اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951105226236113

کارستان دیگری در تکمیل پازل قطار شهری

واگن‌های خط 2 در راه مشهد است

کد: 13951105226236113

https://goo.gl/23AZ9k

، مشهد , (اخبار رسمی): طبق برآوردهای صورت گرفته و با راه‌اندازی سایر خطوط قطارشهری، مشهد و تهران جزو 2 شهر پیشرفته و برتری در منطقه غرب آسیا خواهد بود که چند خط قطارشهری را همزمان مدیریت می‌کنند.

واگن‌های خط 2 در راه مشهد است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، در واقع بعد از احداث فاز نخست خط یک قطار شهری، موضوع ناوگان مطرح شد و همین امر سبب گردید تا 3 سال موضوع بهره‌برداری از خط یک به تاخیر بیفتد و مشهدی‌ها تنها به تماشای ریل‌ها و ایستگاه‌هایش بسنده کنند. اما برای اینکه این تجربه تلخ دوباره تکرار نشود، اعضای چهارمین دور شورای اسلامی مشهد و مدیریت شهری در سال 92 بر آن شدند تا با برنامه‌ریزی دقیق و مسنجم برای شروع احداث خط 2، موضوع ساخت واگن‌ها را هم‌زمان با احداث تونل و ایستگاه‌های این خط دنبال کنند. هم‌اکنون نیز با اتمام فرآیند حفاری و سگمنت‌گذاری در این خط، کار افتتاح ایستگاه‌ها یکی پس از دیگری در دست انجام است.

