مصرف سالانه 2.1 میلیون تن مواد پلاستیکی در ایران

کد: 13950913193605499

https://goo.gl/cWDtem

، تهران , (اخبار رسمی): کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در تازه‌ترین گزارش تخصصی خود وضعیت مصرف پلاستیک در ایران و جهان را بررسی می‌کند.

مصرف سالانه 2.1 میلیون تن مواد پلاستیکی در ایران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، طی دهه‌های اخیر مصرف پلاستیک به دلیل ماندگاری بالای آن از سوی نهادهای فعال در حوزه حفظ محیط زیست موردتوجه قرار گرفته است. کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران نیز نسبت به این مسئله حساس شده و مطالعه کارشناسی در مورد وضعیت مصرف پلاستیک هم در ایران و هم در سایر نقاط دنیا انجام داده است. بر اساس این گزارش میزان تولید پلاستیک در داخل برابر با 248 هزار تن در سال و میزان مصرف مواد پلاستیکی اعم از تولیدات داخلی و وارداتی بالغ بر 2.1 میلیون تن در سال برآورد شده است.

این میزان مصرف موجب بروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و محیط زیستی ازجمله تغییر فرهنگ الگوی مصرف شهروندان، بروز بیماری‌های عفونی و انواع اختلالات گوارشی و ریوی علاوه بر سرطان و سایر بیماری‌های غیر واگیر، آلودگی‌های بصری و زیست محیطی و خسارتهای جبران‌ناپذیر بر آب، خاک، هوا و جانداران شده است. بدین ترتیب اتخاذ تدابیری برای مدیریت مصرف این مواد و مدیریت پسماندهای پلاستیکی امری ضروریست که گزارش مذکور در این مورد، چندین پیشنهاد مطرح می‌کند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته پرهیز از پذیرفتن بسته‌بندی‌های غیرضروری، استفاده از لیوانها و فنجانهای بادوام و ثابت و عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف، انتخاب محصولاتی با بسته‌بندی‌های قابل بازیافت، تفکیک زباله‌ها و در نهایت بازنگری در قوانین بالادستی حاکم بر اقتصاد سبز از جمله معافیت مالیاتی صنایع سبز، شفافیت مناسبات حاکم بر بازار بازیافت، استقرار نظام جامع مدیریت پسماندها با محوریت بخش خصوصی و عملیاتی شدن سازوکاری شفاف برای بازنگری و رسیدگی به جرائم و تخلفات زیست محیطی، می‌تواند در بهبود شرایط کشور و نظم‌دهی به استفاده از محصولات پلاستیکی مؤثر باشد.

در بخشهای دیگر گزارش کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز آثار اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی استفاده از محصولات پلاستیکی به تفکیک بررسی شده است. به باور این گزارش لازم است در تمام کشورها قوانین منسجم و سختگیرانه‌ای در مورد استفاده از مواد پلاستیکی اعمال شود. البته در این مورد نقش آموزش عمومی نیز بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

برای دسترسی به متن کامل گزارش اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]