اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950914194755499

فرصت‌های حضور ایران در بازار آفریقا

کد: 13950914194755499

https://goo.gl/khGsFb

، تهران , (اخبار رسمی): نشست شورای همکاری اقتصادی ایران و آفریقا با حضور چهار سفیر، فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی و هیات رئیسه شورا در اتاق ایران برگزار شد.

فرصت‌های حضور ایران در بازار آفریقا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، حسن خسروجردی رئیس شورای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، همکاری با کشورهای آفریقایی را برپایه دو محور حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: صادرات کالا و خدمات مهندسی به آفریقا در کنار واردات کالاها و مواد خام مورد نیاز کشور از تولیدکنندگان آفریقایی، بسترهایی هستند که می‌توانند ایران و برخی از کشورهای آفریقایی را به هم نزدیکتر کند.

وی گفت: از 18 سال پیش تا کنون که این شورا تشکیل شده است همواره در جهت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی گام برداشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم که موانع اقتصادی را رفع کنیم.

خسروجردی از افتتاح یک مرکز درمانی با همکاری یک شرکت ایرانی برای تجهیز و پزشکان بدون مرز ایران جهت تامین نیروی انسانی لازم این مرکز در اوگاندا خبر داد و گفت: افتتاح رسمی این مرکز، در سفر آتی رئیس جمهور ایران به اوگاندا انجام خواهد شد.

رئیس شورای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا به تشکیل مرکز داوری با به کارگیری از داوران ایرانی و آفریقایی جهت بررسی دعاوی حقوقی بین فعالان اقتصادی ایران و آفریقا اشاره کرد و افزود: با اتاق بازرگانی فرانسه نیز تفاهم همکاری مشترک برای معرفی و کار سه جانبه با فعالان اقتصادی ایرانی در آفریقا به امضا رسانده‌ایم که اگر شرکتی قصد ورود به بازارهای آفریقایی را داشت می‌تواند با همتای فرانسوی کار مشترک انجام دهد.

خسروجردی با تاکید بر نیاز کشورهای آفریقایی به تامین انرژی و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران افزود: باید در کشورهای آفریقایی که مزیت نسبی برای تامین نیازهای استراتژیک، مواد غذایی و کشاورزی دارند سرمایه‌گذاری کنیم و سهم آفریقا از واردات 15 میلیارد دلاری مواد غذایی کشور را افزایش دهیم.

وی به اهمیت موضوعات زیست محیطی ناشی از کمبود آب و پیش‌بینی رشد جمعیت کشور تا سال 2050 اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورهای آفریقایی برای کشت فراسرزمینی مزیت دارند و برای کشت محصولاتی که نیاز با آب و بارندگی دارند مساعد هستند. این موضوع نیاز به حمایت جدی دولت‌ها و انجام یکسری موافقت‌های جهت ارتقا همکاری‌ها در این حوزه‌ها است.

سفیر اوگاندا: سرعت بخش‌خصوصی در انجام کار از دولت بیشتر است

محمد احمد کیسوله سفیر اوگاندا با تاکید بر اینکه از 12 سال پیش کار با شورای همکاری اقتصادی ایران و آفریقا در دستور کار قرار گرفته است، گفت: طی این سالها که من به عنوان سفیر در ایران فعالیت داشته‌ام همکاری نزدیک با شورا  منجر به ساخت کلینیک تخصصی که توسط دولت‌ها توافق شده بود و به تاخیر می‌افتاد، توسط بخش‌خصوصی ایران شد.

وی با اشاره به اینکه سرعت بخش خصوصی ایران در انجام کار و پیش بردن پروژه ها از بخش دولتی بیشتر است، افزود: در مقایسه با کالاهای پاکستان، هند و چین، کالاهای ایرانی کیفیت بالاتری دارند و اما هنوز وارد بازار اوگاندا نشده‌اند.

کیسوله به اشتیاق شرکت‌های ایرانی برای صادرات به آفریقا اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالان اقتصادی ایرانی می‌خواهند با حضور در نمایشگاه‌ها صادرات کنند اما این موضوع مستلزم بررسی و حضور مداوم در کشورهای هایی مثل اوگاندا است.

سفیر تونس: شرکت‌های بین‌المللی وارد بازار تونس شدند و هنوز خبری از ایران خودرو نیست

در ادامه این نشست قاضی بن صالح سفیر تونس نیز از برگزاری کنفرانس جذب سرمایه گذاری خارجی با حضور 70 کشور و بیش از 400 شرکت کننده خبر داد و از حضور کم تعداد ایرانی ها در این کنفرانس گلایه کرد و گفت: بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی که مشتاق کار با تونس و شمال قاره آفریقا هستند در این همایش حضور نداشتند و عدم اطلاع کافی از بازار تونس، فرصت ها و امکاناتی که دولت در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد دلیل اصلی کم بودن حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه باید همکاری ها دوجانبه باشد و منافع یکسان بین طرفین تقسیم شود گفت: تولیدات ایرانی باید منطبق با استانداردهای کشورهای مقصد تولید و صادر شوند. این رمز موفقیت برای رسیدن به هدف ارتقا سطح مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.

