاز موجب انفجار شود.)

*مواظبت از خود دربرابر حیوانات خطرناک‌ (‌مخصوصا مارهای سمی.)

*استفاده از یک چوبدستی برای حرکت در‌میان آوارها

*محدودکردن استفاده ‌ازتلفن ثابت ‌فقط برای گزارش دادن وضعیت‌های تهدیدکننده حیات

دورشدن ازخیابان‌ها: ‌درصورت بیرون رفتن‌، باید ‌مواظب سقوط اشیا‌، سیم‌های برق و ‌دیوارها‌، پل‌ها‌، جاده‌ها و پیاده‌روهای دچار آسیب‌دیدگی بود.

قبل از ورود به خانه

*در بیرون از خانه باید با احتیاط قدم زده ‌و مواظب سیم‌های برق‌، نشت گاز و سازه‌های آسیب‌دیده بود.

*اگر درباره ایمنی خانه کوچکترین شکی ‌وجود دارد‌، قبل از ورود باید حتما یک کارشناس آن را بررسی کند.

در موارد زیر نباید ‌وارد خانه نشد:  

*استشمام بوی گاز

*جمع‌شدن آب سیل در اطراف خانه

*آسیب‌دید‌گی خانه به علت آتش‌سوزی ‌و عدم اعلام ایمن‌بودن آن توسط ‌کارشناسان

*هنگام ورود به خانه:

*باید با احتیاط وارد خانه شده و به وجود ‌آسیب‌دید‌گی توجه شود‌.

*باید مواظب اشیای ناپایدار و سطوح لغزنده بود‌.

به موارد زیر نیز باید ‌توجه شود:  

گاز طبیعی: درصورت ‌استشمام بوی گاز یا شنیده‌شدن صدای ریزش یا فس‌فس گاز، ‌باید پنجره‌ای را باز کرده ‌و فورا آن‌جا را ترک کرد‌. درصورت امکان دریچه اصلی گاز در بیرون خانه مسدود شود‌. می‌توان ‌از خانه همسایه موضوع را به اطلاع اداره گاز رساند.  باید ‌دانست ‌که برقراری مجدد جریان گاز، نیاز به یک کارشناس دارد. نباید از نفت‌، چراغ توری‌، شمع یا مشعل برای روشن کردن خانه آسیب‌دید‌ه استفاده کرد و نباید سیگار کشید، مگر اطمینان پیدا کرد ‌که نشت گاز یا مواد محترقه وجود ندارد.

سیم‌های قطع‌شده، آتش‌گرفته یا جرقه‌زن: سیستم برق خانه را باید بررسی کرد، مگر آن‌که لباس‌های فرد مرطوب بوده‌، یا آن‌که با آب تماس داشته یا از ایمنی خودش نامطمئن باشد. درصورت امکان جریان برق را باید درجعبه فیوز اصلی قطع کرد.  اگر وضع ناامن باشد، باید فورا ساختمان را ترک کرده و درخواست کمک ‌کرد‌. لامپ‌ها را ‌نباید روشن کرد‌، مگر آن‌که اطمینان داشت ‌که خطری وجود ندارد. درصورت لزوم ‌از یک برقکار درخواست شود ‌تا سیستم برق خانه را بررسی کند.

ترک‌خوردگی سقف‌ها‌، ستون‌ها و دودکش‌ها: اگرکسی احساس کرد ‌که خانه درحال فروریختن است، باید فورا آن‌جا را ترک کند.

اثاثیه منزل: اگر اثاثیه منزل خیس شده‌اند، جریان برق ‌باید از فیوز اصلی قطع شود. می‌توان بعدا آنها را ‌از برق کشیده و ‌خشک کرد‌. قبل از استفاده مجدد از این وسایل، لازم است تعمیرکاران حرفه‌ای، آنها را بررسی کنند. علاوه براین، سیستم برق منزل نیز قبل از استفاده مجدد باید توسط یک برقکار بررسی شود.

سیستم آب و فاضلاب: اگر لوله‌ها آسیب ‌دید‌ه‌اند‌، باید شیر فلکه اصلی آب بسته شود‌. قبل از استفاده از آب، با مقامات اداره آب محل تماس گرفته شود، ‌چون آب ممکن است آلوده شده باشد.  چاه آب را باید ‌پمپ زده و آب آن ‌باید ‌قبل از استفاده ‌از نظر وجود آلودگی آزمایش شود. قبل از استفاده از توالت‌ها باید از سالم‌بودن لوله‌های فاضلاب اطمینان داشت‌.

مواد خوراکی و آذوقه: اگر احتمال آلودگی یا تماس مواد خوراکی و آذوقه موجود درخانه با آب ‌سیل می‌رود‌، بهتر است آنها را دور ریخت‌.

زیرزمین خانه: اگر زیرزمین خانه پر از آب شده باشد، برای جلوگیری از تخریب، لازم است آن را به تدریج تخلیه کرد‌ (‌هر روز حدود یک‌سوم). اگر هنگام پمپ‌زدن‌، اطراف زیرزمین هنوز پر از آب باشد، احتمال ریزش دیوارها و پرشدگی مجدد زیرزمین وجود دارد.

بازکردن کمدها و کابینت‌ها:  باید ‌مواظب سقوط اشیا بود.

تمیزکردن اشیا و اثاثیه خانه: هرچیزی را که با فاضلاب‌، باکتری‌ها یا مواد شیمیایی خطرناک تماس پیدا کرده است، ‌باید ضدعفونی کرد‌.

تماس با مأمور بیمه: ‌بهتر است از اشیای صدمه‌دیده، عکس گرفته ‌و اسناد هزینه‌های تعمیر و نگهداری را نزد خود نگه داشت‌.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]