اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950914194426416

آمارهای جهانی نشان می دهد

شهرسازی ریل پایه راهی به سوی کاهش آلودگی هوا

کد: 13950914194426416

https://goo.gl/8mxkmi

، تبریز , (اخبار رسمی): وقتی صحبت از سوخت پاک، محیط زیست مناسب، هوای سالم و ... می شود موضوع ترافیک نشانه می رود که باید نوع آن در سفرهای درون شهری با استفاده از وسائط نقلیه عمومی و خصوصا در برون شهری با کم آلوده ترین و امن ترین وسیله که همان سفر بر روی ریل های آهنین است، صورت گیرد

شهرسازی ریل پایه راهی به سوی کاهش آلودگی هوا

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از شهرداری تبریز ، وقتی صحبت از سوخت پاک، محیط زیست مناسب، هوای سالم و ... می شود موضوع ترافیک نشانه می رود که باید نوع آن در سفرهای درون شهری با استفاده از وسائط نقلیه عمومی و خصوصا در برون شهری با کم آلوده ترین و امن ترین وسیله که همان سفر بر روی ریل های آهنین است، صورت گیرد و هر روز که می گذرد موضوع ریل و شهرهای ریل پایه، نسبت به قبل، از توجیه اقتصادی و اجتماعی بیشتری برخوردار می شود.

 

با نگاهی به آمار جدید بانک جهانی که گزارش سال 2013 را صرفا شامل می شود، به اهمیت موضوع بیش از پیش پی می بریم. بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان است.
روزنامه گاردین بر اساس گزارش جدید بانک جهانی نوشته است که، آلودگی هوا سالانه بیش از 5.5 میلیون کشته و بیش از 5 تریلیون دلار هزینه برای اقتصاد جهانی به همراه داشته است.
این گزارش با اشاره به اینکه آلودگی هوا روند رشد کشورهای در حال توسعه را کند می کند، خطر سلامتی این آلودگی را در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته ارزیابی کرده است.
بر اساس این گزارش کشور چین بیشترین هزینه را از ناحیه آلودگی هوا پرداخت می کند و سالانه رقمی معادل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور صرف هزینه آلودگی هوا می شود.
گزارش بانک جهانی همچنین این هزینه را برای ایران حدود 2.3 تولید ناخالص داخلی برآورد کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در ایران نیز در طی دو دهه ی گذشته رشد کرده و از 17 هزار نفر در سال 1990 به بیش از 21 هزار نفر در سال 2013 رسیده است.
آلودگی هوا برای کشورهای توسعه یافته نیز کم هزینه نیست. بر اساس این گزارش آلودگی هوا برای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و آلمان به ترتیب 45، 7.6 و 18 میلیارد دلار هزینه سالانه در بردارد.
کشور 400 هزار نفری ایسلند کم ترین میزان هزینه را بابت آلودگی می پردازد و این کشور بر اساس گزارش بانک جهانی پاک ترین هوای جهان را دارد.
بانک جهانی بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در گزارش مفصل خود اعلام کرده که از هر 10 مرگ و میر در جهان یک مورد ناشی از آلودگی هواست که این میزان سالانه 5.5 میلیون مورد مرگ و میر را شامل می شود.
بر اساس این گزارش آلودگی هوا پس از سیگار، رژیم غذایی و چاقی چهارمین علت مرگ و میر زودرس در جهان است. البته نباید فراموش نمود که آلودگی هوا می تواند منجر به بیماری های تنفسی و ریه و ناراحتی های قلبی و سرطان شود، که این میزان، شش برابر مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا است.
بر اساس این گزارش در دو دهه گذشته عامل آلودگی هوا از آلودگی آب به مراتب کشنده تر شده است و آمار مرگ و میرهای زودرس ناشی از آن از سال 1990 بدین سو به طور مداوم افزایش یافته است.
این گزارشات و تفاسیر آن (هزینه های ناشی از عدم استفاده از قطار در سفرهای برون شهری و درون شهری) مؤید این مطلب است که توسعه ریل و ایجاد آن در شرایط فعلی، تنها جایگزین مناسب برای پرداخت کمترین هزینه ی جانی و مالی ناشی از اینگونه آلودگی ها است.
در چنین شرایطی که ما با چالش بزرگی چون آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنیم و سالیانه تعداد افرادی که به بیماری های مزمن تنفسی دچار می شوند، افزوده می شود، تمام حرف ما درباره توسعه پایدار حمل و نقل ریلی برای حفظ محیط زیست، توسعه و گسترش آن در سراسر کشور، فرهنگ سازی برای استفاده مردم از این بخش حمل و نقلی، ایجاد بستری برای یکپارچگی بخش درون شهری و برون شهری حوزه ریلی اعم از مترو، راه آهن و قطارهای حومه ای، مبارزه با آلودگی هوا، حفظ هویت و زیبایی شهر و..... است.
این روزها در کلان شهرها دیگر مساله مهاجرت مطرح نیست و این موضوع دیگر در کنار مشکلات بزرگ تر، خود را به کناری کشیده و مدت هاست آنقدر کاهش یافته که دیگر مساله اصلی نیست.
حال امروز که مسئولان در تصمیم گیری های خود برای شهری که پایه و اساس آن ریل باشد، به نتایج قبل قبولی رسیده اند شکی نیست اما باید ببینیم این تصمیم گیری ها تا چه میزان می تواند در کشور اجرایی شود و همه بخش های ریلی در درون و برون شهرها و مهمتر از همه حاشیه های شهر به یکدیگر متصل شده و یکپارچه عمل می کنند؟!!

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری تبریز

تَبْریزْ یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر بزرگ‌ترین شهر منطقه شمال غرب کشور و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود. براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1390 صورت گرفته، شهر تبریز با جمعیتی بالغ بر 1494998 نفر چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل جای‌دادن بسیاری از کارخانجات مادر و بزرگ صنعتی در خود و نیز وجود بیش از 600 شرکت قطعه‌ساز در آن، دومین شهر آلوده و نیز دومین شهر صنعتی کشور پس از تهران به‌شمار می‌رود و به‌دلیل صنعتی‌بودن، یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران محسوب می‌شود. پس از بهره‌برداری از آزادراه نبی‌اکرم، میزان مسافرپذیری تبریز روبه افزایش نهاد و این شهر پس از مشهد به‌عنوان دومین شهر مسافرپذیر کشور مطرح شد. به‌جهت ریشه‌کنی تکدی‌گری از تبریز، این شهر به‌عنوان شهر بدون گدا شناخته می‌شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه