اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950917196785499

رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و چین اعلام کرد

ایران آماده ایفای نقش در فرصت طلایی جاده ابریشم

کد: 13950917196785499

https://goo.gl/wS7xlw

، تهران , (اخبار رسمی): محمد جواد ظریف، ابتکار رئیس‌جمهور چین را برای احیای جاده ابریشم متضمن منافع همه کشورها دانست و غلام‌حسین شافعی نیز این اقدام را فرصتی طلایی در توسعه تجارت خارچی چین و ایران خواند.

ایران آماده ایفای نقش در فرصت طلایی جاده ابریشم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، همایش تجاری ایران و چین با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، وزیر خارجه چین، رئیس شورای توسعه تجارت بین المللی چین، سفیر ایران در پکن و فعالان اقتصادی دو کشور سه شنبه 16 اذر در پایتخت چین برگزار شد. در این همایش که از سوی سفارت ایران در پکن برگزار شده بود،  رئیس اتاق ایران و  وزیر امور خارجه به سخنرانی پرداختند.

غلام‌حسین شافعی، رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و چین پس از تاکید بر روابط تجاری 140 ساله ایران و چین از تلاش برای افزایش حجم مبادلات صحبت کرد و گفت: طی مذاکرات انجام شده میان روسای جمهور دو کشور یک سند جامع 25 ساله ی همکاری میان دو کشور تنظیم و بر افزایش حجم مبادلات به رقم 600 میلیارد دلار طی ده سال تأکید شده است.  ایران همواره به چین به عنوان یک متحد استراتژیک نگاه کرده و با توجه به مشکلات موجود در بازارهای جهانی، بازار امن دو کشور می تواند مزایایی برای کشورهای منطقه نیز در برداشته باشد.

او ادامه داد:«ایران و چین روابط دوجانبه خود را بر اساس منافع متقابل و زمینه‌های مشترک همکاری در تمامی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی به پیش می‌برند و بی‌تردید این روابط نه تنها از کشوری ثالث اثر نخواهد پذیرفت بلکه گسترش این روابط بر علیه کشوری ثالث نیز تنظیم نخواهد شد. بی‌تردید در شرایط فعلی تحقق روابط راهبردی ایران و چین نیازمند الزاماتی است تا روابط دو کشور بر اساس الگویی مبتنی بر مشارکت جامع و در سطح راهبردی ترسیم و تعقیب شود و مشکلات و موانع پیش رو با حمایت دو دولت برداشته شود.

شافعی بر رقابتی بودن بازار ایران در دوران پساتحریم تاکید کرد و گفت: با رفع تحریم‌ها و در فضای جدید بین المللی، شرایط برای حضور در بازار ایران رقابتی شده و هر روز شاهد حضور هیأت‌های متعدد تجاری از کشورهای مختلف هستیم. چین برای باقی ماندن به عنوان شریک نخست تجاری ایران باید موانع بانکی را از پیش رو بردارد، در کنترل کیفیت کالاهای صادراتی خود به ایران بکوشد و در ایران سرمایه‌گذاری کند.

رئیس اتاق ایران نیز مانند وزیر امور خارجه، چین را دوستی خوب برای ایران خواند و گفت: با توجه به مناسبات اقتصادی بین ایران و چین و اجرای ده‌ها پروژه توسط شرکت‌های چینی در ایران و شناخت تجار ایرانی و چینی از یکدیگر، چین همچنان شریک اول تجاری ایران است. ما دوستانمان را که در روزهای سخت در کنارمان باقی ماندند را فراموش نمی‌کنیم و امیدواریم در روزهای خوب روابطمان با ترکیبی نوین ارتقا یافته و ظرفیت های دو کشور به شیوه ای متناسب با عصر حاضر به کار گرفته شود. برای این مهم ایجاد و توسعه روابط کارگزاری بانکی به منظور کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول، تسهیل در صدور روادید برای تجار و سرمایه‌گذاری مشترک نیازهای اصلی هستند.

شافعی سپس به اعلام راه‌های توسعه همکاری ایران و چین با تاکید بر صادرات پرداخت و گفت:«ایران و چین می‌توانند برای توسعه صادرات در زنجیره ی تولید کالا همکاری کنند. ما آمادگی داریم که بخشی از توان تولید شرکت‌های ایرانی را به منظور صادرات به دیگر کشورها به تولید برندهای چینی اختصاص دهیم. با این همکاری دیگر شرکت‌های چینی برای توسعه بازار نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد و تحمل ریسک ندارند.

او ادامه داد: می‌توان زمینه‌ای را فراهم کرد تا محصولات چینی در ایران تولید و به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر شوند. وجود روابط دوستان دیرینه بین ایران و چین، منابع طبیعی و معدنی بسیار غنی، نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد، مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری، وضعیت سیاسی با ثبات ایران و همچنین تجربه و ارتباطات شرکت‌های چینی در بازار ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط تجاری فی مابین منتهی شود.

شافعی هم‌‌چنین از 50 درصد تخفیف مالیاتی صحبت کرد و گفت: شایان ذکر است که اگر شرکت‌های خارجی با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی در ایران نسبت به تولید محصولات با نشان معتبر اقدام کنند در صورتی ‌که حداقل 20 درصد از محصولات تولیدی را صادر کنند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند و با اتمام دوره مذکور، از 50 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار خواهند شد. 

رئیس اتاق ایران، هم‌چنین به نقش جاده ابریشم در روابط ایران و چین پرداخت و گفت: اهمیت جاده ی ابریشم به عنوان یک فرصت طلایی در توسعه تجارت خارجی چین و ایران بر همگان آشکار بوده و ایران برای مشارکت در پروژه بین‌المللی جاده ابرشیم با چینی‌ها و تکرار نقش تاریخی خود آمادگی دارد.

شافعی هم‌چنین به حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از زمینه های مناسب همکاری میان دو کشور، گردشگری است که یکی از بسترهای گسترش روابط میان کشورها محسوب می شود. شهر شیان چین و اصفهان در ایران رابطه ی خواهرخواندگی دارند و لازم است تدابیری برای افزایش میزان سفر گردشگران چینی به ایران اندیشیده شود.

رئیس اتاق ایران، در انتها از اقدامات دولت ایران و انتظارات از دولت چین صحبت کرد و گفت: برای گسترش همکاریهای اقتصادی، در مرحله اول نیاز به عادی سازی و فعال نمودن روابط بانکی و تأمین مالی و پوشش بیمه‌های صادراتی و پس از آن تسهیل صدور روادید تجاری نیاز است. ایران با صدور روادید در فرودگاه تلاش کرده تا رفت و آمد تجار چینی را تسهیل کند و از دولت چین نیز انتظار دارد تا با اتخاد سیاست های مشابه در گسترش همکاری های بازرگانی و اقتصادی میان تجار دو کشور بکوشد.

در پایان این نشست، تجار ایرانی و چینی در نشست B2B  با هدف گسترش روابط تجاری‌ با همتایان خود، مذاکره کردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]