بن صالح از مذاکرات بی نتیجه با شرکت ایران خودرو جهت صادرات خودرو‌های ایرانی به تونس گلایه کرد و گفت: «در طی چهارسالی که با ایران‌خودرو جهت تهیه سندی در خصوص مشخصات منطبق بر استانداردهای کشور تونس مذاکره کرده‌ایم، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی خودروساز کره‌ای و چینی به تونس آمدند و کار را شروع کردند ولی هنوز خبری از ایران خودرو نیست و مذاکرات نتیجه‌ای نرسیده است.

وی سرمایه گذاری شرکت های اروپایی برای تولید قطعات و لوازم یدکی و قطعات صنعتی از سالها پیش را فرصتی برای تامین کالاهای مورد نیاز ایران با کیفیت اروپایی ارزیابی کرد و افزود: باید با ارتقا گردشگری و سفر تجار به دو کشور فرصت های همکاری مشترک و بهره گیری از ظرفیت های تولیدی و خدماتی، سطح مناسبات اقتصادی را افزایش دهیم.

سفیر ساحل عاج: آماده‌ایم تا محصولات کشاورزی مورد نیاز ایران را تامین کنیم

در ادامه این نشست، عبدالله سیسه سفیر ساحل عاج هم با اشاره به موقعیت جغرافیایی و قوانین جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: فرصت صادرات کالاهای ایرانی از طریق ساحل عاج به بازار 300 میلیونی منطقه غرب آفریقا فراهم است. شرکت های خارجی می‌توانند کمتر از 48 ساعت ثبت شرکت انجام دهند.

وی به رتبه ساحل عاج در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما با یک میلیون و 750 هزار تن کاکائو اولین تولیدکننده این محصول در جهان و با 400 هزار تن تولید قهوه رتبه سوم و کائوچو با 600 هزار تن رتبه قابل قبولی در جهان داریم.

سیسه وجود بیشترین زیرساخت حمل و نقل در میان کشورهای غرب آفریقا و مزیت تولید محصولات کشاورزی در ساحل عاج را فرصتی برای تامین نیاز ایران توصیف کرد و گفت: آمادگی داریم تا محصولات کشاورزی مورد نیاز ایران را تامین کنیم و از دانش فنی ایران جهت بهره‌برداری از منابع نفت و گاز، توسعه زیرساخت‌های شهری و ساخت و ساز استفاده کنیم.

سفیر ساحل عاج خواستار حضور بیشتر شرکت های فنی و مهندسی ایران در کشور ساحل عاج شد و گفت: ما سالیانه نیاز به ساخت 400 هزار واحد مسکونی داریم که باید توسط بخش خصوصی تامین شوند و دولت ما به علت مشکلات مالی، امکان تامین مالی این پروژه ها را ندارد و شرکت های خارجی و بخش خصوصی می توانند با ساخت و فروش این واحد ها از منافع مستقیم آنها بهره‌مند شوند.

سفیر آفریقای جنوبی: طی یکسال اخیر واردات از ایران 95 درصد رشد داشته است

ویلیام مکس فلمن وایتهد سفیر آفریقای جنوبی ضمن اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به ایران و امضا 8 سند همکاری اقتصادی بین دو کشور، بر لزوم ارتقا همکاری های دو جانبه تاکید کرد و گفت: درحالی که واردات از ایران طی یکسال اخیر 95 درصد رشد داشته است صادرات محصولات غیر نفتی به ایران فقط 45 درصد رشد داشته است و این ارقام باید به هم نزدیکتر شوند.

وی با تاکید بر استراتژی های آفریقای جنوبی مبنی بر پرورش نیروی کار متخصص، جذب نیروی کار در بخش هایی مانند معدن، بنگاه های کوچک و متوسط، خدمات گردشگری و ساخت ابنیه را از برنامه های دولت عنوان کرد و افزود: از نوروز گذشته تا اکنون شاهد افزایش حضور بیش از 10 هزار نفر از گردشگر ایرانی بوده ایم که در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه رتبه نخست را به خود اختصاص داده اند.

وایتهد به برنامه ریزی دولت آفریقای جنوبی برای جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد و گفت: فرصت حضور شرکت های فنی و مهندسی ایرانی برای ساخت نیروگاه، کشف میادین نفتی و تولید انرژی خورشیدی وجود دارد و با امضا تفاهم نامه‌ای که با 26 کشور آفریقایی در زمینه تجارت آزاد انجام داده‌ایم امکان صادرات مجدد و تامین نیاز بازار یک تریلیون دلاری این کشورها فراهم است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]