تامین واگن، مشکل درجه یک قطار شهری سایر کلانشهرهای کشور
در این رابطه مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت ناوگان و مقایسه آن می‌پردازد و در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: اولین ناوگان وارد شده برای خط 2 قطار شهری شامل 3 رام قطار 15 واگنه بود که پس از بارگیری در بندر دالیان چین و طی مسیر چندهزار کیلومتری تا بندرعباس، در نیمه خرداد ماه امسال به مشهد مقدس رسید.
کیانوش کیامرز با تاکید بر اینکه یکی از معضلات اصلی که در حال حاضر کلانشهرهای کشور درخصوص قطار شهری با آن مواجه‌اند، موضوع تامین واگن‌های لازم برای خطوط است، اظهار می‌کند: دولت کار جدیدی در این زمینه انجام داد و مصوبه‌ای را گذراند که بر مبنای آن تامین 2 هزار دستگاه ناوگان قطار شهری را متعهد شد.
وی با تاکید بر اینکه این اقدام مزیت‌هایی دارد، توضیح می‌دهد: تامین مالی منابع مورد نیاز برای این منظور از سوی دولت یکی از این مزیت‌ها است. اما مشکل اینجاست که تامین این منابع مالی کمی زمانبر است و از آنجاکه سرعت احداث خطوط قطارشهری در مشهد خوب است، جوابگوی نیازمندی‌های ما نیست.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد به همین منظور به برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای که از سوی مدیریت شهری مشهد با همکاری دولت در سال 93 و 94 صورت گرفت، اشاره می‌کند و می‌افزاید: در نتیجه قراداد مشترک ساخت 100 دستگاه واگن که شامل 20 رام قطار کامل می‌شود، با شرکت مشترک ایرانی و چینی منعقد کردیم. این 100 دستگاه واگن کل خط 2 قطار شهری را پوشش می‌دهد.
کیامرز خاطر نشان می‌کند: عملیات ساخت واگن‌ها در چین آغاز شد و خردادماه امسال 3 رام واگن قطار شامل 15 واگن در بندرعباس پهلو گرفت.
وی اضافه می‌کند: این قطارها از بندر دالیان چین به مشهد ارسال شده بود و هم‌اکنون در حال تست این واگن‌ها هستیم و بر طبق برنامه زمانبندی انتظار می‌رود تا بیست و دوم بهمن ماه سال جاری کار تست این واگن‌ها به اتمام رسیده و وارد خط شوند.
اتمام مهلت قرارداد ساخت واگن با شرکت چینی تا پایان سال
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ابراز می‌کند: همچنین توانستیم 30 واگن را تا به امروز از چین به بندرعباس و از بندرعباس به شرکت واگن‌سازی تهران منتقل کنیم. این کار با هدف ارتقای تولید ملی و استفاده از دانش داخلی قطعات از چینی‌ها گرفته و آنها را مونتاژ می‌کنیم.
کیامرز با تاکید بر اینکه بر طبق وعده شرکت واگن‌سازی تهران، یک واگن تا انتهای امسال تحویل قطارشهری مشهد خواهد شد، اظهار می‌کند: به همین ترتیب برنامه‌ریزی شده این شرکت قبل از شهریور ماه سال آینده تمام 100 دستگاه واگن را به شرکت قطارشهری مشهد تحویل دهد.
وی تصریح می‌کند: کارهای مقدماتی ساخت مابقی واگن‌ها در چین به اتمام رسیده و در حال بارگیری و حمل به سوی ایران است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد مهلت اتمام قرارداد ساخت واگن با شرکت چینی را تا بیست و دوم بهمن امسال عنوان کرده و می‌افزاید: تمامی قطعات واگن‌ها به کشور ارسال می‌شود و پس از آن این کارخانه واگن‌سازی تهران است که باید تلاش کند کار را در موعد مقرر تحویل دهد.
کیامرز با تاکید بر اینکه به موازات ورود واگن‌های جدید به خط 2 قطارشهری، سرفاصله زمانی مسافرگیری و زمان مسافرگیری کمتر خواهد شد، بیان می‌کند: با بهره‌برداری از خط 2 در بیست و دوم بهمن ماه جاری کار نقل و انتقال مسافر در خط 2 قطار شهری با 3 یا 4 ساعت مسافرگیری شروع خواهد شد و 3 واگن موجود 24 ساعته عمل نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه به مرور با افزایش واگن‌ها سرفاصله زمانی اعزام قطارها نیز کاهش می‌یابد، می‌گوید: عمدتا کار با 4 تا 5 ساعت فعالیت قطارشهری آغاز می‌شود. چون با استفاده از 3 رام کار آغاز می‌شود، بنابراین شاید 6 تا 10 صبح یا 8 صبح تا 12 ظهر کار مسافرگیری انجام شود. در واقع با هر 3 رام قطار هر 25 دقیقه یک‌بار یک قطار وارد ایستگاه خواهد شد.
هم‌ترازی کیفیت قطارهای خط 2 با قطارهای اروپایی
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد به وضعیت کیفیت واگن‌ها اشاره کرده و توضیح می‌دهد: سیستم ساخت واگن‌های خط یک به صورت ال.آر.تی و بدنه واگن‌های این خط چینی است. از آنجا که سیستم ال.آر.تی توسط چین تولید نمی‌شود، تجهیزات آن تماما اروپایی است.
کیامرز به تحریم‌های صورت گرفته اشاره کرده و می‌گوید: قطار خط 2 که امروز وارد مشهد مقدس شده به لحاظ کیفیت، گنجایش و استاندارهای روز دنیا با قطارهای اروپایی برابری می‌کند.
وی تاکید می‌کند: بر نحوه ساخت این قطار نظارت‌های دقیقی در چین صورت گرفته و کارشناسان، مشاوران و پیمانکاران داخلی بر نحوه ساخت آن نظارت کامل داشتند.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد به زائرپذیری و رشد جمعیت شهر مشهد اشاره کرده و بیان می‌کند: همین امر ضرورت اجرای طرح‌های توسعه حمل و نقلی را در مشهد مورد تاکید قرار می‌دهد.
کیامرز با تاکید بر اینکه شهرداری تمام تلاش خود را پای کار آورده تا هر چه سریعتر خطوط قطارشهری را در مشهد تکمیل کند و آن را مصروف رفاه و آبادانی هر چه بیشتر شهر گرداند، عنوان می‌کند: قطعا هر چه زودتر این خطوط احداث و تکمیل گردد تا زمینه دسترسی مردم را به همه نقاط شهر فراهم آورد، استقبال مردم نیز در استفاده از این خطوط چشمگیرتر خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری مشهد

شهرداری مشهد نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر مشهد را بر عهده دارد. شهردار مشهد به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه