اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950903188985499

مهدی پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

مشکل صنعت، عدم‌شفافیت است نه سرمایه در گردش

کد: 13950903188985499

https://goo.gl/uKyu7r

، تهران , (اخبار رسمی): در دنیا شفافیت باعث کارایی بنگاه‌ها شده است و اقتصاد آن‌ها قابل پیش‌بینی است، برای همین نسبت به مشکلات خود راحت‌تر می‌تواند نسخه و راه‌حل ارائه دهند؛ ولی پیش‌بینی‌های ما در تاریکی اتفاق می‌افتد.

مشکل صنعت، عدم‌شفافیت است نه سرمایه در گردش

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، «کمبود نقدینگی» یا «کمبود سرمایه در گردش» از معضلات اصلی بنگاه‌های صنعتی در کشور است. صنعت در پنج سال گذشته، به دلیل افزایش 300 درصدی نرخ ارز، دچار کمبود نقدینگی شده است؛ قیمت مواد اولیه و انرژی افزایش 300 درصدی داشت، اما سرمایه در گردش هیچ تغییری نکرد؛ در این شرایط صنعت درگیر بحران‌های کلان و خرد شد.

مهدی پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «واحدهای صنعتی در سال 1391-92 با جهش تورم و نرخ ارز مواجه شد؛ طبیعی است سرمایه در گردشی که در سال 1390 یک واحد صنعتی را به گردش درمی‌آورد در سال‌های بعد کفاف هزینه‌های آن واحد را ندهد. در اینجا نیاز به سه برابر سرمایه در گردش بود. سال 1392-93 بنگاه‌ها نیاز به سرمایه در گردش از بابت تورم داشتند.»

پورقاضی گفت: از سال 1393 به بعد شرایط تغییر کرد، بنگاه‌ها خود را با این شرایط وفق دادند و توانستند بر بحران سرمایه غلبه کنند. دخل‌وخرج تناسب پیدا کرد؛ ولی همچنان مشکل پابرجاست؛ بخصوص در واحدهای کوچک و متوسط مشکل اصلی سرمایه در گردش است.

پورقاضی درباره مشکلات امروز صنعت، افزود: خیلی از اظهارت مدیران واحدهای صنعتی با واقعیت تطابق ندارد هم‌زمان بنگاه‌های از دو مشکل یاد می‌کنند، هم به محصولات جمع شده در انبارها اشاره می‌کنند و هم از کمبود سرمایه می‌گویند.

وی تصریح کرد: من معتقدم جمع شدن بخشی از سرمایه به‌صورت کالای انباشته‌شده در انبارها امتیاز منفی برای بنگاه‌ها است.چرا واحد تولیدی هم‌زمان هم نیاز به سرمایه دارد و هم به انباشت کالا در انبار اشاره می‌کند. چرا واحدهای اقتصادی نتوانسته است محصول تولیدی خود را در بازار به فروش برساند؟ این کمبود سرمایه به این برمی‌گردد که محصولات به لحاظ قیمت و کیفیت رقابت‌پذیر نیست.

پورقاضی درخصوص اینکه بنگاه‌ها با نصف ظرفیت کار می‌کنند نیز افزود: اگرچه یکی از دلایل پیش آمدن این وضعیت کمبود سرمایه در گردش است اما نباید فراموش کنیم که در چنین وضعیتی نیاز بنگاه‌ها به سرمایه در گردش هم کمتر می‌شود.» او مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی را رقابت‌پذیر نبودن کالای تولیدشده به لحاظ قیمت و کیفیت عنوان می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهارکرد: مشکل اساسی واحدهای تولید در ایران علاوه بر سرمایه در گردش، عدم شفافیت و محاسبات اشتباه از بازار هدف و قیمت تمام‌شده است. این وضعیت به دلیل این اتفاق می‌افتد که ما هنوز به‌صورت تخصصی با علم و صنعت برخورد نمی‌کنیم؛ به شیوه سنتی، علم مدرن پیشرفت نمی‌کند.

پورقاضی اما درباره بانک‌ها اضافه کرد: بانک‌ها در سال‌های اخیر، رویه فساد آمیزی در پیش گرفتند؛ آن‌ها به‌جای اینکه در خدمت تولید و صنعت باشند در خدمت پول‌سازی و سفته‌بازی قرار گرفتند، این وضعیت به صنعت و تولید ضربه زد؛ درست زمانی که بنگاه‌ها به دلیل تحریم‌های بین‌المللی با مشکلات جدی مواجه بود، آن‌ها دست از حمایت واحدهای کوچک و متوسط برداشتند؛ البته هنوز هم بانک‌ها  همان سیاست قبل را در پیش‌گرفته‌اند و به مشتری بزرگ دولتی و شبه‌دولتی منابع می‌دهند و خود را در ریسک بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار نمی‌دهند؛ اگرچه معوقات بانک‌ها از واحدهای بزرگ است. بانک هنوز هم این مسیر غلط را ادامه می‌دهد.

به گفته پورقاضی، بازار سرمایه هم اصولاً علاقه‌ای به بنگاه کوچک و متوسط ندارند؛ آن‌ها در خدمت بنگاه‌های بزرگ هستند که دولتی و شبه‌دولتی است.

پورقاضی درباره الگوهای اقتصادی دنیا اینگونه گفت که نسخه کوچک و سریع برای درمان وجود ندارد؛ ساختار اقتصادی ما مشکل دارد؛ وقتی از مشکلات ساختاری صحبت می‌کنیم؛ یعنی راه‌حل‌ها بلندمدت و پله‌پله است. فساد گسترده در اقتصاد و نبود شفافیت باعث شده که بررسی‌ها را با تأخیر مواجه کند.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]