اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950917196826113

رکاب بزنیم،باری از دوش ترافیک و آلودگی هوا برداریم

کد: 13950917196826113

https://goo.gl/GUxhwk

، مشهد , (اخبار رسمی): در کنار فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه بین شهروندان، باید زیرساخت‌های استفاده از این وسیله پاک فراهم شود که در این راستا امروز 128 ایستگاه دوچرخه در مشهد به بهره‌برداری رسیده است.

رکاب بزنیم،باری از دوش ترافیک و آلودگی هوا برداریم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، سالهاست که آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، سبب نگرانی مردم و مسئولان شده اما با این وجود تاکنون راهکاری موثر و برنامه‌ای مدون برای کاهش و حتی جلوگیری از افزایش این معضل عملی نشده به طوری که تنها در مقطع‌های کوتاهی اجرای برنامه‌های مختلف، مسکنی موقت برای این درد کهنه کلانشهرها است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، کاهش استفاده از خودروهای شخصی، توسعه فضای سبز، استفاده از حمل و نقل عمومی، اجرای طرح‌های محدودیت‌های ترافیکی، کاهش آلایندگی خودروها و سوخت همه و همه راهکارهایی است که اگر برای آن برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد انجام شود، قطعا یکی از نتایج و اثرات آن در کنار افزایش سلامت شهروندان، کاهش ترافیک و هزینه‌های رفت و آمد در شهر، کاهش آلودگی هوا خواهد بود.
یکی از راهکارهایی که در کنار اینکه می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد از طرفی در کنار آن ضامن سلامتی شهروندان باشد استفاده از حمل و نقل پاک است و در این میان نقش دوچرخه به عنوان یک ابزار حمل و نقل فعال در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارای اهمیتی دوچندان است.
حمل و نقل سبز(Green Transportation) و استفاده از دوچرخه سال‌های سال است که در اولویت برنامه‌های شهرداری‌های جهان قرار دارد و چند سالیست که این راهکار نیز در برخی از شهرهای کشور به اجرا درآمده است.
شهر مشهد به دلیل جمعیت 3 میلیون نفری و از طرفی پذیرا بودن تعداد زیادی از زائران یکی از کلانشهرهایی است که در کنار تهران و اصفهان هوای آن در حجم زیادی از سال آلوده است لذا شهرداری این شهر یکی از برنامه‌ریزی‌های خود را برای کاهش آلودگی هوا را توسعه استفاده شهروندان از دوچرخه قرار داده است.
در کنار این مهم، پویش‌های مردمی نیز به کمک کاهش آلودگی هوای شهر آمده و امروز شاهد هستیم که تعداد زیادی از شهروندان در سه‌شنبه‌های بدون خودرو با دوچرخه در سطح شهر تردد دارند.
اما در کنار فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه بین شهروندان، باید زیرساخت‌های استفاده از این وسیله پاک فراهم شود که در این راستا امروز 128 ایستگاه دوچرخه در مشهد به بهره‌برداری رسیده است.
ثبت روزانه 800 تراکنش در سامانه دوچرخه
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه امروزه دوچرخه به عنوان یکی از سالم‌ترین وسیله حمل و نقل معرفی شده است، بیان می‌کند: شهرداری مشهد با توجه به این مهم یکی از اولویت‌های خود را در بحث کاهش آلودگی هوا در کنار توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه و مسیرهای آن و فرهنگسازی این مهم بین شهروندان قرار داده است.
مهدی امامی میبدی تصریح می‌کند: با توجه به این سیاست در فاز ابتدایی شهرداری احداث 150 ایستگاه دوچرخه را در برنامه‌ریزی خود قرار داد که تاکنون 128 ایستگاه از این تعداد راه‌اندازی شده است.
وی ادامه می‌دهد: باقی مانده ایستگاه‌ها نیز به محض برطرف شدن معارض و تاسیسات موجود احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه می‌کند: پراگندگی آن به نحوی است که شهروندان در نقاط مختلف شهر بتوانند به راحتی از این ایستگاه‌ها استفاده کنند.
وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه امروز استقبال شهروندان از این ایستگاه‌های دوچرخه افزایش پیدا کرده به طوریکه متوسط روزانه 800 تراکنش در سامانه دوچرخه ثبت می‌شود که این رقم شامل دریافت و تحویل دوچرخه است.
امامی میبدی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی استفاده شهروندان از دوچرخه بیان می‌کند: باید این موضوع فرهنگ‌سازی شود که شهروندان می‌توانند برای انجام سفرهای کوتاه درون‌شهری خود از دوچرخه استفاده کنند و از این طریق می‌توانند سلامتی خود را تضمین کنند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه می‌کند: در حال حاضر طرح‌های فرهنگ‌سازی مردمی برای توسعه حمل و نقل پاک در مشهد برگزار می‌شود که یکی از این طرح‌ها «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» است.
وی می‌گوید: در این طرح شهروندان برای انجام سفرهای درونشهری خود از دوچرخه به جای خودرو استفاده می‌کنند.
امامی میبدی اضافه می‌کند: در این روز میزان تراکنش در سامانه دوچرخه به 1800 تراکنش در روز هم می‌رسد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح خوشبختانه در روزهای سه‌شنبه به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است.
مشهد، شهری مناسب از لحاظ جغرافیایی برای استفاده از دوچرخه
وی در ادامه به برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای توسعه زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری مشهد برنامه مفصلی برای گسترش استفاده از دوچرخه به عنوان حالت حمل و نقل پاک و جایگزین مناسبی برای خودروهای شهری در سفرهای کوتاه شهری دارد.
امامی میبدی تصریح می‌کند: از جمله این برنامه‌ها گسترش مسیرهای دوچرخه در معابر اصلی، فرهنگسازی استفاده از دوچرخه در محلات و ایجاد تسهیلات خرید دوچرخه برای شهروندان است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به مسیرهای ویژه دوچرخه اشاره می‌کند و می‌گوید: در مطالعات مصوب اولیه برای شهر مشهد ایجاد 120 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه پیش‌بینی شده بود که در فاز بعدی 100 کیلومتر دیگر شناسایی و در مرحله تصویب است.
وی اضافه می‌کند: در حال حاضر 80 کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر مشهد احداث شده که در صورت تامین اعتبار مابقی مسیرها نیز اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان می‌کند: با توجه به اینکه پروژه پیاده‌روسازی و بهسازی معابر توسط شهرداری در دست انجام است لذا همزمان با این طرح برای کاهش هزینه‌ها مسیرهای دوچرخه نیز احداث می‌شود.
امامی میبدی اضافه می‌کند: شهر مشهد از لحاظ جغرافیایی و اقلیمی به دلیل مسطح بودن برای استفاده از دوچرخه مناسب است لذا برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای گسترش وسیع استفاده شهروندان از این وسیله حمل و نقلی پاک انجام شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری مشهد

شهرداری مشهد نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر مشهد را بر عهده دارد. شهردار مشهد به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | محیط زیست